Sydtyskland vil udvikle den grønne mobilitet

DIGITAL OMSTILLING Sydtyskland er kendt for at bygge fremragende og hurtige biler. Men spillereglerne for mobilitet i fremtidens storbyer vil være anderledes. En stribe spændende og storstilede innovationsprojekter skal finde nye, grønne løsninger til mobilitet, skriver ICDK i München.

Tyskerne vil gerne være grønne - men de elsker deres biler
Tyskerne vil gerne være grønne - men de elsker deres biler

Tyske virksomheder brander sig ikke på nøgleord som bæredygtighed og Verdensmål, og Tyskland halter også bagefter i Europa hvad angår den grønne omstilling.

Men selv om tyskernes begejstring for biler ikke lader sig fornægte, og trafikken er tung i blandt andet de sydtyske metropoler, ser vi spændende tegn på, at der også i Sydtyskland er en grøn transformation i gang. 

Tyskland har nogle særlige udfordringer: De tyske teknologi- og produktionsvirksomheder er verdensførende, men halter alligevel efter i form af dårlig digital infrastruktur og et mobilnet med mange ’hvide pletter’ både i byerne og på landet. Det har i Tyskland givet langt større problemer med hjemmearbejde og hjemmeskoling end i Danmark.

Samtidig er mange produktionsvirksomheder store CO2-udledere, og det kræver et langt, sejt træk at sikre en bæredygtig grøn omstilling i den tyske industri – især i den vigtige bilindustri. 

Uanset om vi bliver flere mennesker i byerne, som FN spår, eller om en post-covid-19-modreaktion bliver, at flere rykker uden for byerne, hvor man lige så godt kan arbejde hjemmefra, er der behov for at udvikle nye løsninger, som både er digitale og grønne. Omsat til tysk logik handler det især om at få Industri 4.0, den fjerde industrielle revolution, til at gå hånd i hånd med grøn omstilling. 

Det har vi på det danske innovationscenter i München set nærmere på, og i en ny rapport, Green and Sustainable Mobility in Southern Germany, giver vi vores bud på mulighederne for et fremtidigt dansk-tysk samarbejde om forskning og innovation i grøn og bæredygtig mobilitet. 

Nyt laboratorium for idéudklækning

Munich Urban Colab er ét af en række interessante sydtyske innovationsprojekter om fremtidens byer.

I en spritny 11.000 kvadratmeter stor bygning har München by, Technical University of Munich (TUM) og entreprenørskabscentret UnternehmerTUM en vision om at udvikle de bedste grønne løsninger til fremtidens byer efter den overbevisning, at vi kommer til at opleve en stigende urbanisering i den nære fremtid. 

I dag bor fem ud af ti i byerne, men det tal vil stige til syv ud af ti i midten af dette århundrede ifølge FN. Hvis fremtiden bliver urban og samtidig skal være bæredygtig, kræver det, at vi gentænker byers indretning, så der bliver mulighed for, at vi kan leve gode liv og bevæge os rundt på smarte måder.

Idéen med Munich Urban Colab er at samle forskellige aktører – virksomheder, forskere, startups og unge talenter – under ét tag, så de kan dele deres idéer og indgå samarbejder for at finde løsningerne på fremtidens udfordringer.

I fremtidens smarte by er spørgsmålet om grøn mobilitet helt centralt, hvis kombinationen af flere indbyggere og mere transport skal gå op i en højere enhed. Det skal der arbejdes med på Munich Urban Colab, som oplagt er placeret i Münchens Kreativquartier for at signalere en åbenhed over for ikke kun de tekniske hjerner men også de kunstneriske og kreative kræfter på Münchens design- og filmhøjskoler, som ligger i Colabs baghave. 

Innovationshotspot for mobilitet

Et andet spændende center for innovation er Ludwig-Bölkow Campus, et formaliseret samarbejde om rumteknologi mellem TUM, Fraunhofer og industrispillere som Airbus, Bauhaus Luftfart og Siemens.

Partnerskabet har til formål både at gøre luftfart grønnere og ”to bring space down to Earth”, eksempelvis i form af bedre udnyttelse af satellitdata. Med 550 virksomheder og 60.000 medarbejdere er luft- og rumfart en vigtig industri i særligt Bayern, som også beskrevet i et tidligere indlæg i Altinget Digital.

Et mere jordnært offentligt-privat samarbejde er Innovation Campus Future Mobility, som skal sørge for at forskning fra Stuttgart Universitet og Karlsruhe Institute of Technology skaber grundlaget for at udvikle nye løsninger inden for emissionsfri mobilitet til en fremtid, hvor den private personbil måske er en saga blot – selv for de bilglade tyskere.  

Der er også interessante aktiviteter i den tunge tyske industri. Blandt andet arbejder BMW og MAN med udvikling af grønne brændsler. 

Grønne mobilitetspartnerskaber = nye samarbejdsmuligheder

Som et lille land med mange agile små og mellemstore virksomheder har Danmark gode forudsætninger for at bidrage til at skabe de mobilitetsløsninger, der er brug for på det sydtyske marked og i innovationsøkosystemet. Et eksempel kunne være digitale delebilsløsninger i landområderne.

Fra udkigsposten i München oplever vi en stor sydtysk appetit på udviklingen af nye mobilitetsløsninger, der er både effektive og grønne. Der er altså gode muligheder for, at Danmark kan øge sit innovationssamarbejde med tyske aktører inden for flere af de missioner, der er adresseret i den danske regerings grønne forskningsstrategi.

Vi håber, at danske erhvervsklynger, vidensinstitutioner og virksomheder vil  bruge ICDK Münchens nye rapport som afsæt for at etablere nye samarbejder i det sydtyske økosystem.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu