Novo Nordisk har knækket CO2-kurven

GRØN OMSTILLING Novo Nordisk er blandt verdens mest klimaambitiøse virksomheder, og nyeste CO2-tal viser, at insulingiganten er godt på vej til at indfri ambitionerne.

<div>Det er lykkedes for Novo Nordisk at reducere sin CO2-udledning markant i første halvår af 2020.&nbsp;<br></div>
Det er lykkedes for Novo Nordisk at reducere sin CO2-udledning markant i første halvår af 2020. 
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

MM Special: Grøn vækst

Deres reduktioner viser, hvor vigtigt det er med store energiinvesteringer og som stor virksomhed at overveje, hvordan man kan påvirke både de direkte og de indirekte CO2-udledninger fra virksomheden.

Michael Søgaard Jørgensen
Forsker i bæredygtig omstilling fra Aalborg Universitet

Danske virksomheder kæmper med at reducere deres klimaaftryk, men reduktionerne bliver ofte ædt op af vækst. 

Væksten æder klimagevinsten hos erhvervslivets grønne helte

Novo Nordisk har knækket CO2-kurven

Aalborg Portland: Vi skal kende rammebetingelserne for at komme over en 30 procents CO2-reduktion

39 procent. Det er, hvad Novo Nordisk har reduceret sine samlede CO2-udledninger med i første halvår af 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.

Og det skyldes ikke, som mange måske umiddelbart vil tænke, primært covid-19 og de begrænsninger, som den globale pandemi har medført. Hvis man fraregner transport med biler og fly, som i høj grad er der, hvor coronapandemien har haft en indvirkning, så rammer medicinalgiganten i første halvår 2020 en reduktion på 20 procent. Det er altså reelle og vedvarende CO2-reduktioner i produktion og distribution, samt drift af kontorbygninger.

Novo Nordisk bekræfter med den reduktion, at de er i det internationale førerfelt, når det handler om grøn vækst. For sideløbende med reduktionerne har virksomheden formået at øge salget med 8 procent.

Det er primært store investeringer i vedvarende energi og en satsning på solceller i USA, som har ført til reduktionerne. De er således gået fra at have 76 procent vedvarende energi i produktion og drift i 2019, til 100 procent i 2020. Se tekstboks.

Fra Michael Søgaard Jørgensen, forsker i bæredygtig omstilling fra Aalborg Universitet, lyder også en anerkendelse af Novo Nordisk: “De har virkelig formået at reducere markant på kort tid. Deres reduktioner viser, hvor vigtigt det er med store energiinvesteringer og som stor virksomhed at overveje, hvordan man kan påvirke både de direkte og de indirekte CO2-udledninger fra virksomheden.”

Fortsat lang vej

Novo Nordisk er i dag blandt de 2 procent ud af samlet set 8.000 virksomheder, som har fået en A-ranking med hensyn til klimahandling, af det såkaldte Carbon Disclosure Project (CDP). “De har sat alle de rigtige videnskabeligt understøttede mål for klimareduktioner – og tænker, hvordan man kan og skal drive virksomhed og skabe vækst i fremtiden rigtigt,” siger Maxfield Weiss, som er chef for CPD’s Corporate Engagement.

Novo Nordisk er dog langt fra at være i mål endnu. Insulinvirksomheden har fortsat en noget øm klimatå, når det handler om biomasse, som de baserer 18 procent af deres vedvarende energiforsyning på. Selv om de benytter sig af gældende bæredygtighedsstandarder for biomasse, er der flere eksperter, som i dag anfægter den reelle bæredygtighed af biomasse.

Et andet vigtigt område at få styr på er, hvad der bliver af de mere end 500 millioner insulinpenne, som virksomheden sender ud i verden hvert år, og som består af 77 procent plastik:

“Novo Nordisk skal finde ud af, hvordan de får udviklet en praksis for genanvendelse af produkter som insulinpenne. Og det er ikke ligetil, når man opererer inden for sundhedssektoren og eksporterer til mange forskellige lande med meget forskellige sundheds- og affaldssystemer,” siger Michael Søgaard Jørgensen.

Insulinproducenten selv er også bevidst om, at der er mange klimaskridt forude. “Der stadig er lang vej til at nå virksomhedens klimamål,” siger Dorethe Nielsen, som er miljøchef i Novo Nordisk.

Noget af det, som Novo Nordisk konkret vil tage fat på, er at indføre klima-delmål og KPI’er på forretningsenhedsniveau, og dertil har virksomheden i denne måned annonceret nye mål inden for det, man kalder Scope 3, som handler om hele virksomhedens værdikæde. Her lyder ambitionerne, at de produkter og services, som 60.000 direkte leverandører fra hele verden i dag leverer til Novo Nordisk “senest i 2030 er baseret på 100 procent grøn strøm”.

“Vi skal i gang med at reducere det samlede aftryk fra vores produkter, og derfor begynder vi nu at stille krav til vores leverandører om, at de skal reducere deres aftryk,” siger Dorethe Nielsen.

Novo Nordisks energiinvesteringer

De seneste år har Novo Nordisk foretaget en række investeringer i vedvarende energikilder. Blandt de største er:

  • I 2007 indgik Novo Nordisk en aftale med det daværende Dong Energy – nu Ørsted – om at købe strøm fra havvindmølleparken Horns Rev II – en aftale, der var med til at sikre, at vindmølleparken kunne oprettes. Der forpligtede virksomheden sig til at købe strøm til en pris, der lå over markedsprisen i begyndelsen
  • I 2013 begyndte Novo Nordisk at købe grønne energicertifikater i Japan
  • I 2015 indgik Novo Nordisk en aftale om at købe elektricitet fra en vindmøllepark i Indre Mongoliet til virksomhedens produktionsanlæg i Tinajin i Kina, og i Brasilien kører produktionen i dag på 100 procent vandkraft
  • I 2016 vandt Vattenfall udbuddet om frem til 2021 at bygge Danmarks største havmøllepark på 604,8 MW ved Kriegers Flak i Østersøen, som står helt færdig i 2021. Novo Nordisk medfinansierer Kriegers Flak-projektet med en lang indkøbsaftale af strøm med tilhørende grønne certifikater
  • I USA investerede Novo Nordisk i 2019 i opbyggelse af en solcellepark. Det var en investering på 70 millioner dollar.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu