Radikalt dobbeltpres på forstadsbilister

Claus Kragh

Borgerne i de storkøbenhavnske forstæder skal tvinges over i den kollektive trafik gennem en håndfast afgiftspolitik, hvor de ikke kun afkræves bompenge ved en betalingsring men også samtidig tvinges til at betale en helt ny kørselsafgift på 50 øre pr. km. Ydermere skal afgiften på benzin og diesel øges med 50 øre pr. liter, mens registreringsafgiften på klimavenlige biler til gengæld lempes og den kollektive trafik gøres mere attraktiv.

Det er de mest opsigtsvækkende forslag i det Radikale Venstres oplæg til en grøn transportreform, som Mandag Morgen i dag kan afsløre indholdet af. Se tekstboks.

Ifølge det radikale udspil skal danske bilister fremover pålægges en helt ny kørselsafgift på 50 øre pr. kørt km. Afgiften skal afregnes via selvangivelse af oplysningerne fra bilens kilometertæller, sådan som mange bilister i dag gør det over for deres forsikringsselskab.

Den nye kørselsafgift skal primært ramme folk, der bor i områder, hvor den kollektive trafik udgør et konkurrencedygtigt alternativ til privatbilen, både hvad angår pris og tidsforbrug. Til gengæld skal borgere i yderdistrikter med utilfredsstillende kollektive trafikforbindelser kompenseres via et særligt kørselsfradrag.

”Danmark kan ikke opfylde sine klimamål, hvis ikke vi bruger afgifterne til at regulere trafikadfærden,” siger Margrethe Vestager og tilføjer:

”Vi ville have foretrukket en mere højteknologisk løsning til roadpricing, men vi kan ikke blive ved med at vente på, at teknologien bliver klar. Samtidig er det en formildende omstændighed for borgerne, som oftest benytter sig af både bil, cykel, bus, tog og fly, at det ekstra provenu bruges til at styrke den kollektive trafik og dermed sikre mobiliteten,” siger den radikale partileder Margrethe Vestager.

Det radikale udspil kommer på et tidspunkt, hvor forslaget om at indføre en betalingsring omkring København har fået en markant placering i valgkampen. Radikale Venstre meldte torsdag ud, at man støtter betalingsringen, men samtidig understreger Vestager, at den i sig selv ikke giver nogen nævneværdig klimagevinst. Dette bekræftes af Københavns Kommunes tal, der viser, at betalingsringen kun vil bidrage til at reducere udledningerne fra hele den danske transportsektor med 0,4 pct. Det overordnede mål er, at CO2-udledningerne fra trafikken reduceres med 20 pct. i 2020.

Ifølge den radikale leder er det helt afgørende at gribe til omfattende reguleringer af skatte- og afgiftssystemet, hvis man vil reducere udledningerne fra transportsektoren, boligsektoren og landbruget. Disse tre sektorer er de store klimasyndere, som den nuværende og kommende danske regering skal gøre noget ved, mens EUs kvotehandelssystem holder kraftværker og industrien på rette klimaspor.

Margrethe Vestager vil ikke direkte beklage, at Socialdemokratiets og SFs ledere Helle Thorning Schmidt og Villy Søvndal forleden lovede, at der ikke vil komme nye skatter. ”Jeg kan bare sige, at jeg venter i spænding på at høre, hvad der så kan bidrage til at nedbringe udledningerne i transportsektoren. Økonomi plejer at være et godt værktøj,” siger Vestager.

Socialdemokratiets skatteordfører Nick Hækkerup mener ikke umiddelbart, at det radikale forslag om kørselsafgifter er en god idé. ”Vi mener, at man skal vente med at indføre roadpricing, til vi har den rette teknologi til rådighed, sådan at vi kan lave en intelligent opkrævning af kørselsafgifter,” siger Hækkerup.

Margrethe Vestager begrunder partiets udspil om kørselsafgifter med, at alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten i 2009 gik med i et trafikforlig, hvor man enedes om at arbejde frem mod at indføre såkaldt roadpricing. Siden er tankerne endt i syltekrukken med henvisning til, at man endnu ikke har den nødvendige teknologi til rådighed.

Radikale har sammen med S, SF og Enhedslisten udarbejdet en såkaldt energivision med titlen klimaDanmark 2050. I den plan hedder det, at fossil brændsel skal være helt fjernet fra transportsektoren i 2050, og planen lægger op til både roadpricing og lavere afgifter på klimavenlige biler.

Den konservative miljøordfører Tage Leegaard hilser umiddelbart det radikale forslag velkommen. ”Men det er vigtigt, at det ikke kommer til at skade danske virksomheders konkurrenceevne, og at det ikke lægger for megen afgift på folk i provinsen, som er afhængige af deres bil i årbejdet,” siger Leegaard.


 

De 10 hovedpunkter i Radikale Venstres udspil til en grøn trafikreform

* Registreringsafgiften skal nedsættes på klimavenlige biler. Elbiler skal fritages for registreringsafgift frem til 2020.

* Kørselsafgifter.  Partiet vil ikke vente på roadpricing. Allerede nu skal bilister betale 50 øre pr. km i nye biler og 10 øre pr. km i gamle biler. Afgiften opkræves via kontrol af kilometertæller.

* Lastbiler. Ny kørselsafgift på lastbiler svarende til den såkaldte maut-afgift, der findes i Tyskland, Schweiz og Østrig.

* Betalingsring om København. Partiet erkender, at ringen ikke reducerer co2-udledninger væsentligt.

* 50 øre mere i afgift pr. liter benzin og diesel.

* 1,7 mia. kr. til styrkelse af kollektiv trafik.

* Mere naturgas og biogas til tung trafik.

* Cykeltrafikken skal øges med 50 pct. over 10 år.

* Genindførelse af afgift på indenrigsflyvning.

* Fartgrænsen skal ned til 110 km/t på motorveje. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu