Sociale medier booster produktiviteten

Glem jagten på ’likes’. Virksomhedens største udbytte af de sociale medier ligger inden for dens egen firewall. Virksomheder kan øge medarbejdernes produktivitet med 25 pct. ved at integrere sociale medieteknologier i de daglige arbejdsprocesser. Men det kræver, at virksomhed og medarbejdere formår at omstille sig.

”Hvor mange likes har din virksomhed?” lyder det typiske spørgsmål, når marketingchefer flokkes på et af de utallige gå-hjem-møder eller seminarer om sociale medier. Carlsberg og Pandora har for længst rundet 1 million Facebook-likes, Lego er tæt på de 5 millioner, og mange andre danske virksomheder har også set lyset i de sociale medier, når det handler om at booste markedsføringen og pleje kunderne.

Men faktisk skal det største udbytte ved de sociale medier ikke måles i antallet af ’likes’, men i sparede arbejdstimer. Virksomheder kan nemlig opnå betydelige produktivitetsforbedringer ved at bruge sociale medieteknologier til at udveksle viden og kommunikere inden for virksomhedens egen firewall.

Konsulenthuset McKinsey har regnet sig frem til, at hver medarbejder i gennemsnit kan forbedre produktiviteten af sin arbejdsuge med 20-25 pct. ved at integrere sociale medieteknologier i sine arbejdsprocesser. Omregnet til en typisk dansk arbejdsuge på 37,5 timer svarer det til en gevinst på op til 9 ekstra arbejdstimer om ugen – næsten 2 om dagen. Se figur 1.

[graph title="Fra tidsrøver til tidsskaber" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ead0f-next_01_fra-tidsrover-til-tidsskaber.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/74c37-next_01_fra-tidsrover-til-tidsskaber.png" text="Produktiviteten kan vokse med op til 25 pct., hvis kommunikation og samarbejde føres over på sociale medier, hvor flere medarbejdere har adgang."]Kilde: McKinsey Global Institute. [/graph]

Det største udbytte kan hentes ved at reducere den tid, der tilbringes ”i indbakken”. En gennemsnitlig vidensmedarbejder bruger i dag næsten en tredjedel af sin arbejdstid på at læse og besvare e-mails. Flyttes en stor del af denne kommunikation til Twitter, Facebook og andre interne sociale netværksplatforme, hvor flere medarbejdere kan deltage i kommunikationen på samme tid, kan det frigøre, hvad der svarer til mere end tre arbejdstimer hver uge.

Et andet sted, hvor der er arbejdstimer at hente, er informationssøgning. Her kan der ifølge McKinseys beregninger frigøres op til to timer ugentligt, hvis medarbejderne har adgang til at søge i de meddelelser, som deres kolleger udveksler på de sociale netværk.

Også når det handler om at samarbejde internt og løse specifikke opgaver, har de sociale medieteknologier meget at bidrage med.

Det er den globale teknologivirksomhed Unisys er godt eksempel på. Virksomheden har udviklet sin egen sociale netværkstjeneste, hvor medarbejderne kan udveksle information, viden og ideer på tværs af afdelinger, lande og kontinenter. Ud af virksomhedens 20.000 ansatte er de 16.000 tilmeldt netværket. Heraf deltager 6.400 af virksomhedens ingeniører og programmører i særlige communities, hvor man hjælper hinanden med at løse specifikke tekniske problemer og udvikle nye produkter.

Herhjemme har internetvirksomheden Aarstiderne, der leverer økologiske produkter direkte til forbrugerne, erstattet den interne mailkorrespondance med en social medieplatform, der blandt andet hjælper medarbejderne med at holde styr på, hvem der har pakket hvad, og om de pakkede kassers indhold svarer til ingredienslisten på den opskrift, der følger med. Ifølge Aarstiderne har skiftet fra mail til social platform reduceret fejlpakningerne markant.

Aarstiderne har valgt en løsning fra virksomheden Podio, der har specialiseret sig i at udvikle online-arbejdsplatforme til virksomheder. Selskabet er stiftet i Danmark, men blev sidste år solgt til den amerikanske virksomhed Citrix for over 260 millioner kr. Salgssummen vidner om, at investorerne har store forventninger til, at efterspørgslen efter sociale medieteknologier til virksomhedernes interne brug vil vokse de kommende år.

Trods udsigten til store produktivitetsgevinster holder mange virksomheder sig stadig tilbage med at udskifte indbakken med live chat, opdateringer og feeds.

Ifølge en undersøgelse, som det sociale mediebureau SocialSemantic har gennemført blandt flere hundrede danske virksomheder, er der stor skepsis over for den værdi, som sociale medieteknologier kan bidrage med internt. Mens over 70 pct. af undersøgelsens respondenter allerede har eller forventer at få stor værdi ud af at bruge sociale medier som kommunikations- og markedsføringsværktøj, er forventningerne lavere, når det gælder det interne udbytte. Blot 18 pct. af respondenterne bruger sociale medieteknologier til at organisere og lede arbejdet, mens hver tredje ikke har nogen forventninger om, at denne indsats giver gevinst på bundlinjen.

Ifølge McKinsey er der flere barrierer, der skal overvindes, før gevinsten af sociale medier kan omsættes til øget produktivitet. Mens teknologien allerede er udviklet og til rådighed i mange forskellige formater, stiller en succesfuld implementering af de nye værktøjer store krav til organisationen – fra ændrede arbejdsprocesser og måske en ny organisationsstruktur til ændret mindset og kommunikationsadfærd. Det kræver en ny kultur at vænne sig til, at kommunikation, der tidligere kørte i en lukket kreds på mails, er tilgængelig for hele organisationen – inklusive lederne, der kan følge med i medarbejdernes samtaler.

Kilder
“The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies”, McKinsey & Company, 2012 .
“Networked Business FACTBOOK”, SocialSemantic, 2012/13.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu