Nogle gange er ingen omtale bare bedre end dårlig omtale

Nej, dårlig omtale er ikke altid god omtale. Det viser forløbet omkring de konservatives aktu­elle kampagne, der med slagord som “STOP nazi islam isme” skal få flere vælgere i folden. Ifølge Henrik Kjerrumgaard, partner i kommunikati­onsbureauet White Cloud, er kampagnens politi­ske budskaber druknet i larm for larmens skyld. Samtidig har modstandere haft succes med en ko­pikampagne, hvor de tvister kampagnens centrale budskaber og benytter samme skrifttype og plakatdesign.

Hvis nogen fortæller dig, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale, lyver de. Det tegner de konservatives nye kampagne til at blive endnu et bevis på. I kampagnen siger partiet STOP til tyven, grundskylden, regeltyranniet, skattehetzen, iværksætterbenspænd og naziislamisme.

Især brugen af udtrykket naziislamisme er mundet ud i megen palaver og kras kritik i pressen og på de sociale medier. Partiet, der har været garant for den borgerlige anstændighed, er blevet uanstændigt, lyder det. Og den første meningsmåling, efter kampagnen blev lanceret, tyder på, at vælgerne tænker det samme. I hvert fald tog partiet et ordentligt dyk. Se figur 1. STOP-kampagnen har ramt Det Konservative Folkeparti som en boomerang.

De konservative er ikke de første, der har oplevet at få rettet deres egen kampagne mod sig selv, og de bliver næppe de sidste. Partier, interesseorganisationer og virksomheder oplever i stigende grad, at dyrt betalt reklame og kommunikation kan ende som et gevaldigt rap over nallerne.

Login