I platformsøkonomien skal man være udadvendt

2015 blev året, hvor ‘platformen’ fik plads som en ny central spiller i økonomien. Gennem digitale platforme som Uber, Airbnb og Upwork er det muligt at mobilisere og koordinere ressourcer, som kan sammensættes til løsninger, der er nøje tilpasset den enkelte brugeres behov her og nu.

En af verdens førende eksperter i den nye platformsøkonomi, indiske Sangeet Paul Choudary, fortæller i et eksklusivt interview med Mandag Morgen, at virksomheder skal identificere eksterne ressourcer, som de kan organisere og kommercialisere. Det er et markant brud med industrialderens logik, hvor virksomheder typisk benyttede eget udstyr og egne ansatte til at producere varer.

Peter Hesseldahl

”Hvis man vil bygge en forretning på at være en platform, er man nødt til at skifte perspektiv. Normalt vil virksomheder fokusere på at forbedre deres interne processer, så de får mest muligt ud af deres produktionsapparat og deres ansatte. Som platform skal man imidlertid fokusere på at opbygge eksterne aktiviteter og koordinere ressourcer ude i økosystemet. Du skal ikke selv levere den færdige vare, men du skal hjælpe andre til at kunne finde sammen om løsninger.”

Sådan lyder opskriften fra en af verdens førende eksperter i platformsøkonomi, indiske Sangeet Paul Choudary, til virksomhedsledere, der har ambitioner om at booste forretningen med inspiration fra de nye muligheder, som digitaliseringen medfører.

Platforme er blevet en vigtig faktor i den nye, digitalt baserede økonomi, og Sangeet Paul Choudary er en dem, der bedst har formået at analysere og beskrive, hvordan platforme ændrer de konventionelle økonomiske spilleregler.

Choudary er bosat i Singapore, men er tilknyttet både MIT, Stanford University og Insead Business School. Han er grundlægger af Platform Thinking Labs, driver bloggen Platform Thinking og har for nylig skrevet bestselleren Platform Scale – How an emerging business model helps startups build large empires with minimum investment”.

I et interview med Mandag Morgen peger han på, hvordan traditionelle virksomheder kan ændre forretningsmodel for at udnytte de nye muligheder for udvikling, der ligger i at skabe platforme.

Først og fremmest handler det om at indse, at ressourcerne findes ude i det, Choudary kalder ”det industrielle økosystem”. Derfor gælder det om at mobilisere både andre virksomheder og slutbrugerne til at bidrage til at skabe værdi. Man skal med andre ord vende sig ud mod verden.

”Som virksomhed er man nødt til at tage et kritisk blik på sin værdikæde og overveje, hvor man kan åbne op for bidrag udefra. Er der noget af det, man gør, som bedre kan overlades til andre – eller som vil blive bedre, hvis man lader nogen udefra være med i processen?” siger Choudary.

Data er det nye råstof

De data, som man kan få adgang til ved at engagere andre, er den væsentligste nye ressource i økonomien. Som eksempel nævner Choudary udviklingen af elektroniske patientjournaler. I begyndelsen gik læger og sygehuse over til patientjournaler, fordi det var en mere effektiv måde at håndtere informationer på.

”Men efterhånden viser det sig, at den største værdi ligger i, at man nemt kan samle relevante oplysninger om patienten fra mange forskellige kilder, inklusive de oplysninger, som patienten selv indsamler om kost og motion gennem apps og fitness-trackere. På basis af de mange data kan man nu tilbyde helt nye tjenester, der kan hjælpe folk med at leve et sundere liv eller med at klare sig bedre gennem sygdomme,” siger Choudary.

Fokus på data er specielt vigtigt, når eksisterende, traditionelle virksomheder vil forsøge at opbygge platforme. Der er nemlig stor forskel på den strategi, som et helt nyt selskab og en eksisterende virksomhed bør vælge, pointerer Choudary.

Startups lægger typisk ud med at bygge en infrastruktur, der kan matche udbydere og forbrugere – som eksempelvis den danskstartede rejsesøgemaskine Momondo gør det ved at være mellemmand mellem flyselskaber og rejsende.

Men virksomheder, der i forvejen selv fremstiller produkter, er bedre tjent med at udnytte deres eksisterende produkt og kundekontakt til at indsamle mere detaljerede data, som derefter kan gøres nyttige i sammenhæng med andre virksomheder.

Produktet er en kilde til data

Virksomheden skal vænne sig til at se deres produkter som en måde at indsamle data på, siger Choudary:

”Hvis man eksempelvis sælger turbiner, så bør man designe og udvikle dem til at kunne opsamle detaljerede data om, hvordan de bliver brugt. De data kan så bruges som første skridt i retning af en platform. Med dataene kan man i første omgang tilbyde kunderne bedre service og rådgivning om driften, man kan dokumentere og garantere den ydelse, kunderne kan forvente, og man kan selv bruge data til at forbedre produktet. Men dataene kan også have interesse for de andre virksomheder, der er med til at skabe den løsning, som turbinen er en del af. Og her opstår muligheden for at skabe en platform, der integrerer, analyserer og koordinerer systemet på basis af data,” siger han.

Som et eksempel på strategien nævner Choudary, at alle bilfabrikanter i dag har travlt med at finde deres rolle i forhold til det, som kaldes the connected car; fremtidens bil, hvis funktioner i høj grad bygger på, at bilen udveksler informationer med andre køretøjer, trafikstyringssystemer og andet, der har relevans for bilisters transportoplevelse. Moderne biler opsamler en lang række oplysninger om, hvordan bilen bliver kørt. De data har også interesse for forsikringsselskaber, politiet, opkrævning af vejafgifter osv.

De traditionelle bilfabrikanter kappes i disse år med nye spillere som Apple, Google og Tesla om at udvikle de platforme, der kan samle dataene og bruge dem som grundlag for nye servicer. Det er vigtigt, fordi selve bilen bliver mindre vigtig rent økonomisk. Det bliver i de databaserede tjenester, at den nye vækst i værdi for bilisterne vil ske.

Som Choudary ser det, ændres forretningsmodellen dermed fra at sælge enkeltstående produkter til at engagere slutbrugeren i et helt økosystem af produkter og tjenester.

”Det er stadig sjældent, at virksomheder formår at skabe platforme, der kan inddrage brugerne til at deltage så aktivt som eksempelvis Nike eller Burberry har gjort det, men vi ser flere og flere, der forsøger sig. Den udvikling vil komme til at præge 2016,” mener Sangeet Paul Choudary.

Læs også: Digitale platforme er økonomiens nye centrale spillere


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu