Teaterfornyeren

“Min drøm er at gøre teaterkoncerten til en af dansk kulturlivs største eksportsucceser,” siger den danske instruktør og teaterleder, Nikolaj Cederholm. I mere end 30 år har han skabt den ene succes efter den anden ved gang på gang at sprænge rammerne for dansk scenekunst. I dag er visionen at få succeserne til at vokse sig ud over Danmarks grænser.

I midt-90’erne spottede han et hul på den danske kulturscene. Ved at blande rockkoncertens energi med teatrets dramaturgi udviklede han en helt ny genre, teaterkoncerten, der fik publikum til at strømme til. Det var ikke kun nyt i Danmark, men unikt i international sammenhæng.

“Jeg brænder for at finde på nye former, nye måder at fortælle historier på. Nu er udfordringen at udnytte det kommercielt, så det kan blive et globalt fænomen, der også kan tjene penge hjem,” siger Nikolaj Cederholm.

Det er stor og vanskelig ambition. Modsat musik- og filmindustrien har dansk teaterliv historisk været et isoleret kulturfænomen på grund af sin tætte forbundenhed med det danske sprog. Teater har været et offentligt gode – men sjældent nogen forretning, endsige eksportsucces.

Nikolaj Cederholms væxt-factor

CV – Nikolaj Cederholm –  f. 1963

  • 2001: Freelance instruktør
  • 1994:?Medskaber af Teaterkoncerten Gasolin
  • 1992: Direktør, Aveny Teatret
  • 1986: Uddannet skuespiller, Odense Teater
  • 1979: Stifter, teatergruppen Dr. Dante

Teaterkoncerten

  • Opfundet af Nikolaj Cederholm i 1994
  • Tæller publikumssucceser som Gasolin, Beach Boys, Come Together og Bob Dylan
  • Publikum: +150.000
  • Omsætning: +100 mio. kr. på 6 sæsoner

Nikolaj Cederholm er nomineret til Væxt-Factor af Martin Lumbye.

"Nikolaj Cederholm er en af sin tids mest betydningsfulde kulturpersonligheder, og by nature en stor menneskeleder. Ingen som ham forstår at få virkelig mange mennesker i teatret. Han har nogle helt særlige evner i forhold til at få folk til at samarbejde og er indbegrebet af den holistiske leder, som tænker hele vejen rundt om situationen før han slår de store streger. Et stort menneske, en original skabende kunstner og en fremragende leder."

Martin Lumbye

Partner, Momondo

Men Nikolaj Cederholm har bevist, at det faktisk kan lade sig gøre, at få mange mennesker i teatret og tjene penge på det.

Uden at vide det ramte han en guldåre, da han i 1994 skabte sin første teaterkoncert “Teaterkoncert Gasolin” på Dr. Dante i København. Siden har han stået bag succeser som “Beach Boys” og publikumsmagneten “Come Together” baseret på sange af The Beatles, der tilsammen er set af mere end 150.000 personer. Nikokaj Cederholm kan se tilbage på en omsætning på 100 mio. kr. for teaterkoncerterne over de seneste seks år. Den slags økonomiske resultater er ellers uhørte i teaterbranchen. Og det internationale gennembrud er ved at tegne sig. Allerede i dag er der indgået en aftale om et samarbejde med en international teaterpromotor om opsætninger af “Come Together” i udlandet.

Ifølge sanger og skuespiller Mark Linn, der har medvirket i flere af Nikolaj Cederholms produktioner, er det ikke mindst evnen til at gøre alle omkring sig trygge, der er en af instruktørens vigtigste væxt-factorer:

“Nikolaj har en unik evne til at skabe tillid hos de folk, der skal materialisere hans ideer, fordi han hviler helt utroligt i sin autoritet. Han er forbilledlig til at bevare roen, når der opstår frustrationer og tvivlsspørgsmål. Der er ikke noget at skændes om, når han er omkring, fordi alle er enige om, at det er ham, der udstikker kursen.”

Autoriteten er bygget op gennem en årrække af resultater. Nikolaj Cederholm er kendt som et teatermenneske, der ikke er bange for at gå sine egne veje og sige sin mening højt. Allerede som teenager opfandt han teatret Dr. Dante, der blev en af 80’erne og 90’ernes største teatersucceser.

“Jeg lever af, at få folk til at vokse, at motivere dem til at dygtiggøre sig og blive bedre,” siger han. “Og jeg tror på, at det lykkes bedst, hvis man går forrest, udstikker retningen og er tilstedeværende”.

Som leder  skal man tro på sine visioner i en sådan grad, at også andre folk kan se et formål med at gøre vanvittige ting og lide for resultaterne. De skal gøre det, fordi de stoler på kaptajnen, siger han.

“Jeg er grundlæggende en stor optimist. Jeg tror faktisk på, at vi kan blive dominerende på verdensmarkedet. Man opnår selvfølgelig ikke alle sine mål, men derfor er det så meget desto vigtigere, at man udstikker retningen. Ellers kan man ikke få folk til at følge med sig og føle sig trygge i det fælles projekt, og så kommer man ingen vegne,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu