Startups rykker fra fugtige kældre til designerkuvøser

Over hele verden boomer antallet af fysiske miljøer, hvor iværksættere kan modne ideer og øge chancerne for at skabe morgendagens erhvervssucceser.

For en gangs skyld er succesgiganter som Apple, Amazon, Google og Hewlett Packard so last year. I hvert fald når det gælder de fysiske rammer, hvor selskaberne angivelig trådte deres første spæde udviklingstrin. Myten lyder, at alle fire selskaber er startet i en primitiv garage eller kælder.

Men sådan ser den typiske ramme ikke længere ud for fremtidens succesvirksomheder. De udklækkes i stedet fra enorme kontorfællesskaber med hver deres særegne identitet, der typisk er tilsat et smart engelsk navn. Herhjemme opstår de nye startup-miljøer i alt fra store etablerede virksomheder til pakhuse, autoværksteder og sågar slottet Aalborghus Slot, og tendensen er global.

Over hele verden boomer antallet af såkaldte inkubationsmiljøer for nystartede virksomheder. Kært barn har som bekendt mange navne, og miljøerne går under så forskellige betegnelser som coworking spaces, hubs, inkubatorer eller slet og ret communities. Alle har det til fælles, at de dækker over et fysisk miljø, hvor iværksættere kan sidde side om side og dele meget mere end kaffe og kopimaskine. Et andet kendetegn er, at de ansvarlige bag miljøerne tager aktiv del i at udvikle de startups, der flytter ind hos dem.

Login