Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Foto: OstapenkoOlena / Getty Images

Af Sue Shellenbarger, The Wall Street Journal

Raquel Collings drikker ofte morgenkaffe i selskab med sin ledelsescoach. Hun gennemgår målsætningerne for sin nye stilling som leder i en virksomhed og overvejer, om hun bruger sin tid fornuftigt.

Coaching-emnerne er dog det eneste, der er konventionelt ved deres sessioner.

For Raquel Collings’ coach er en bot – en ledertræningsapp baseret på AI fra IBM’s Watson-system. Appen Coach Amanda leverer tip på hendes telefon i form af fem-ti minutters videoer og beskeder, som Raquel Collings ser, når hun har en ledig stund i løbet af sin arbejdsdag.

Da hun for nylig skrev til botten, at hun var usikker på sin evne til at vurdere en kollegas præstation, gav den hende en opsang for at være for hård ved sig selv, baseret på en personlighedstest i appen, som havde vist, at hun er yderst samvittighedsfuld. “Jeg tænkte, ‘Wow, hun udfordrede mig på det her’,” fortæller Raquel Collings, der er marketingsleder i banken First United Bank i byen Durant, Oklahoma.

Apps slår powerpoints

I takt med, at millenial-generationen træder ind i lederstillinger, oplever mange, at de mangler basal træning i lederopgaver som at give feedback og uddelegere arbejde. Flere nye AI-drevne coaching-apps og -platforme er sat i verden for at dække det behov: Butterfly, Qstream og Philadelphia-virksomheden LEADx, som står bag Coach Amanda.

Med udgangspunkt i forskning, der viser, at jævnlige gentagelser og påmindelser er en god måde at lære nyt stof på, er platformene skræddersyet til en generation af digitalt indfødte, der foretrækker at tjekke en app fremfor at være bænket til PowerPoint-undervisning. Appens beskeder og e-mails er selvfølgelig nemme at ignorere. Og det kan skurre eller blive decideret mærkeligt, når en bot bliver for personlig.

“Det er helt klart muligt at overdrive opmuntringerne,” siges J.P. Gownder, der er chefanalytiker hos Forrester Research. Han sammenligner platformene med fitness-apps, der irettesætter brugerne, når de har siddet for længe ved skrivebordet. “Din reaktion kunne være, ‘Det er, fordi jeg arbejder!’” siger han. 

Ken Ryzner fortæller, at Coach Amanda har hjulpet ham med at lave mere frugtbare brainstorming-sessioner med sine kolleger ved at foreslå, at han stillede flere spørgsmål. Han krympede sig dog over appens svar, da han meldte tilbage, at han havde udført en af opgaverne.

“Hun svarede med ‘Jeg er så stolt af dig’. For mig virker det underligt, når en chatbot har den slags falske følelser. Jeg tænkte ’Det er ubehageligt. Det er mærkeligt’,” siger 49-årige Ken Ryzner, der designer undervisningsmateriale for Red Nucleus, der med base i byen Yardley i Pennsylvania laver undervisningsapps tilpasset kundernes behov.

Træning på brugerens præmisser

Coach Amanda er ikke lige så god som en menneskelig coach, siger Kevin Kruse, grundlægger af LEADx. “Hvis du har råd til at betale 250-500 dollar i timen, så find et menneske,” siger han. “Men kunstig intelligens er med til at demokratisere ledertræning.”

Udgiften er meget lavere – 30 dollar om måneden for individuelle købere og 20 dollar om måneden for medarbejdere (eller mindre, hvis det er større arbejdspladser). Adskillige arbejdsgivere og omkring 600 enkeltpersoner benytter platformen, og mange konsulent- og revisionsfirmaer afprøver den.

En anden coaching-app, Butterfly, blev skabt på baggrund af de dyrekøbte erfaringer, de tre stiftere gjorde sig, da de i deres 20’ere blev kastet ud i lederjobs uden ledertræning i bagagen. Appen følger feedback fra brugernes medarbejdere og benytter maskinlæring til at tilbyde udvalgte tip og artikler, fortæller David Mendlewicz, der er medstifter og administrerende direktør for det New York-baserede firma Butterfly.ai. Blandt brugerne er Social.Lab, et social media-bureau i New York.   

Qstream benytter en læringsmetode, som Harvard Medical School har udviklet til at træne læger i sikkerhed og diagnostiske procedurer. Flere videnskabelige studier har vist, at Qstreams læringstilgang øger læring. Mange virksomheder bruger platformen til salgstræning, og omkring 95 klienter har udvidet det til at træne ledere i at sammensætte teams og give feedback, siger Rich Lanchantin, der er administrerende direktør for Qstream, der har til huse i Burlington, Massachusetts.

Coaching-programmerne benytter kunstig intelligens på mange måder, typisk ved at indregne brugerens respons over tid i forhold til udvalget og timingen af coachingtip. Hvis en bruger næsten har styr på stoffet, vil vedkommende ikke blive nudget til at gennemgå det så ofte som en, der ser det for første gang. Nogle apps skræddersyr indholdet efter, hvad brugerne gerne vil lære. 

Det hele afspejler en tendens i retning af at lægge læring ind i løbet af arbejdsdagen alt efter behov – et mønster, som eksperter beskriver som mikrolæring, læringssnacks eller læring på jobbet. 49 procent af alle medarbejdere foretrækker at få træning på jobbet, når behovet opstår, fremfor at deltage i formel undervisning, viser en LinkedIn-undersøgelse fra 2018 med over 4.000 deltagere.

Får feedbacken til at glide

Platformen Humu er lavet til at forbedre virksomhedskulturen blandt medarbejderne. Den analyserer en række demografiske og virksomhedsrelaterede data og medarbejderundersøgelsessvar og identificerer de forandringer, der er nødvendige for at øge medarbejderes tilfredshed og fastholde dem. Derefter leverer platformene nudges via e-mail eller beskeder, som tilskynder brugerne til at ændre adfærd.

Omkring 40-80 procent af kundernes medarbejdere deltager, siger Laszlo Bock, der er administrerende direktør og medstifter af den Californien-baserede virksomhed Humu og forfatter til bestsellerbogen om arbejdspladskultur ’Work Rules!’. I Fidelity Investments i Boston fortæller topchefer, at Humu er med til at gøre det lettere for medarbejdere og ledere at give og modtage feedback.

Hvis Humu identificerer problemer med moralen, for eksempel at medarbejderne føler, at deres chef træffer tvivlsomme beslutninger eller er for lukket, så vil platformen tilskynde lederen til at forklare sine beslutninger mere tydeligt, fortæller Laszlo Bock.

Medarbejdere kan samtidig blive nudget til at genvinde tillid til lederen ved at få at vide, at hun eller han har de bedste hensigter og bare har meget travlt eller vil undgå at forstyrre dem.

“Det gode ved de her nudges er, at de hele tiden ligger i baghovedet,” siger Sian Keane, der er HR-chef for Farfetch, en London-baseret onlinemarkedsplads for luksusmodetøj, og Humu-bruger. Hun modtager beskeder med nudges to gange om måneden – lige nok til at holde dem i frisk erindring, siger hun. Blandt de medarbejderønsker, som Humu fandt på Farfetch, var et ønske om mere åben kommunikation mellem de 13 internationale kontorer.

På baggrund af den konstatering ændrede Sian Keane sit ni mand store teams sædvanlige mødeaktiviteter. Da de senest var samlet i Portugal til et planlægningsmøde, var der en af medarbejderne, der foreslog, at de sprang middagen på deres sædvanlige restaurant over og i stedet spiste hjemme hos en af kollegerne.

”Vi handlede ind og lavede mad sammen,” siger Sian Keane. ”Vi satte forskellige retter, der betød noget for os hver især, sammen.”

Ud over de interessante tapasretter, der kom ud af det, fortæller hun, at det straks styrkede holdets daglige sammenhold og tilhørsforhold.

 

Artiklen er bragt i The Wall Street Journal 15. april 2019. Oversat til dansk af Maria Bierbaum Oehlenschläger.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu