Snart bliver skrueproducenten til digitalt tech-selskab

Industrivirksomheder kan ikke længere nøjes med at sælge kuglelejer, skruer og møtrikker, men skal transformere sig til digitale tech-selskaber, så de kan realisere det svimlende milliardpotentiale i at gøre fysiske produkter digitale. Det mener en af verdens førende eksperter inden for digitalisering af industrien, Eric Schaeffer fra Accenture.

Mens alt fra køleskabe til sportstøj længe har været koblet til internettet, så enhver forbruger i en hvilken som helst afkrog af verden kunne forbinde hverdagsprodukter til alverdens andre tjenester og ydelser, så rammer Internet of Things-revolutionen nu industrien, hvis kunder er andre virksomheder.

Den del af erhvervslivet, der går under betegnelsen business-to-business eller bare B2B, undergår lige nu en voldsom transformation, hvor produkterne, uanset om det er ventiler, møtrikker eller avancerede sorteringsanlæg, mere og mere kommer til at ligne de produkter, vi kender som forbrugere, hvad angår digitale muligheder og lækker brugeroplevelse.

Verdens industrivirksomheder står bag to tredjedele af det globale BNP, så det er ikke småting, der sker, når de enorme tandhjul i industrien bliver digitale og forbundet til internettet. Ikke desto mindre halter industrivirksomhederne efter de kolleger, der producerer til forbrugerne, når det gælder udnyttelsen af nye teknologier fra Internet of Things (IoT), såsom 3D-printning, big data, kunstig intelligens osv. Faktisk ligger der et beløb i omegnen af svimlende 100 billioner dollars og slumrer, et beløb, som kan frigives i de kommende 7 år, hvis industrien formår at omstille sig og udnytte de nye teknologiske muligheder i stor skala.

Login