Når penge ikke er problemet

Rekordmange nye virksomheder har potentiale til at blive den næste Novo Nordisk og skabe nye danske job, melder ventureselskaberne nu. Men væksten bliver kvalt i fødslen, fordi Danmark mangler risikovillig kapital. Vi kunne mindst fordoble vores innovation herhjemme, hvis der var penge nok til de gode projekter derude. I stedet rykker væksten udenlands.

"Jeg har altid været i stand til at skaffe den nødvendige kapital.”  Med denne usædvanlige startreplik fra en dansk iværksætter sparker stifteren af designvirksomheden Room Copenhagen, adm. direktør Jacob Andersen, til den massive barriere, der ellers bremser størstedelen af nystartede danske selskaber i at vokse sig ud over den første håndfuld ansatte.

Barrieren er ikke-eksisterende i Room Copenhagen. Virksomheden er på to år vokset fra 8 til knap 30 ansatte, har åbnet en afdeling i USA, ansat egne sælgere i Tyskland og Polen og skabt et netværk af agenter og distributører i mere end 40 lande. Room Copenhagens produkter står i verdens ypperste designbutikker, i de største amerikanske detailkæder og herhjemme i Illums Bolighus og hos Dansk Supermarked. Denne usædvanlige kombination af afsætningskanaler og en innovativ entre i designbranchen placerer Room Copenhagen på en unik position blandt designkonkurrenter.

Vækstrejsen er først lige begyndt. Med licensproduktion for verdenskendte superbrands som LEGO, Pantone og Paul Frank har Room Copenhagen åbnet døre hos kræsne kunder. Det udnytter virksomheden til at supplere licenskollektionerne med designkollektioner i eget navn.

Login