OL går i nul

De Olympiske lege i London kommer til at sætte helt  nye standarder for bæredygtighed. Et stædigt fokus på at nå målene har vist, hvor langt en stor aktør kan presse sin leverandørkæde.

I London er det store samtaleemne for tiden, hvem der har sikret sig billetter til næste års Olympiske Lege. Jeg har ikke – sport og sportsbegivenheder lader mig fuldstændig kold. Alligevel bliver jeg overraskende ofte suget ind i netop denne verden. Hovedårsagen er, at sportsindustrien i stigende grad overlapper med bæredygtighedsdagsordenen.

For nylig talte jeg med David Stubbs, bæredygtighedschef for organiseringskomiteen (LOGOC), om London-legenes mål for bæredygtighed.

Mit første spørgsmål var, om fremskridtene stod mål med de oprindelige visioner. David Stubbs svarede: “Da vi vandt buddet, sagde IOCs miljørådgiver, at hvis vi nåede halvdelen af det, vi havde lovet, ville vi ligge milevidt foran alle tidligere lege. I dag har vi for længst passeret dette halvvejsmærke.”

Hvad har været den største overraskelse?, spurgte jeg. “Ikke en overraskelse, men en behagelig sidegevinst,” sagde David: “Vi har fået vendt den opfattelse, at bæredygtighed er noget der koster ekstra. Ved at gøre vores krav helt tydelige up front har vi fået markedet til at reagere. Vi får nogle af vores bedste aftaler med leverandører, som tager bæredygtighed alvorligt. Og vores vedholdenhed har bidraget til at tiltrække markant stærkere interesse fra kommercielle sponsorer. En bæredygtig tilgang giver effektivitetsgevinster, reducerer omkostninger og bidrager til at generere ekstra indtjening.”

[quote align="right" author=""]Ved at gøre vores krav helt tydelige up front har vi fået markedet til at reagere. Vi får nogle af vores bedste aftaler med leverandører, som tager bæredygtighed alvorligt[/quote]

“Hvis vi fra starten havde vidst, hvad vi senere fandt ud af gennem vores carbon footprint-analyse, ville vi have præsenteret vores CO2- og energiforpligtelser anderledes. Der har været mange kritiske reaktioner på den lavere andel af vedvarende energi i forhold til vores oprindelige mål. Det havde været langt bedre at sætte et overordnet mål om at begrænse CO2-udledningen, i stedet for at lægge sig fast på bestemte teknologier. Hvad vi faktisk har opnået gennem design-optimering, materialevalg og indkøbsstrategier, har nedbragt vores samlede klimabelastning massivt.”

Og hvad kan andre lære af London? “Hvis det skal være effektivt, må bæredygtighed gennemtrænge alle afdelinger af organsationen. Det kan ikke overlades alene til et hold af specialister, der udvikler adskilte politikker og glittede rapporter.

Der er dog to bestemte områder, hvor det er afgørende at koncentrere indsatsen i store projekter.

For det første indkøb. Du bliver nødt til at sætte dig igennem med autoritet, når det handler om, hvad og hvordan din organsisation køber ind.
For det andet uddannelse af medarbejderne. Hvis du kan får bæredygtighed stærkt profileret i indslusnings- og oplæringsmodulerne, er du sikker på at trænge igennem til hele organisationen.”

David og hans kollega Felicity Hartnett, der er sustainability partnerships manager, viste mig også rundt på det olympiske område, udpegede nøgleudfordringerne og forklarede, hvordan de blev taklet.

Da vi passerede store skilte, der opfordrede til “Zero Harm”, bemærkede Felicity, at flere leverandører havde forsøgt at presse LOCOGs krav. Konfronteret med kravet om “nul affald” var der f.eks. én, der kom tilbage med beskeden om, at affaldsmængden var bragt ned til fire containere. “Hvad er det lige ved ‘nul affald’, der er så svært at forstå?” siger Felicity.
Den enorme skala har givet OL dramatisk magt i leverandørkæden. “De tal, vi opererer med, er enorme,” siger Felicity. “4 millioner måltider, 4 milliarder tv-seere, 10 millioner billetter. Og de svimlende tal matches af tilsvarende ambitiøse bæredygtighedsmålsætninger. 100 pct. tilgængelighed med offentlig transport, på cykel og til fods, nul affald og bæredygtigt fremstillede måltider.”

Jeg beder hende give eksempler på, hvad virksomheder har gjort som reaktion på LOCOGs krav. Hun nævner McDonald’s, som sikrede sig opgaven med at levere mad til legene:

“De har gjort deres leverandørkæde mere transparent gennem deres Open Farms-program. De har underskrevet alle vores bæredygtighedspolitikker, hvilket har ført til forbedringer, hvad angår emballage og affald. De er blevet afprøvet i deres restauranter over det seneste år. Og de har for nylig forpligtet sig til, at alle deres uniformer i Storbritannien vil blive fremstillet af genbrugsmaterialer inden 2012.” 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu