Nye tv-vaner trækker tæppet væk under danske medier  

Danskernes tv-forbrug rykker i disse år til udenlandske streamingtjenester. Blandt de unge er Netflix og YouTube nu større end samtlige danske tv-kanaler. Tilsammen. Samtidig ryger penge og talent ud af landet. ”Det udfordrer hele vores system,” siger flere eksperter.

[graph title=" YouTube og Netflix topper " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2017/05/JJM_Fig01_Streaminggiganter-presser-danske-medier.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2017/05/JJM_Fig01_Streaminggiganter-presser-danske-medier.png" caption="Figur 1" text="YouTube og Netflix er de to streamingtjenester, som danskerne benytter mest. Næsten halvdelen af befolkningen anvendte YouTube ugentligt i både 2015 og 2016. Netflix gik i samme periode frem fra 27 pct. til 32 pct." ]Kilde: DR Medieudviklingen 2016/Kantar Gallup Index Danmark.[/graph]

Når den 5. sæson af Netflix-serien ”House of Cards” har premiere den 30. maj, så sker det med analytikerens klare forventning om, at den amerikanske streamingtjeneste endnu en gang leverer et sikkert hit, der kan trække millioner af seere verden over.

Højst sandsynligt vil det også falde i publikums smag i Danmark, hvor Netflix nu er blevet fast bestanddel i hvert tredje hjem. Se figur 1.

Login