Norsk mediegigant går op imod Google og Facebook

Modsat de danske mediehuse, som logrer med halen, når Facebook og Google trækker alle data og digitale annoncekroner ud af mediemarkedet, satser norske Schibsted på selv at udvikle og kontrollere de teknologiske platforme. Målet er at skabe et reelt tredje alternativ, fortæller topchef.

Kan man det? Er det virkelig muligt at gå op imod de amerikanske teknologigiganter og genvinde kontrollen med de dyrebare brugerdata og dermed også annoncemarkedet og egen indtjening?

Ja, lyder det fra Norges største mediekoncern, Schibsted, som ikke bare vil se til, mens Google, Facebook og de øvrige globale teknologiaktører i stigende grad dikterer mediebranchens infrastruktur og skummer fløden fra hele værdikæden.

”Det er afgørende, at vi etablerer et stærkt tredje alternativ til Facebook og Google. Over tid vil annoncørerne også være interesserede i, at der er mere end blot to aktører. Men hvis den etablerede mediebranche skal lykkes med at bygge et sådant stærkt tredje alternativ, er det vigtigt med samarbejde,” erklærer Torry Pedersen, Schibsteds publicistiske direktør og tidligere mangeårig adm. direktør og chefredaktør for Verdens Gang (VG).

Login