I platformsøkonomien skal man være udadvendt

2015 blev året, hvor ‘platformen’ fik plads som en ny central spiller i økonomien. Gennem digitale platforme som Uber, Airbnb og Upwork er det muligt at mobilisere og koordinere ressourcer, som kan sammensættes til løsninger, der er nøje tilpasset den enkelte brugeres behov her og nu.

En af verdens førende eksperter i den nye platformsøkonomi, indiske Sangeet Paul Choudary, fortæller i et eksklusivt interview med Mandag Morgen, at virksomheder skal identificere eksterne ressourcer, som de kan organisere og kommercialisere. Det er et markant brud med industrialderens logik, hvor virksomheder typisk benyttede eget udstyr og egne ansatte til at producere varer.

”Hvis man vil bygge en forretning på at være en platform, er man nødt til at skifte perspektiv. Normalt vil virksomheder fokusere på at forbedre deres interne processer, så de får mest muligt ud af deres produktionsapparat og deres ansatte. Som platform skal man imidlertid fokusere på at opbygge eksterne aktiviteter og koordinere ressourcer ude i økosystemet. Du skal ikke selv levere den færdige vare, men du skal hjælpe andre til at kunne finde sammen om løsninger.”

Sådan lyder opskriften fra en af verdens førende eksperter i platformsøkonomi, indiske Sangeet Paul Choudary, til virksomhedsledere, der har ambitioner om at booste forretningen med inspiration fra de nye muligheder, som digitaliseringen medfører.

Platforme er blevet en vigtig faktor i den nye, digitalt baserede økonomi, og Sangeet Paul Choudary er en dem, der bedst har formået at analysere og beskrive, hvordan platforme ændrer de konventionelle økonomiske spilleregler.

Login