Digitalisering à la SAP: ”Vi skaber et barn sammen med kunden”

Fremtidens forretning ligger i højere grad i samskabelse med kunden frem for som leverandør af it-standardløsninger. It-giganten SAP bruger design thinking til at vise omverden, hvordan den digitale omstilling kan skabe konkret værdi for kunderne.

Marianne Kristensen Schacht

Alle gode ideer bliver skabt i en garage. Tænk bare på overleveringen om Bill Gates og Microsoft eller Steve Jobs og Apple.

Derfor er der selvfølgelig en massiv garageport foran den del af it-virksomheden SAP’s nye digitale oplevelsescenter på toppen af virksomhedens nordiske domicil i Nordhavn, hvor besøgende kan skabe deres egen prototype eller bare fremstille noget, der tilnærmelsesvis ligner noget, der engang kan forfines til en færdig løsning på et presserende problem.

Ud over den fjernstyrede garageport lugter der nu ikke meget af primitive og hurtige løsninger i SAP Danmarks nye digitale oplevelsescenter, der slår dørene op for offentligheden og nysgerrige besøgende torsdag den 5. oktober.

Tværtimod er her stort set alt, hvad en gadget-fan kan begære inden for ny teknologi: et stort mørkt rum plastret til med skærme, en virtuel fodboldtribune, 3D-printere og flere virtual reality-pladser. Det hele skal bruges til at få besøgende fra virksomheder og organisationer og politikere til at forstå, hvordan man hver især kan komme videre med den digitale transformation. For hvordan er det nu lige, at bitcoin-teknologien kan give mening for netop din forretning? Eller hvordan kan man f.eks. omsætte data og viden om fodboldfans færden gennem stadion til at skabe en optimal kundeoplevelse i en detailforretning? Stort set alle it-systemer i dag bygger på data. Men hvordan sikrer vi, at kvaliteten af data er på et niveau, så de kan bruges til at realisere digitale visioner?

Det giver det nye oplevelsescenter en række konkrete bud på. Hver station i det nye center er ment som konkret inspiration til, hvordan nye teknologier kan omsættes til smarte løsninger hos netop den person, der sætter VR-brillerne på næsen, eller som har gennemført et forløb i idéværkstedet inde ved siden af, bag glasvæggene, hvor alle flader kan bruges til at klistre ideer op på.

Vi er alle designere

På de store nagler handler det nye center, skabt af SAP med samarbejdspartnerne Apple, Hewlett Packard og Intel, om at sætte skub i nationen Danmarks digitale transformation og om at manifestere København som Nordens hovedstad for innovation og digitalisering.

På et mere jordnært plan handler det om SAP’s fremtidige forretning. For i takt med at færre af it-virksomhedens kunder ønsker store forkromede it-løsninger, men snarere har brug for hjælp til mange mindre projekter, ændrer forretningen karakter. Og ved at blive strategisk sparringspartner for kundernes digitale omstilling indtager SAP også selv en mere fremtidssikret plads, end hvis selskabet bare fortsatte som traditionel it-leverandør med salg af hyldevarer.

For best practise er død. Så bare fordi din kunde nummer to er en bank, ligesom kunde nummer ét var det, så kan du ikke forvente at kunne sælge den nye kunde samme system, som virkede for den første kunde. Den tid er passé. Dertil er kundernes virkelighed i dag for kompleks og behovet for at differentiere sig for stort. Svaret på det mere skræddersyede kundesamarbejde og ikke mindst løsninger er design thinking

Det erklærer Gitte Winther Bruhn, der er SAP’s helt egen design thinking-ekspert. Hun er ikke selv designer, for design thinking er først og fremmest en systematisk metode, der med fordel kan bringes i spil af alle uanset baggrund og titel, når vejen frem er uklar, og problemet, der skal løses, er, hvad Gitte Winther Bruhn kalder for 'wicked'. Eller på dansk: Et problem, det kan være svært at afgrænse, og hvor forsøg på at løse det ofte afføder nye ’problemer’, som der også skal findes løsninger på.

"Design thinking er en metode til at forstå det eller de problemer, der skal løses, før man begynder at løse dem. Når man ikke med det samme kan se en klar løsning, er der behov for at forstå mere, inden man går i løsnings-mode. Metoden er gennemtestet, og det er beviseligt, at der kommer flere vellykkede projekter ud på den anden side ved at bruge metoden," forklarer Gitte Winther Bruhn.

SAP har selv brugt design thinking på alle interne processer og produktudviklinger siden 2004. De sidste fem år er metoden brugt eksternt, i takt med at problemstillinger og løsninger er blevet mere komplekse. Med oplevelsescentret får SAP nu en platform til at hjælpe Danmark med at digitalisere, lyder missionen.

"Med design thinking har vi en metode til at bryde digitaliseringsrejsen ned i bidder, så vi ikke skal spise hele elefanten på én gang, men kan nøjes med at nippe lidt til øret i første omgang," forklarer Gitte Winther Bruhn om metodens fordel. 

Design, et fælles barn

For nogle lugter design thinking formentlig lidt for meget af den hype og buzz, der ofte flyder i rigelige mængder, når vi herhjemme strør om os med begreber hentet fra det store udland. Men faktisk er metoden både velkendt, anerkendt og stram og konkret, bedyrer Gitte Winther Bruhn, for i bund og grund handler den om at lede en forandringsproces – change management – og her er design thinking en metode, som kan sikre, at man når alle faser igennem i en systematisk proces. 

SAP er langtfra de eneste, der har taget designernes værktøjer til sig som metode til at løse komplekse problemer. Her er virksomheden i selskab med andre it-konsulenthuse som Accenture og globale mastodonter som Pepsi og Procter & Gamble. Herhjemme havde Dansk Selskab for Virksomhedsledelse i mandags generalforsamling, og her var et af hovedtemaerne netop, hvad topledere kan lære af designeres værktøjskasse. 

Hos SAP er et konkret eksempel med design thinking-metoden en løsning, der nu er ved at blive udviklet til det norske olie- og energiselskab Statoil. Nordmændene henvendte sig til SAP for at få input til, hvordan Statoil frem mod 2020 kan digitalisere sin forsyningskæde. Parterne satte sig sammen for at udforske udfordringen og udvælge et konkret problem, som skulle være trin 1 på vejen til en fuldkommen digital forsyningskæde. Sammen fandt de ud af, at den konkrete løsning skulle være et digitalt værktøj til den person, der planlægger fragtruter til og fra Statoils boreplatforme. For bare én sparet transport om året er en markant forbedring af forretningen.

"Jeg har tre guidelines, når jeg skal sikre, at vi har fat i noget, der giver mening for kunden: For det første skal nogen føle, at løsningen giver værdi, dernæst skal der være en businesscase for den, og endelig skal der være en teknologisk mulighed for at løfte den," fortæller Gitte Winther Bruhn om processen.

Tværfaglige teams fra Statoil og SAP satte sig sammen i to dage og gennemgik et design thinking-forløb. Resultatet er blevet en app, som flådeplanneren i Statoil kan bruge til at optimere sit arbejde. Dermed er hele arbejdet med at digitalisere forsyningskæden ikke gjort, men den er i gang, og det på en måde, som skaber værdi for dem, der arbejder med det, og for forretningen Statoil. I det konkrete projekt har SAP været strategisk partner frem for traditionel it-leverandør.

"Jeg plejer at sige, at vi skaber et barn sammen. Det er en ny måde at arbejde sammen på, som giver et konkret roadmap til transformationen og sikrer, at man får sat skub i nogle processer, som alle skal igennem," siger Gitte Winther Bruhn. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu