Simple leveregler giver succes for pressede virksomheder

Drop de avancerede forecastmodeller og skift dem ud med simple tommefingerregler. Ny forskning viser at resultaterne bliver mindst lige så gode med de simple regler. Med dem på hånden kan alle i organisationen eksekvere på de centrale elementer i strategien.

Det er de enkle løsninger, der virker, når et selskabs platform står i brand. Ifølge ledelsesforskerne Donald Sull og Kathleen M. Eisenhardt, der er eksperter i ledelse i turbulente tider, er simple leveregler bindeleddet mellem strategi og eksekvering, når barometeret i en virksomhed står på konstant forandring.

Forskerne fra London School of Business og Stanford University påviste allerede efter dotcom-boblen, at simple leveregler var forskellen på selskaber, der bukkede under, og overlevere som Intel og Cisco. Hos overleverne definerede ledelsen enkle leveregler, som bekæmpede de flaskehalse, der hindrede væksten. Nu har de to forskere fundet ud af, hvorfor de enkle leveregler virker, og hvordan man konstruerer dem bedst.

Det brasilianske godstogsselskab América Latina Logistica, ALL, er en af de virksomheder, der har været gennem processen. I 1990’erne blev selskabet privatiseret med en nedslidt infrastruktur af forældede damplokomotiver. Godstransport med tog udgjorde kun 20 pct. i Brasilien mod 80 pct. i andre lande. ALL’s ledelse identificerede så nogle enkle leveregler på fire fokusområder: Nedbring omkostninger, udvid kundeservice til eksisterende kunder for at øge indtjeningen, invester selektivt i bedre infrastruktur og opbyg en ny virksomhedskultur.

Login