Sociale medier kræver strategisk tænkning

Der ligger et enormt potentiale i sociale medier for danske virksomheder. Men til trods for de store muligheder viser undersøgelser, at blot 27 pct. af de danske virksomeder har en egentlig strategi på området.

Ifølge Social Media Factbook anvender 66 pct. af de danske virksomheder sociale medier. Over halvdelen af disse angiver, at de opnår forretningsmæssige gevinster i form af eksempelvis eksponering, branding og forøget trafik på egne websites. Derudover oplever virksomhederne også resultater, som rækker ud over den eksterne kommunikation. Det kan for eksempel være inden for forskning og udvikling.

Men samtidig viser undersøgelsen, at kun 27 pct. af de adspurgte virksomheder har en egentlig strategi for området til trods for, at hele 93 pct. forventer at investere mere i sociale medier inden for de næste 1-2 år. At gå online på sociale medier er et strategisk valg – ikke en teknologisk problemstilling. Derfor bør virksomhederne nøje definere, hvilket virtuelt forum de vil skabe, før de går online. Indholdet skal nemlig afspejle det strategiske formål.

En strategi for sociale medier udformes på baggrund af virksomhedens produkt eller service, målgruppens behov og de interne ressourcer, som skal løfte opgaven. Derudover bør strategien for sociale medier være i overensstemmelse med virksomhedens generelle kommunikationsstrategi.

Ud over at være populære herhjemme, vinder sociale medier også frem på de nye vækstmarkeder. Mens 2,6 mio. danskere har en profil på Facebook, har det kinesiske sociale netværk, Renren, og mikrobloggen, Weibo, henholdsvis i nærheden af 150 og 140 mio. brugere. Derudover er kinesiske brugere langt mere aktive og initiativrige i online netværk end danskerne, som hovedsageligt er tilskuere til andre brugeres online aktiviteter.

Innovationscentret i Shanghai driver i øjeblikket et pilotprojekt, der sigter på at tiltrække talenter til danske virksomheder og universiteter. Det blev hurtigt bestemt, at sociale medier skulle være en del af markedsføringen. Derfor definerede man, hvad formålet var med at anvende de sociale medier og undersøgte grundigt, hvilke behov brugerne havde.

Det viste sig, at de kinesiske brugere især brugte sociale medier til underholdningsformål, men at de i deres studie- og karrierevalg havde brug for at dele konkret, formålsbestemt information. Derfor blev de virtuelle platforme formet således, at de både indeholdt relevant information om Danmark, danske universiteter og virksomheder, men også konkurrencer og quizzer, som i højere grad har en underholdningsmæssig værdi.

Det er en udfordring at bruge sociale medier i en forretningsmæssig kontekst. Det kræver, at der initialt fastlægges et specifikt formål og en klar strategi til trods for, at det tager tid at lære sine brugere at kende, og at deres behov kan være flertydige. Selvom det kan være svært at se den kortsigtede, håndgribelige værdi af investeringen, rummer de sociale medier dog et potentiale, som ikke kan ignoreres.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Vi taber vigtig viden fra professionshøjskolerne Næste artikel Umodne teknologier mangler i energiforliget