Når penge ikke er problemet

Rekordmange nye virksomheder har potentiale til at blive den næste Novo Nordisk og skabe nye danske job, melder ventureselskaberne nu. Men væksten bliver kvalt i fødslen, fordi Danmark mangler risikovillig kapital. Vi kunne mindst fordoble vores innovation herhjemme, hvis der var penge nok til de gode projekter derude. I stedet rykker væksten udenlands.

Marianne Kristensen Schacht

"Jeg har altid været i stand til at skaffe den nødvendige kapital.”  Med denne usædvanlige startreplik fra en dansk iværksætter sparker stifteren af designvirksomheden Room Copenhagen, adm. direktør Jacob Andersen, til den massive barriere, der ellers bremser størstedelen af nystartede danske selskaber i at vokse sig ud over den første håndfuld ansatte.

Barrieren er ikke-eksisterende i Room Copenhagen. Virksomheden er på to år vokset fra 8 til knap 30 ansatte, har åbnet en afdeling i USA, ansat egne sælgere i Tyskland og Polen og skabt et netværk af agenter og distributører i mere end 40 lande. Room Copenhagens produkter står i verdens ypperste designbutikker, i de største amerikanske detailkæder og herhjemme i Illums Bolighus og hos Dansk Supermarked. Denne usædvanlige kombination af afsætningskanaler og en innovativ entre i designbranchen placerer Room Copenhagen på en unik position blandt designkonkurrenter.

Vækstrejsen er først lige begyndt. Med licensproduktion for verdenskendte superbrands som LEGO, Pantone og Paul Frank har Room Copenhagen åbnet døre hos kræsne kunder. Det udnytter virksomheden til at supplere licenskollektionerne med designkollektioner i eget navn.

Selv om Room Copenhagen indtil videre kun tæller omkring 30 medarbejdere, står etableringen af selskabet til at kaste betydeligt flere danske arbejdspladser af sig i et ellers trængt område af det danske jobmarked. Virksomheden er ved at rykke hovedparten af sin plastproduktion fra Polen og Kina til Danmark. Det gør den mere fleksibel og agil. Og det er en væsentlig grund til, at medinvestoren Vækstfonden peger på Room Copenhagen som en dansk vækstvirksomhed, der har knækket vækstkoden og nu skaber vækst og arbejdspladser herhjemme.

“De står for en innovativ kobling mellem kreativ designindustri i Danmark og produktion, som betyder, at selskabet står til at skabe rigtig mange danske arbejdspladser,” lyder det fra Vækstfondens direktør, Christian Motzfeldt.

Båret frem af co-branding

Forklaringen på, at vejen til vækstkapital er så smertefri for Room Copenhagen, mens størstedelen af de øvrige iværksættere herhjemme lider, skal findes i det usædvanligt solide fundament, som selskabet står på.

Først og fremmest er Room Copenhagen et spinout af det etablerede selskab Plast Team, som Jacob Andersen overtog tilbage i 2008 “to minutter i lukketid” og siden fik genrejst. Direktøren er en erfaren herre med flere turnarounds bag sig og en fortid i private equity-miljøet. En mulighed fra LEGO førte til, at Plast Team udklækkede Room Copenhagen, hvor netop LEGO var første samarbejdspartner.

Administration, økonomi og enkelte andre stabsfunktioner forblev i Plast Team, indtil Room Copenhagen selv kunne bære funktionerne. LEGO’s brand åbnede de nødvendige døre hos kunderne. Hvis Room Copenhagen var gået ud i eget navn, havde vejen været markant længere.

Også over for investorerne var Room Copenhagens samarbejde med LEGO et godt kort. Og Jacob Andersens solide netværk blandt relevante finansieringspartnere gjorde vejen endnu kortere.

“Jeg har masser af gange stået med virksomheder, hvor jeg er landet milevidt fra alle budgetter. Men man kan stadig bevare et godt rygte hos sine finansielle partnere. Det handler om at orientere dem i tide og hyppigt. Og så skal man vise, at man har en klar plan, der kan ændre på de fejlskudte budgetter,” siger Jacob Andersen.

Desuden gælder det eviggyldige råd om, at enhver virksomhed skal finde sit blå ocean, hvor der er langt mellem konkurrenterne. Typisk bliver dansk kvalitetsdesign produceret i små serier alene til et lukrativt kundesegment. Room Copenhagen masseproducerer gerne sine serier, når det giver mening. Og det er ikke typisk licensproduktion, hvor billig plast påklistres et mærke og sælges til lavest mulige pris.

“Vi er interessante for licenskunderne, fordi vi laver ikonisk design, som supplerer i forvejen stærke brands,” forklarer Jacob Andersen. For en kunde som LEGO bliver matchet interessant, når produkterne pludselig rykker ud af legetøjsbutikkerne og ind i f.eks. Illums Bolighus – eller i de ypperste designbutikker i Schweiz og New York.

Kapital skal gå til vækst

Room Copenhagen fik hurtigt behov for at skalere op i et højere tempo, end virksomheden selv kunne bære. Her kom Vækstfonden ind i billedet og gav i 2012 en kapitalindsprøjtning på 10 millioner kr. og yderligere 15 millioner kr. i 2013.Penge, der ikke måtte glide ind i driften, men skulle bruges klogt. Room Copenhagen har investeret dem i at geare organisationen til vækst, så sidste års vokseværk på 20 pct. i år er hævet til 40-50 pct.

“Vi kunne sikkert vokse endnu mere,” lyder det fra Jacob Andersen. For LEGO-brandet og Room Copenhagens andre licenskunder er så kendte ude i verden, at der endnu er et stort uindfriet potentiale. Det skal realiseres, og derefter kommer tiden til selskabets egne designkollektioner.

Særligt det amerikanske marked kræver penge på kistebunden, for Room Copenhagen vil ind i de største detailkæder, såsom butikskæden Target. De køber stort ind og betaler sent. Det udfordrer cashflowet.

“Vi står med en stærk forretningsmodel og et stort vækstpotentiale,” lyder konklusionen fra Jacob Andersen.  


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu