Techtendenser af 
Peter Hesseldahl

Menneskets bedste ven: Bilen

Engang købte man en bil, fordi den kunne køre hurtigt, sikkert og pålideligt. I dag er den funktionalitet underforstået – det er helt andre argumenter, der gør udslaget, når kunderne skal overbevises. Det handler ikke om at komme fra A til B, men om hvordan man har det undervejs.

Man siger, at biler er blevet computere på hjul, og det afspejler sig i, at januars store amerikanske messe for forbrugerelektronik, CES i Las Vegas, i de senere år er blevet den vigtigste begivenhed for lancering af nye biler. 

Her viser bilfabrikkerne deres ’konceptbiler’; prototyper, der ikke nødvendigvis fungerer i praksis, men som antyder de fremtidige funktioner, der er under overvejelse. De koncepter, der blev vist frem i sidste uge, giver et ganske godt indtryk af, hvordan selve ideen om, hvad en bil er, og hvad den skal kunne, er under forandring.

Mest opmærksomhed fik BMW’s udspil DEE – en forkortelse for Digital Emotional Experience. Det handler udtrykkeligt om følelser og oplevelser.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu