National strategi i støbeskeen: Mindre virksomheder skal opruste digitalt

Små virksomheder skal klædes på til digitalisering, lyder det fra erhvervs- og vækstministeren, der tegner de første konturer af en kommende national digital strategi.
Marianne Kristensen Schacht

”Uden webshop havde vi ikke haft meget salg herhjemme.”

E-commerce-manager Thomas Roth fra Hadsund-virksomheden Rikki Tikki tvivler ikke på, at selskabets webshop udgør en vigtig forskel for den 35 mand store virksomhed. Kun omkring 10 pct. af det samlede salg går til eksport. Dermed er webshoppen en vigtig salgskanal, som når direkte til slutkunderne. Rikki Tikki sælger brugskunst og boligartikler. Væksten er i det direkte salg gennem webshoppen. Her bruger Rikki Tikki aktivt de data, som internettet genererer, til at optimere salg og markedsføring. Og det gør de så godt, at Thomas Roth i torsdags stod på scenen i Aalborg Kongres- og Kulturcenter for at dele sine online-guldkorn med de mere end 1.000 virksomheder, der var tilmeldt eventen Succes Online Summit.

Bag eventen står Google, der sammen med en række partnere fra Dansk Industri til Erhvervsstyrelsen og IT-branchen vil opkvalificere små og mellemstore virksomheder til at få mere ud af digitalisering. For virksomheder, der har digitaliseret deres kerneforretning, har større vækst end mindre digitale virksomheder. Foreløbig har mere end 14.000 mindre danske virksomheder været i træningslejr gennem Succes Online, som kom forbi 28 kommuner landet over sidste år.

”Små og mellemstore virksomheder udgør et stort vækstpotentiale for Danmark. Men de har længe haft svært ved at omfavne en af de største vækstmotorer: internettet og digitaliseringen,” konstaterer Peter Friis, der er direktør for Google i Nordeuropa.

E-handel er et konkret eksempel: 82 pct. af danskerne shopper online. Men kun 25 pct. af de danske virksomheder sælger online, og kun knap 10 pct. eksporterer online. ”Konsekvensen er et kæmpe underskud på e-handelsbalancen, og ubalancen bliver kun større, hvis ikke der sker en drastisk ændring," advarer Peter Friis.

National strategi i støbeskeen

Erhvervslivet har længe efterlyst en ambitiøs statsminister-forankret digital vision for Danmark. Da erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen i tirsdags fremlagde årets redegørelse om Danmarks digitale vækst, lød det, at det vil blive erhvervs- og vækstministeriet, der vil komme til at stå i spidsen for ”en højere politisk ambition, som ikke vil blive redegjort for nu, men som vil være en mere strategisk tilgang og med mere politisk volumen end hidtil, på tværs af ministerierne for dermed at undgå silotænkning”.

Mere konkret blev det ikke. Men i torsdags genoplivede Troels Lund Poulsen det produktionspanel, som blev nedsat af den tidligere erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen, da også produktionsvirksomhederne skal løftes digitalt og teknologisk. Danfoss-direktør Niels B. Christiansen er også formand denne gang. Og i foråret 2017 vil erhvervs- og vækstministeren så præsentere en national digital strategi for, hvordan Danmark forbliver blandt de digitale frontløbere, hvor vi allerede ligger i top, og hvordan vi bliver bedre på områder, hvor vi halter. Det er f.eks. i forhold til at skabe nye forretninger på baggrund af data og i forhold til at uddanne og tiltrække tilstrækkeligt med it-specialister.

Udmeldingen bliver hilst velkommen i erhvervslivet.

Basal digitalisering

Figur 1 | Forstør   Luk

Andelen af avancerede digitale virksomheder er vokset de sidste fem år. Men en fjerdedel af virksomhederne anvender kun digitale løsninger på basalt niveau som f.eks. markedsføring og indkøb.

Kilde: Redegørelse om Danmarks digitale vækst, 2016.

”Skal Danmark have succes, så skal vi sætte en ambition og satse på den digitale udvikling. Danmarks evne til at skabe vækst, velstand og velfærd beror på adgang til et velfungerende digitalt europæisk marked. Digitaliseringen forandrer verden med hastige skridt, og vi ved, at vi i stadig større udstrækning kommer til at mangle it-kompetencer, hvilket gør, at de små og mellemstore virksomheder får svært ved at omfavne den digitale udvikling. Det store spørgsmål er, hvad vi gør ved disse udfordringer, og hvordan Danmark får succes i en digital økonomi. Det kræver politisk lederskab, klare ambitioner, og at vi prioriterer den digitale udvikling," lyder det fra Peter Friis fra Google.

Udvikling med slagside

En del af den politiske indsats vil være målrettet de mindre og mellemstore virksomheder, som udgør en central udfordring.

”De store virksomheder bruger digitalisering til at lave forretningsudvikling. Nu skal de små også klædes på,” lød det fra erhvervs- og vækstministeren.

I årets digitale vækstredegørelse fremgår det, at de mindre og mellemstore virksomheder udgør en af de centrale udfordringer for, at Danmark kan ride med på den næste bølge af digitale muligheder, som bl.a. big data og sensorer – også kaldet internet of things – åbner for.

En OECD-analyse viser, at it-intensive brancher bidrager positivt til produktiviteten, mens de ikke-it-intensive brancher i Danmark i perioden fra 1996 til 2009 har bidraget negativt til produktivitetsvæksten. OECD anslår, at virksomheder, der anvender datadreven innovation og big data, vil have 5-10 pct. hurtigere vækst end virksomheder, der ikke gør. Typisk hænger graden af digitalisering i en virksomhed sammen med selskabets størrelse: jo større virksomhed, jo flere dele af forretningen er digitaliseret. Det udfordrer de mindre selskaber.

Generelt er det hver fjerde virksomhed i Danmark, der kan kalde sig avanceret digital. Det betyder, at de har digitaliseret mindst fem af seks udvalgte processer som produktion, administration og drift, analyse, markedsføring, salg og forsyningskæde. I modsatte ende ligger de ikke-digitale virksomheder og virksomheder, der kun har digitaliseret basale funktioner som markedsføring og indkøb. Andelen af avancerede digitale virksomheder er steget de sidste fem år, mens andelen af basalt digitale er faldet. Se figur 1.

Digitalisering som optimering

Figur 2 | Forstør   Luk

Danske virksomheder har primært fokus på optimering af ressourcer og effektivisering og mindre øje for de grundlæggende forandringer, som digitaliseringen medfører.

Kilde: DI’s Virksomhedspanel, 2015.

Men udviklingen har slagside mod de små og mellemstore selskaber. Blandt mindre virksomheder med 10-19 ansatte var 20 pct. basalt digitale sidste år mod 15 pct. for fem år siden. Blandt de store virksomheder med mere end 250 medarbejdere var næsten tre ud af fire virksomheder avanceret digitaliseret mod kun 17 pct. for fem år siden. Med andre ord er de store mere digitale, og de rykker sig også hurtigere.

Fra værktøj til strategi

I Dansk Industri er de små og mellemstore virksomheder derfor særligt fokus i erhvervsorganisationens digitaliseringsindsats. En analyse blandt DI’s virksomhedspanel viser, at de mindre virksomheder generelt har mindre fokus på den digitale omstilling, og at de i mindre grad anvender digitale og teknologiske muligheder til at skabe ny forretning. Se figur 2. Til gengæld er de små virksomheder ofte bedre til at bruge sociale medier til markedsføring.

Adam Lebech, der er branchedirektør i DI Digital, peger på, at mange virksomhedsledere skal forstå digitaliseringen på en ny måde. Mange opfatter alene it og digitalisering som et værktøj til at blive billigere, hurtigere og bedre. Men digitalisering er mere end et værktøj. Det er centralt for den forretningsmodel, man vælger. Alt er påvirket af digitaliseringen.

”Vi skal flytte os fra at opfatte digitalisering som et middel, til at det er en del af måden, vi tænker forretning. Det er en forandring, som mange mindre og mellemstore virksomheder står over for. Digitalisering er råstof til værdiforædling og til nye indtægtsstrømme og forretningsmuligheder. Det er en vigtig ledelsesdimension at tænke digitalisering strategisk,” siger Adam Lebech.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu