Sohn vender vækstpolitikken

Erhvervsminister Ole Sohn er ved at rulle et omfattende vækstpolitisk initiativ ud, hvor der nedsættes vækstteams inden for syv lovende markedsområder. Han vil med inspiration fra open source-bevægelsen nytænke erhvervspolitikken og inddrage virksomheder og offentlige institutioner i en bottom up-proces. Det er et brud på den stærkt makroorienterede tilgang, som VK-regeringen anvendte i deres vækstforum.

Claus Kragh

Danmark har mistet 200.000 job i den private sektor siden 2008, og den globale økonomiske krise er blevet forværret gennem efteråret 2011. Samtidig er den danske produktivitet gennem mere end ti år blevet svækket, mens danskerne har fået højere lønstigninger end andre europæere og borgere på de markeder, hvor danske virksomheder afsætter deres varer.

Boom i dansk sundhedseksport

Figur 1 | Forstør

Eksport af lægemidler, hjælpemidler og medicoudstyr, stigning i pct.

Danske virksomheders eksport af medicin og andre velfærdsprodukter er mere end fordoblet over det seneste tiår.

Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet, Eurostat.

Denne udvikling vil S-R-SF-regeringen nu forsøge at vende med en vækstpolitik, der er markant anderledes end den kurs, VK-regeringen fulgte. Den forrige regering nedsatte det såkaldte Vækstforum, der holdt otte møder på halvandet år, og som endte i politisk fnidder, da fagbevægelsen i slutfasen afviste at tilslutte sig gruppens anbefalinger, som ifølge kritikerne mere lignede et valgudspil fra Venstre og Konservative end et fokuseret vækstpolitisk udredningsarbejde.

S-R-SF-regeringen har valgt en mere decentral og pragmatisk tilgang til arbejdet med at skabe ny vækst og nye job. Og det er der hårdt brug for på et tidspunkt, hvor ledigheden vokser kraftigt, hvor industriproduktionen atter falder efter et mindre opsving i slutningen af 2011, og hvor boligmarkedet fortsat falder med ubehagelige konsekvenser for det private forbrug.

Regeringen har med erhvervs- og vækstminister Ole Sohn i spidsen og på baggrund af en række analyser udpeget syv områder, hvor Danmark har styrkepositioner, der kan danne baggrund for ny produktion og for at tiltrække investeringer fra udenlandske aktører.

“Danmark har hårdt brug for ny vækst, hvis vi skal vende udviklingen. Og det er hverken Ole Sohn eller andre ministre, der skal afgøre, hvordan Danmark får mest muligt ud af sine styrkepositioner. Det er klart, at de generelle rammebetingelser er vigtige, og dem arbejder regeringen på at forbedre. Til gengæld skal virksomhederne have mulighed for at komme i en dialog med de offentlige partnere, der kan støtte dem,” siger Ole Sohn til Mandag Morgen.

I Erhvervs- og Vækstministeriet har man med inspiration fra Holland udpeget følgende syv områder, hvor man mener, at Danmark har styrkepositioner at bygge videre på:

  • Kreative erhverv
  • Det blå Danmark
  • Vand, bio og miljøløsninger
  • Sundheds- og velfærdsløsninger
  • Klima og energi
  • Fødevarer
  • Turisme og oplevelsesøkonomi

Danmark ligger højt på patenter

Figur 2 | Forstør

Verdens førende lande i patentansøgninger

Danske virksomheder er i forhold til landets størrelse meget aktive i udviklingen af nye produkter og bestræbelserne på at sikre patenter, som beskytter forrentningen af store investeringer.

Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet, European Patent Office.

Formændene for de fire førstnævnte områder er udpeget. Se tekstbokse. De sidste tre vækstteams udpeges inden sommerferien. Hvert vækstteam skal over de kommende måneder identificere konkrete vækstmuligheder og -barrierer på de enkelte områder og spille ind til de relevante fagministre, som samtidig sidder i regeringens tværministerielle vækstudvalg.

Ifølge Ole Sohn handler det ikke om, at regeringen vil udpege særlige vindervirksomheder. Derimod er de syv områder udvalgt på baggrund af analyser af, hvor der er en stigende global efterspørgsel. Samtidig er der taget hensyn til, hvor danske virksomheder i forvejen har styrker og potentialer.

“Vi opererer i regeringen som en privat virksomhed, der kigger sig rundt på markedet, og siger: Hvad har vi, vi kan producere? Vi tager et servicetjek af det, vi er gode til, og vi prøver at understøtte de styrkepositioner, vi har,” siger Sohn, som understreger, at vækstpolitikkens brede forankring i regeringen er vigtig.

Fire vækstteam er på plads

Vækstteam for Det Blå Danmark

  • Carsten Mortensen (formand), adm. direktør, DS Norden A/S
  • Thomas Knudsen, adm. direktør, MAN Diesel og Turbo
  • Henrik Sørensen, adm. direktør, DESMI
  • Lars Thrane, bestyrelsesmedlem, Thrane & Thrane
  • Søren Thomsen, adm. direktør, Esvagt
  • Claus Jensen, bestyrelsesmedlem i Fornyelsesfonden og medlem af Rådet for Teknologi og Innovation m.fl
  • Britta Gammelgaard, professor, Copenhagen Business School
  • Andreas Nordseth, direktør, Søfartsstyrelsen

Fakta: Den maritime klynge står for 24 pct. af den danske eksport og for 10 pct. af produktionen i Danmark. 80.000 personer er beskæftiget direkte inden for det blå Danmark, og ca. 35.000 er det indirekte. Søfartens valutaindsejling var i 2011 ca. 180 mia. kr.

Vækstteam for Sundhed og Velfærdsløsninger

  • Allan Søgaard Larsen (formand), adm. direktør, Falck
  • Dorthe Mikkelsen, vicepresident, MSD
  • Peter Kürstein, president, Radiometer
  • Freddy Lykke, adm. direktør, CSC Scandihealth
  • Torben Helbo, adm. direktør, R82
  • Hans Erik Henriksen, adm. direktør, Cetrea
  • Trine Winterø, direktør, MedTech Innovation Center
  • Liselotte Højgaard, prof., dr.med. og klinikchef, Rigshospitalet
  • Jacob Bundsgaard, borgmester, Aarhus Kommune
  • Carl Holst, regionsrådsformand, Region Syddanmark
  • Svend Særkjær, afdelingschef, Sundhedsministeriet

Fakta: Der er ca. 20.000 ansatte direkte i lægemiddel- og biotekvirksomhederne, og det estimeres, at der er yderligere ca. 50.000 ansatte i underleverandør-brancher til industrien. Hertil kommer hele den offentlige sundheds- og velfærdssektor med en omsætning på over 200 mia. kr. Hvad angår personale, er der alene på de offentlige sygehuse flere end 103.000 ansatte (2010). Hertil kommer titusinder af offentlige ansatte i andre velfærdssektorer.

Vækstteam for Vand, bio og miljø

  • Carsten Bjerg, koncernchef, Grundfos A/S
  • Steen Riisgaard, CEO, Novozymes A/S
  • Ole Røsdahl, CEO, Krüger A/S
  • Søren Larsen, CEO, Grontmij A/S
  • Asger Kej, CEO, DHI
  • Vibeke Svendsen, adm. direktør, Envotherm
  • Karsten Lindved, adm. direktør, Upfront Chromatography
  • Thomas Højlund Christensen, institutdirektør, Danmarks Tekniske Universitet
  • Jens Lundsgaard, erhvervsdirektør, Erhvervs- og Vækstministeriet
  • Søren Søndergaard Kjær, afdelingschef, Miljøministeriet

Fakta: Vareeksporten af dansk miljøteknologi var på 43 mia. kr. i 2008, hvilket svarede til 7 pct. af den samlede danske vareeksport. Det anslås, at der i alt er ca. 120.000 ansatte i vand-, bio- og miljøvirksomheder i Danmark.

Vækstteam for De Kreative Erhverv

  • Merete Eldrup (formand), adm. direktør, TV2
  • Eskild Hansen, designdirektør, Coloplast
  • Jesper Moseholm, direktør, Anne Black
  • Patrizia Venturelli Christensen, kommerciel direktør, Kopenhagen Fur
  • Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO, Serious Games Interactive
  • Ulla Brockenhuus-Schack, Managing Partner, Seed Capital
  • Betina Hagerup, direktør, Erhvervsstyrelsen
  • Inge Mærkedahl, direktør, Styrelsen for Videregående Uddannelser
  • Jesper Hermansen, afdelingschef, Kulturministeriet

Fakta: Der er ca. 85.000 årsværk svarende til 6 pct. af de privatansatte og en årlig værditilvækst på 49,1 mia. kr. i de kreative erhverv. Virksomhederne i de kreative erhverv står for lidt over 7 pct. af den samlede danske eksport. Mode har den største omsætning blandt de kreative erhverv og har øget sin omsætning fra ca. 35 mia. kr. til ca. 45 mia. kr. i perioden 2001-2009. Op mod halvdelen af modeomsætningen stammer fra eksportmarkederne.

“Vi skal undgå, at en minister ikke vil medvirke, fordi vedkommendes ministerium skal aflevere noget. Det er en tværministeriel opgave at skabe vækst. Og den tilgang er både virksomheder og organisationer meget glade for,” siger Sohn, og peger som et eksempel på, at både han selv, miljøminister Ida Auken og uddannelsesminister Morten Østergaard er tilknyttet vækstteamet vedrørende det blå Danmark.

“Der mangler arbejdskraft både blandt skibsingeniører og maskinmestre. Det vigtigt, at gruppen hurtigt kan få en accept fra uddannelsesministeren om at flytte ressourcer til de uddannelser.”

Tidligere erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) synes som udgangspunkt, de syv udvalgte områder ser fornuftige ud. Til gengæld mener han, at det vigtigste, regeringen kan gøre for at skabe ny vækst, er at forbedre de generelle rammevilkår.

“Rammevilkårene er det vigtigste. Indtil nu har regeringen hævet skatter og afgifter med seks milliarder. Det, virksomhederne har brug for, er, at det bliver billigere at producere og investere i Danmark – ikke nye skatter og afgifter.  Lige nu overvejer rigtig mange virksomheder at flytte deres virksomheder ud af Danmark, fordi det er for dyrt,” siger Brian Mikkelsen, der glæder sig til at se kon­krete resultater af arbejdet i de nye vækstteams, som skal aflevere deres anbefalinger inden udgangen af 2012.

Sundhed er guld

Trine Winterø, der er leder af MedTech Innovation Center i Skejby ved Aarhus, er medlem af vækstteamet for sundheds- og velfærdsindustrierne. Disse industrier har i forvejen leveret imponerende vækst i de seneste tiår. Se figur 1.

MTIC er finansieret af Region Midtjylland og EU og har som opgave at styrke samarbejdet mellem regionens sygehus og det private erhvervsliv med det udtrykkelige formål at skabe nye virksomheder og arbejdspladser.

“Basalt set står vi i Danmark med to muligheder lige nu. Enten giver man op, eller også forsøger man at bruge det momentum, som er i alle lag i samfundet. Der er en stor krisebevidsthed i både befolkningen og i erhvervslivet. Der er en større bevågenhed om, at Danmark bliver nødt til at gøre noget, hvis vi skal overleve. Vi skal jo finde ud af, hvor vi skal tjene pengene,” siger Winterø.

MTIC er sat i verden af virksomheder til at hjælpe dem med at skabe produkter, som kan sælges på det danske marked og på det internationale marked. Derudover har centret en anden opgave med at hjælpe hospitaler i regionen med at lave forretningsudvikling sammen med virksomhederne.

“Vi laver både medikoteknisk udstyr, sundheds-it, serviceløsninger og hjælper forskere, der vil lave nye lægemidler, med adgang til klinikerne, sådan at de får lov til at komme ind og lave produktudvikling inde på hospitalerne. Man har brugerne, medarbejderne og patienterne med i udviklingsarbejdet, hvilket gør, at man principielt får lavet nogle bedre produkter. Der er måske nok lang vej til vækst og nye job, men det er jo her den fremtidige vækst skal begynde,” siger Winterø.

Hun påpeger, at man i Danmark har et stort potentiale for at udnytte muligheder i samarbejdet mellem offentlige og private. Men at det ikke er nok med brugerdrevet og medarbejderdrevet innovation. Eksperterne skal med.

“Vi er enestående i forvejen. Vi har relativt flade hierarkiske strukturer, vi har en skandinavisk tilgang, hvor vi snakker sammen og er meget projekt- og produktorienterede. Men det ændrer ikke ved, at det to meget forskellige verdener – det offentlige og det private – og det er meget vigtigt at tale sammen og at have et fælles mål. Det handler om at udvikle bedre service og produkter til gavn for det offentlige og samtidig tjene nogle penge,” siger Winterø.

Dødens gab

EU-Kommissionen konstaterede i en gennemgang af Danmarks erhvervspolitik i efteråret 2011, at Danmark har et problem med at skabe højvækstvirksomheder, og at man ikke får nok ud af investeringerne i innovation.

Ifølge Ole Sohn har Danmark et problem med det, man kalder ’dødens gab’. Det er perioden fra en ny idé skabes i et innovativt miljø, og til den kan sælges som et nyt produkt. Her har Danmark et spild, der er væsentligt højere end i andre lande.

Ifølge erhvervsministeren skal dette problem adresseres både gennem bedre adgang til risikovillig kapital og mere støtte til iværksætterne, når det gælder udarbejdelse af forretningsplaner, salgsorganisationer osv.

“I Danmark har vi en tradition for, at man uddanner sig til at blive ansat et eller andet sted. På længere sigt handler det også om at få iværksætteri ind lige fra folkeskolen og ungdomsuddannelserne. Hvis man nu også uddannede sig til, at man kunne etablere sig selv, så ville man have en dybere forståelse for forretningsgange, kapitalflow og den slags. Og det ville formentlig styrke Danmarks evne til at omsætte investeringerne i innovation i egentlige vækstvirksomheder,” siger Ole Sohn.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu