’Overkvalificeret’-stemplet kan ramme dig før du tror

Du behøver ikke være tæt på pensionsalderen for at skulle kæmpe imod en opfattelse af, at du har opnået for meget. Her er, hvad du kan gøre ved det.

Foto: Pep Montserrat

Af Sue Shellenbarger

En 39-årig leder med en succesfuld karriere på direktørniveau har været på jobjagt, siden hun blev afskediget for få måneder siden. Hun går ikke op i, om hun kommer til at matche sin forhenværende titel. Hun ønsker blot et udfordrende job, hvor hun kan lære nyt og udvikle sig.

Men hun blev chokeret, da en rekrutteringsansvarlig fortalte hende, at hendes niveau var for højt til en stilling, der nærmest perfekt svarede til hendes evner og erfaring.

”Det er barsk, når ens titel og erfaring ses som diskvalificerende snarere end kvalificerende,” siger lederen, der har ønsket at være anonym. ”Det ville være så let at kaste sig ud i et større tankemylder om ’Hvad gør jeg forkert?’”

Der er få forhindringer, der gør jobsøgere mere rådvilde end at få at vide, at de er overkvalificerede. Problemet kan dukke op når som helst, selv tidligt i ansøgernes karriere, og ofte når de mindst forventer det.

At forsøge at gøre de ansættelsesansvarliges bange anelser til skamme kan føles som at slå i en dyne. Ny forskning giver indblik i nogle af de sære og kontraintuitive årsager til, at ledere bestemmer, at nogen bare er for gode til et job – årsager, som ansøgerne nogle gange kan imødegå med omtanke og dygtig kommunikation.

Mange tror fejlagtigt, at et stærkt cv er nøglen til et job, fortæller Oliver Hahl, der er lektor i organisationsteori og -strategi ved Carnegie Mellon University. ”Beslutninger er ofte meget mere nuancerede end det,” siger han.   

Tvivl om motivation og respekt

Oliver Hahl og flere af hans kolleger har testet, hvad der giver udslag for ansættelsesansvarlige, der står over for to kandidater til en økonomistilling i en virksomhed. Begge kandidater var uddannet fra et eliteuniversitet og havde arbejdet for sammenlignelige arbejdsgivere. Den ene kandidat havde fremragende resultater i bagagen, stod for ti medarbejdere i sin afdeling, som omsatte for 1,5 milliarder dollar. Den anden var leder for en mindre afdeling, der indtjente en tiendedel af den andens.

Lederne var mere tilbøjelige til at tilbyde jobbet til den kandidat med det mindre imponerende cv, viser et studie, der blev offentliggjort i marts under ledelse af Oliver Hahl, Roman Galperin, lektor i ledelse ved John Hopkins University, og Adina Sterling, der er lektor i organisationsadfærd ved Stanford University.

Lederne formodede, at den kandidat med topresultater i bagagen ikke ville være lige så forpligtet på virksomheden eller blive i jobbet så længe som den anden ansøger, opdagede forskerne. De ansættelsesansvarlige antog også, at stjernekandidaten ikke ville være nær så motiveret til at gøre det godt, viste undersøgelsen. Og cheferne kan ligefrem føle sig truet af vedkommende og frygte, at vedkommende ikke vil lytte til dem eller måske endda tage deres job, siger Oliver Hahl.    

En uddannelse fra de prestigefulde nordøstamerikanske Ivy League-universiteter (Harvard, Yale, Princeton, Pennsylvania, Columbia, Brown, Dartmouth og Cornell Universitet, red.) kan give enorme karrierefordele, og nogle firmaer foretrækker at hyre udelukkende fra de uddannelsesinstitutioner, som de betragter som særlig fornemme. Men andre arbejdsgivere er overraskende skeptiske over for kandidater fra eliteskoler.

”Nogle ledere vil langt hellere have ansøgere, der har taget en MBA-uddannelse på de mindre prestigefulde universiteter, som har arbejdet, mens de studerede, fået rene 12-taller og er fremme i skoene,” siger ledelsescoachen Julie Kantor fra New York.

”For dem handler det om at se, hvad der gemmer sig nedenunder.”

Andre frygter, at en jobsøgende med et toptunet cv ikke vil gå godt i spænd med andre. Bill Sandbrook afviste engang en kandidat med ulastelige kvalifikationer, fordi han opførte sig som en primadonna.

”Man vidste bare, at han tænkte, ’Du skal hyre mig, fordi jeg er mig. Kan du ikke se det?’,” fortæller Bill Sandbrook, der er bestyrelsesformand og administrerende direktør for U.S. Concrete, en virksomhed med 3.300 ansatte baseret i Euless i Texas.       

Bill Sandbrook er også tilbageholdende med at stykke et hold sammen med for mange 12-talstyper, der hurtigt kan komme til at konkurrere snarere end at samarbejde til gavn for virksomheden.  

Hav en god forklaring

Nogle mennesker har helt legitime grunde til at søge job, der ikke svarer til deres evner, for eksempel for at få mere tid til familien eller komme på fode efter udbrændthed. Arbejdsgivere er stadig bekymrede for, at sådanne ansøgere overvurderer, hvorvidt de er villige til at leve med at miste status, siger Mark Phillips, der er administrerende direktør for Sanford Rose Associates/HireEducation, et rekrutteringsfirma i Boulder, Colorado. Han er skeptisk over for kandidater, der for eksempel er klar til at takke ja til en lønnedgang på 25 procent.

Ansøgere af den type skal være i stand til at fortælle en overbevisende historie om deres motivation, siger Elaine Varelas, der er partner i Keystone Partners, et lederudviklingsfirma i Boston.

En leder var ked af at arbejde for en virksomhed, hvor de ansatte blev betalt et godt stykke over branchegennemsnittet: ”Hun var træt af at skulle håndtere ansatte, der klagede over, om deres bonus nu var på 200.000 eller 210.000 dollar,” siger Elaine Varelas.

Undgå at blive stemplet som overkvalificeret

  • Forklar fra start, hvorfor du søger en stilling, der ser ud til at være under dit niveau
  • Lav grundig research på jobbet, så du kan forklare, hvorfor det matcher din erfaring
  • Vær konsekvent, når du beskriver dine grunde til at ansøge, under alle jobsamtaler
  • Udvis åbenhed og fleksibilitet ved at tale om de ting, du gerne vil lære
  • Lav en liste med referencer, der kan stå inde for dit engagement
  • Netværk med kontakter, der også kender nogen i den virksomhed, du søger job hos.

Selv om lederen fremstod overkvalificeret til den nye stilling, hun søgte, fik hun jobbet ved at overbevise den administrerende direktør om, at hendes engagement var ægte, siger Elaine Varelas. Når man viser, at man brænder for en virksomheds mission, virker det overbevisende, siger Elaine Varelas. Det kræver nemlig, at man har researchet på virksomheden og stillingen, så man kan forklare, hvad der vækker en.

Lorraine Vargas Townsend havde haft HR-chefstillinger hos adskillige virksomheder med 5.000-150.000 ansatte, før hun besluttede sig for at tage orlov sammen med sin kone og barn. Inden længe henvendte en headhunter sig om en stilling i en virksomhed med 600 ansatte og sagde, ”Jeg har den her stilling, men det er nok for småt for dig,” fortæller Lorraine Vargas Townsend.

Hun var dog begejstret for stillingen – en lederstilling ved en Boston-baseret techvirksomhed. Virksomheden udbyder en platform til at skabe den slags apps, som Lorraine Vargas Townsend ville ønske, hun havde haft i sine tidligere jobs, til at automatisere basale HR-opgaver, og hun var derfor ivrig for at hjælpe med at identificere de behov, som teknologien kunne dække. Hun trådte hurtigt til som chief people officer og elsker arbejdet.

”Man er nødt til at have en overbevisende grund til, at virksomhedens behov og jobbet er det rette for dig, og hvad du kan føje til rollen,” siger hun.

Højtkvalificerede ansøgere må også være parat til at bevise, at de har udført lignende arbejde, siger Mark Phillips.

Ansættelsesudvalget i en techstartup tøvede, da en tidligere direktør søgte om en stilling som førstesælger, siger Mark Phillips.

”Det store spørgsmål var, ’Er den her person oprigtigt interesseret i jobbet, eller bliver vi svigtet i sidste øjeblik, hvis vi tilbyder stillingen?’” fortæller han.   

Over syv samtaler forklarede ansøgeren sammenhængende, at stillingen krævede de samme evner, som han var vant til at bruge til at opbygge salg på sin forrige arbejdsplads, inklusive eftersøgningsarbejde og uopfordrede telefonopkald, siger Mark Phillips.

”Enhver ansøger, der støder på uudtalt modstand, er nødt til at gennemskue, hvad der foregår, og sige, ’Jeg har arbejdet med det her. Tjek mig bare’,” siger Mark Phillips.

Hans referencer bakkede ham op.

Bragt i Wall Street Journal 19. august 2019. Oversat til dansk af Maria Bierbaum Oehlenschläger.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu