Reklamer er de oversete klimasyndere, men politikere tøver med forbud
Reklamer for biler og flyrejser øger klimabelastningen massivt. Det viser en ny rapport om de globale klimakonsekvenser ved reklamer qua øget forbrug og efterspørgsel. Organisationer og enkelte partier opfordrer til forbud mod reklamer for fossile produkter.
Anna Fenger Schefte
En af de største og mest oversete klimasyndere er reklamebranchen, fordi den motiverer til et større forbrug af ofte klimaskadelige produkter, varer og services. Det er hovedkonklusionen i en ny rapport fra Greenpeace og tænketanken The New Weather Institute, som har kigget specifikt på CO2-aftrykket ved reklamer for flyrejser og biler.
Rapporten konkluderer, at reklamer alene for disse brancher bidrager til ekstra forbrug i verden svarende til CO2-udledning på mellem 202 og 606 millioner ton om året. Det svarer til hele Hollands årlige CO2-aftryk (for det laveste estimat) og op mod to gange Spaniens CO2-aftryk (for det højeste estimat).
Alene inden for EU’s grænser medfører bil- og flyselskabernes reklamer øgede udledninger på et sted mellem 44 og 122 millioner ton CO2e. Det konservative estimat på 41 millioner ton CO2e er næsten på niveau med Danmarks samlede udledninger i hele år 2020. Se tekstboks 1 og figur 1.