Simple leveregler giver succes for pressede virksomheder

Drop de avancerede forecastmodeller og skift dem ud med simple tommefingerregler. Ny forskning viser at resultaterne bliver mindst lige så gode med de simple regler. Med dem på hånden kan alle i organisationen eksekvere på de centrale elementer i strategien.

Det er de enkle løsninger, der virker, når et selskabs platform står i brand. Ifølge ledelsesforskerne Donald Sull og Kathleen M. Eisenhardt, der er eksperter i ledelse i turbulente tider, er simple leveregler bindeleddet mellem strategi og eksekvering, når barometeret i en virksomhed står på konstant forandring.

Forskerne fra London School of Business og Stanford University påviste allerede efter dotcom-boblen, at simple leveregler var forskellen på selskaber, der bukkede under, og overlevere som Intel og Cisco. Hos overleverne definerede ledelsen enkle leveregler, som bekæmpede de flaskehalse, der hindrede væksten. Nu har de to forskere fundet ud af, hvorfor de enkle leveregler virker, og hvordan man konstruerer dem bedst.

Det brasilianske godstogsselskab América Latina Logistica, ALL, er en af de virksomheder, der har været gennem processen. I 1990’erne blev selskabet privatiseret med en nedslidt infrastruktur af forældede damplokomotiver. Godstransport med tog udgjorde kun 20 pct. i Brasilien mod 80 pct. i andre lande. ALL’s ledelse identificerede så nogle enkle leveregler på fire fokusområder: Nedbring omkostninger, udvid kundeservice til eksisterende kunder for at øge indtjeningen, invester selektivt i bedre infrastruktur og opbyg en ny virksomhedskultur.

Virksomheden havde 15 mio. dollar – en tiendedel af det beløb, den havde brug for. Derfor blev budgettering identificeret som en flaskehals, der skulle fokus på.

Et tværgående team udviklede simple regler for udgiftsprioritering. Nye investeringer skulle fjerne hindringer for øget indtjening, reducere uforudsete udgifter, straks kunne mærkes positivt eller sikre genanvendelse af eksisterende ressourcer. Alle ansatte kendte reglerne, og medarbejdere indgav forslag for egne arbejdsområder.

Under statsejerskabet havde de ansatte haft ringe mulighed for at tilføre egen kreativitet eller vurdering i investeringerne. Nu kom de bedste ideer fra dem. Det tværgående lederteam sikrede transparens og hindrede silotænkning.

Resultatet blev en øget omsætning på 50 pct. og en tredoblet indtjening på tre år i togforretningen.

ALL kunne også have prognosticeret fremtiden ved hjælp af komplekse beslutningsmodeller. Men ifølge Donald Sull og Kathleen M. Eisenhardt fører de simple regler til bedre beslutninger. Ofte bliver elementet af  ”sort boks” så stort i de komplekse modeller, at man ikke inddrager erfaring, fornuft og egne vurderinger. Og modellerne kan ikke tage højde for variabler som f.eks. ny teknologi.

De to forskeres køreplan for enkle leveregler lyder:

  1. Identificer en flaskehals, der er både strategisk og specifik.
  2. Lad data trumfe meninger. Reglerne skal udfærdiges på et oplyst grundlag og bygge på, hvad der virkede og ikke virkede i tidligere strategiske begivenheder som opkøb og nye produktlanceringer.
  3. Lad brugerne udvikle reglerne. De kan teste, korrigere og evaluere dem i hverdagen.
  4. Reglerne skal være konkrete og ikke indeholde abstrakte termer som strategisk, synergi, innovativ eller konvergens.
  5. Regler forandrer sig hyppigt og vil med tiden have udtjent sig selv, så de skal erstattes af nye.

Kilde

  • Harvard Business Review: ”Simple Rules for a Complex World”, september 2012.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu