National strategi i støbeskeen: Mindre virksomheder skal opruste digitalt

Små virksomheder skal klædes på til digitalisering, lyder det fra erhvervs- og vækstministeren, der tegner de første konturer af en kommende national digital strategi.

”Uden webshop havde vi ikke haft meget salg herhjemme.”

E-commerce-manager Thomas Roth fra Hadsund-virksomheden Rikki Tikki tvivler ikke på, at selskabets webshop udgør en vigtig forskel for den 35 mand store virksomhed. Kun omkring 10 pct. af det samlede salg går til eksport. Dermed er webshoppen en vigtig salgskanal, som når direkte til slutkunderne. Rikki Tikki sælger brugskunst og boligartikler. Væksten er i det direkte salg gennem webshoppen. Her bruger Rikki Tikki aktivt de data, som internettet genererer, til at optimere salg og markedsføring. Og det gør de så godt, at Thomas Roth i torsdags stod på scenen i Aalborg Kongres- og Kulturcenter for at dele sine online-guldkorn med de mere end 1.000 virksomheder, der var tilmeldt eventen Succes Online Summit.

Bag eventen står Google, der sammen med en række partnere fra Dansk Industri til Erhvervsstyrelsen og IT-branchen vil opkvalificere små og mellemstore virksomheder til at få mere ud af digitalisering. For virksomheder, der har digitaliseret deres kerneforretning, har større vækst end mindre digitale virksomheder. Foreløbig har mere end 14.000 mindre danske virksomheder været i træningslejr gennem Succes Online, som kom forbi 28 kommuner landet over sidste år.

Login