Analyse af 
Peter Hesseldahl

Tech-analysen: Fremtiden er i høj opløsning

TECHTENDENSER: En sikker tendens er, at vi får mere og mere detaljeret viden om hinanden, os selv og verden omkring os. I alle brancher åbner det mulighed for nye tjenester, der konkurrerer om at være mere præcise og personlige. Læs ugens analyse fra Peter Hesseldahl, redaktør for digital omstilling.

Enhver fremtidsforsker vil indlede en præsentation med at sige, at man ikke kan forudsige fremtiden. Og det kan man selvfølgelig ikke. Men man kan identificere nogle trends for udviklingen, der er så solide og langvarige, at de kan fungere som et fingerpeg om, hvad vi står overfor.

En af de trends, jeg selv synes, er vældig nyttig, og som kan bruges inden for enhver branche og sektor, er udviklingen i retning af stadig højere opløsning.

Opløsning er et udtryk fra video og foto, der fortæller, hvor detaljeret et billede er. Det er ikke så længe siden, at det var imponerende, hvis et stillbilledekamera havde en opløsning på 4 megapixels. I dag finder man 4K videokameraer, hvor hvert videobillede er på 8,5 megapixels, indbygget i alt fra mobiltelefoner til droner og robotter.

Det skulle være meget mærkeligt, hvis de mobiler, der bliver lanceret om et par år, har lavere opløsning. Jeg ville blive meget overrasket, hvis jeg stod i El-giganten, og sælgeren fortalte, at de nye modeller har fået lavere billedkvalitet.

Det er det, jeg mener med, at trenden i retning af højere opløsning er så solid, at man kan bruge den til at forstå forholdene i fremtiden.

Det sker i alle brancher

Det er ikke kun billeder, der bliver i højere opløsning, det gælder enhver form for sensor. De bliver mere præcise, de foretager hyppigere målinger, og der bliver flere af dem, så de kan give et mere præcist samlet billede af for eksempel trafikstrømme eller varmeforbruget i en bygning.  

I sundhedssektoren er dna-test hastigt på vej til at koste det samme, som et røntgenbillede koster i dag. Til forskning sekventerer man i nogle sammenhænge det samme genom flere hundrede gange for at få alle detaljerne rigtigt.

På vores håndled måler de fitness-trackere, som stadig flere bruger, ikke bare skridt og puls, men også hjerterytme, søvnmønstre, sved – og snart blodtryk og blodsukker.

Trenden til højere opløsning går igen i 3D-print. Der kan printes stadig mere detaljerede og komplekse strukturer, og med tiden kommer vi helt ned til at printe med få molekyler ad gangen.

Ligesom papirprintere fik farver, vil 3D-printere også kunne printe i flere farver og kunne blande mange forskelllige materialer i den samme arbejdsgang.   

Man kunne blive ved at give eksempler, men når man har set mønstret, kan man gå videre og forsøge at forestille sig de nye måder at løse problemer, de nye typer servicer og nye forretningsmuligheder, det kan føre med sig.

Kunsten er at udnytte det

Kunsten bliver at udnytte den højere opløsning til at skabe større værdi ved at være ekstremt præcis og differentieret i de ydelser, man producerer.

I stigende grad henvender vi os ikke til en masse af stort set ens kunder eller klienter. I stedet ved vi langt mere om, hvem vi omgås, og hvad deres historie og aktuelle behov er.

Det betyder, at de kategorier, vi arbejder med, bliver mere opdelte og mere specifikke.

  • Sygdomme som kræft eller depression kan i stedet ses som et utal af forskellige lidelser med hver sin mulige behandling. Og skridtet videre er behandlinger, der på basis af patientens dna skræddersys til den enkelte person.
     
  • I landbruget betyder sensorer og gps på traktorerne, at man kan opbygge et detaljeret kort over markerne, så man forstår præcist, hvor der er brug for vand eller gødning. Der arbejdes på at udvikle selvkørende robotter, der med et kamera identificerer hver enkelt plante for at se, om den har brug for gødning eller sprøjtemiddel – eller om det er ukrudt, der skal brændes væk med en laser. Man taler om, at landbruget går fra at arbejde med marker til at arbejde med enkelte planter.
     
  • Hvad enten det er fødevarer eller sportsudstyr, så eksploderer udvalget i stadig flere underkategorier, der kan imødekomme den enkelte forbrugers ønsker.
     
  • Medierne ved langt mere præcist, hvem der ser med, og det gør annoncørerne også, og derfor bliver budskaberne mere målrettede og dermed også mere værdifulde.

Prøv selv!

Læseren vil sikkert kunne nikke genkendende til det meste. Det er ikke nyt, at vi samler mere detaljerede data ind, at sensorer forbindes i the internet of things, og at vi bruger kunstig intelligens og maskinlæring til at holde rede på big data.

Men ved at fokusere på en enkelt funktion – at opløsningen øges – kan man bedre foretage den simple øvelse at forestille sig, hvordan markant højere opløsning vil forandre mulighederne inden for ens egen branche år for år fremefter.

Prøv selv: Hvor får du langt flere data, og hvad skal du bruge dem til?


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu