Mere fryns, mindre plads

Udendørs wi-fi, ildsteder og varmestyrings-apps er nye tiltag på virksomheders hovedsæder: ”Det skal være rart at gå på arbejde”

Foto: David Ryder for The Wall Street Journal

Af Chip Cutter og Rechel Feintzeig, Wall Street Journal

Da America Airlines lod medarbejderne stemme om, hvad der skulle være på det nye kontor, svarede de ligesom alle, der har fløjet for nylig: mere plads.  

Designfirmaet Herman Miller skabte særlige skriveborde, der frigav plads, til American Airlines' nye hovedkvarter i byen Fort Worth i Texas, som medarbejderne indtog for nylig.

Der er ingen enkeltmandskontorer, men over tusind mødelokaler, fortæller Jonathan Pierce, der er chef for kultur og forandring i American Airlines. Et svømmebassin og en cricketbane er på tegnebrættet, og udendørsmøder er koblet op, så Powerpoint-præsentationer kan projiceres på store vandtætte skærme. Hvid støj, der bliver tilført rummene, er med til at dæmpe forstyrrende lyde på det åbne kontor.   

”Det svarer til at have Bose-høretelefoner på,” siger han.

Det amerikanske jobmarked ligger lunt i svinget, og en af de vigtigste facetter i at fastholde talenter er at sørge for, at medarbejderne trives, siger rekrutterings- og ledelseseksperter. Flere virksomheder tager medarbejderklager meget alvorligt og bruger millioner på at istandsætte kontorer, som integrerer deres forslag. Intet er for småt for arbejdsgivere, der prøver at tækkes medarbejderne.

Da McDonald's indviede sit nye hovedkvarter i Chicago sidste år, lancerede selskabet en arbejdsplads-app med temperaturindstillinger, så medarbejderne fra deres mobiltelefoner kan angive, om de har det for varmt eller koldt. Medarbejderne kan se deres plads på en skitse over grundplanen og vælge en af følgende tre muligheder: ”Skru op for varmen”, ”Skru ned for varmen” eller ”Det er behageligt.”

Baseret på valget vil appen i første omgang justere temperaturen i varme- og airconditionsystemet. Folk i hobetal tog appen til sig, siger Sheri Malec, der er seniorchef for arbejdspladsløsninger hos McDonald's. ”Når folk ikke har det rart, er de ikke nær så produktive,” siger hun.

Tæt på naturen

Før Expedia Group kunne indvie første fase af dets 900 millioner dollar dyre domicil i Seattle ved bredden af Elliott Bay i oktober, opførte rejseselskabet et mindre kontor i byen for at teste lysdesign, møbelvalg og et åbent kontor. Undersøgelsen blev brugt til det nye hovedkvarter, der har taget en mere og mere populær designtilgang til sig, der er kendt som biophilia, der sigter mod at bringe arbejderne tættere på den omgivende natur, siger Mark Nagle, selskabets vicedirektør for globale bygninger.

Store skydedøre åbner ud mod udendørsarealer, når vejret er til det, og forvandler en indendørs gang i den nye bygning til et opholdsområde i frisk luft. Offentlige vandre- og cykelstier løber rundt omkring det 40 hektar store område, hvor selskabet har 40 internetadgange, som er gemt i kunstige klipper af fiberglas, så medarbejderne kan arbejde på en stor plæne eller i nærheden af selskabets mange ildsteder.       

Expedias undersøgelser viste, at kontormedarbejdere i overvældende grad ønskede mere naturligt lys og udsigt. Selskabet indarbejdede et konferencerum med græstag. Rummet blev kaldt “forstavnen”, ”the prow”, for det minder om et skib og har et stort vinduesparti med udsigt over vandet.

”Dette er simple menneskelige behov, som vi ikke har været gode til på arbejdspladsen,” siger Nagle.

Inddeling i kvarterer

Natur er in, men faste pladser er yt. Archana Singh, der er chief people officer, fortæller, at de ansatte havde faste pladser på det gamle kontor. Det nye sted er medarbejderne fast tilknyttet det, der kaldes kvarterer, og de sætter sig for det meste, hvor der nu er et ledigt sæde. De kan lægge deres ejendele i skabe i nærheden.

Åbne kontorer er et populært valg i mange virksomheder, for det giver plads til flere medarbejdere per kvadratmeter. Archane Singh siger, at Expedia begyndte at kommunikere om det nye fælles tiltag i måneder, op til de skulle flytte, for at forberede medarbejderne; hvis nogen insisterer på at have en fast plads, så kan vedkommende henvende sig til sin leder eller sine kolleger og få det, siger Archana Singh.

Social bevidst indretning

Bortset fra stålet og indretningen kan ejendomsudvikling være en besværlig affære. Flere personalegoder fjerner ikke fokus fra det faktum, at mange arbejdstageres personlige rum bliver mindre og mindre på de åbne kontorer. Emner så forskellige som skattelettelser og tæt trafik for lokale beboere skaber uenigheder.

Amazons nye bygning i Seattle, der blev indviet i fjor, åbnede igen debatten om, hvad en virksomheds sociale ansvar (CSR) skulle være i forhold til gentrificering, boligpriser og hjemløshed i området. Designbeslutninger er også ofte ladet med undertekst og magtforhold. For eksempel kan antallet af kvadratmeter, som virksomheden reserverer til en bestemt afdeling, signalere, i hvilken retning de mener, markedet bevæger sig.

I Bentonville i Arkansas begyndte Wallmart arbejdet på et nyt 350 hektar stort domicil til at rumme op imod 17.000 ansatte, hvoraf nogle holder øje med, hvilke dele af detailhandelskæden der ser ud til at blive prioriteret. Virksomheder siger, at deres hensigt er at opdyrke en arbejdslivsstil, der er vidt forskellig fra det nuværende hovedkontor, en forhenværende lagerbygning med få vinduer og begrænsede parkeringsmuligheder i myldretiden. Andre medarbejdere er spredt på må og få over hele byen i bygninger for sig. 

Når det står klar, vil Walmarts hovedkvarter indeholde over ti bygninger med stier omkring 15 hektar med søer, og der var vil være børnehave på stedet og fitnesscenter og hotel.

De færreste virksomheder går væk fra de åbne kontorer, der placerer medarbejdere tæt og sparer på omkostninger til husleje. Men arbejdsgiverne finder på andre måder at leve op til krav om privatliv og koncentration, siger David Galullo, der er administrerende direktør for designfirmaet Rapt Studio. ”Vi designer flere biblioteker, hvor det er mere rituelt med stilletid,” siger han.

Rapt Studio skabte for nylig et kontor, hvor mødelokalets dør havde indbyggede hylder, hvor folk kunne placere deres mobiltelefoner, inden de gik til møde. Ideen er, at deltagerne lettere kan holde fokus. Andre klienter efterspørger, at nogle mødelokaler er skærmfrie for at bekæmpe ”følelsen af, at multitasking på en måde æder os op,” siger Galullo.

Bragt i Wall Street Journal 23. november 2019. Oversat til dansk af Maria Bierbaum Oehlenschläger. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu