Nul-affald-strategi kan udløse milliardgevinster

Nul-affald-strategier er en rigtig god forretning, lyder budskabet i en ny rapport fra tænketanken Ellen MacArthur Foundation. Den anslår, at fødevare-, tekstil- og emballageindustrien kan spare op til 706 milliarder dollar årligt ved at erstatte nye materialer i produktionen med genanvendte materialer fra restprodukter og affald. Samtidig rummer udviklingen et stort potentiale for at skabe nye job og give virksomheder en konkurrencefordel i form af nye innovative produkter. Herhjemme har Arla og Carlsberg iværksat en række initiativer for at reducere affald og genanvende det spild og ressourceforbrug, der ikke kan undgås i produktionen.

800 kilo føde- og drikkevarer, 120 kilo emballage og 20 kilo nye sko og tøj. Så meget forbruger en gennemsnitsforbruger i den vestlige verden hvert år. Langt størstedelen af de såkaldte fast-moving-consumer-goods ender på lossepladsen eller forbrændingen, kort tid efter at de er revet ned fra butikshylderne.

Men selv om det store og hurtige forbrug umiddelbart ligner en god forretning for virksomhederne, går de i dag glip af enorme økonomiske gevinster, fordi de tillader, at værdifulde ressourcer kasseres og går tabt.

Det er budskabet i en ny rapport fra Ellen MacArthur Foundation, der betragtes som verdens førende tænketank på området for cirkulær økonomi. Tænketanken udgav sidste år rapporten ”Towards The Circular Economy”, der for alvor satte den form for økonomi på den globale business-dagsorden.

Login