Tidligere britisk minister: Kreativ vækst kræver øremærkede skattefordele

Vil man som land være med i kapløbet om at tiltrække internationale investeringer til film-, tv- og computerspilsproduktion, kræver det, at man kan tilbyde skattefordele, siger Ed Vaizey, tidligere britisk minister for kreative erhverv.
Marianne Kristensen Schacht

”Skatterabatter er uden sammenligning det mest effektive instrument til at skabe vækst i de kreative brancher.”

Ed Vaizey, tidligere minister for kreative erhverv under premierminister David Cameron, var krystalklar i sit svar på, hvad der skal til, hvis Danmark skal have succes med at skabe et nyt erhvervseventyr i kølvandet på de internationale film-, tv- og spilsuccesser, der er kommet ud af mange års offentlig kulturstøtte, da han i tirsdags gæstede Danmark.

Her var han inviteret af den nye danske medieklynge for digitale visuelle brancher for at fortælle om de britiske erfaringer med at skabe vækst på skuldrene af de resultater, der bl.a. er skabt ved hjælp af offentlige støttekroner. Og det første værktøj, han trak op af bowlerhatten, var en anden variant af den offentlige støtte, nemlig skattefordele. Det, på trods af at han som konservativ politiker med sine egne ord ellers ikke er stor fan af øremærkede skatterabatter.

”Men når du ved, hvilken virkelighed de her brancher står i, så er det det eneste rigtige, vi kan gøre for dem,” sagde Ed Vaizey, der i perioden fra 2010 til 2016 var Storbritanniens minister for kultur, kommunikation og kreative erhverv.

”Men der er selvfølgelig også andre måder, man kan tiltrække udenlandske investeringer på. Man kan f.eks. forlade EU, så ens valuta falder i værdi, men skatterabatter er mere effektive,” lød det med tør britisk humor.

Høj risiko kræver lokkemad

Rationalet bag de engelske skatterabatter til f.eks. film- og tv-produktion lyder, at eftersom den type projekter kræver store investeringer up front, og fordi risikoen for at fejle er så høj, så skal der ekstra lokkemad til, før investorerne vil putte penge i nye store produktioner.

I Storbritannien var filmbranchen den første af de kreative brancher til at få rabat på skattebetalingerne. Trods udtalt modstand fra bl.a. finansministeriet mod at udbrede ordningerne, er andre kulturområder siden fulgt med, eksempelvis teater og udstillinger.

”Argumentet for at beholde ordningen for filmbranchen var, at investeringerne fra Hollywood bare blev ved med at vokse år for år, og at Warner Bros. åbnede et filmstudie her. Dermed var succesen indiskutabel,” sagde Ed Vaizey med henvisning til den amerikanske mediekoncern og filmproducents opkøb af Leavesden Studios i den nordlige del af London, som stod færdigt i 2012.

Siden har Warner Bros. investeret mere end 100 millioner pund i filmstudierne, hvor bl.a. alle otte Harry Potter-film, James Bond-filmen “GoldenEye” og Star Wars Episode 1 blev indspillet.

”En James Bond-film optaget i England har stor signalværdi. Film har en kæmpe diplomatisk effekt,” sagde Ed Vaizey og fortsatte: ”De her brancher er fyldt med højt uddannede mennesker, der udfører højt specialiserede job, præcis den type mennesker, som både England og Danmark har brug for.”

Ifølge den nye danske medieklynge Media Society Denmark er Danmark i dag et blandt syv lande i Europa, der ikke har skatteincitamenter, der gør det attraktivt for produktionsselskaber at placere optagelser i Danmark.

”Film- og spilbrancherne er globale. Det samme er animation og visuelle effekter. Investorer og udviklere søger derhen, hvor omkostningerne er lavest. Før vores skatterabatter var vores filmindustri lille, så incitamentsordningerne har gjort en tydelig forskel,” sagde Ed Vaizey og henviste til, at mange andre erhverv også får statsstøtte.

”Man skal ikke være flov over at yde statsstøtte til de her brancher. De kræver en stor investering up front, som er meget risikabel. Hvis man investerer 100 millioner kr. i en film, der flopper, så gør det rigtig ondt finansielt. Derfor skal der opmuntring til for de mennesker, der tager den type risici. Og lige nu er der mange steder i verden, hvor man gerne vil tiltrække den slags investeringer.”

Sød musik for erhvervsministeren

Ud over skatterabatterne anbefalede han, at brancherne gør en dyd ud af at definere sig selv over for omverdenen. De kreative industrier er mange og tæller desuden alt fra arkitektur til mode og møbeldesign, men ved at sætte konkrete tal på bl.a. omsætning, eksport og antal beskæftigede, bliver det også lettere at kommunikere branchens betydning over for det politiske niveau.

Derudover skal succeserne fremhæves og hyldes, og det skal være klart, hvordan man tager branchen med på råd fra politisk hold. I Storbritannien etablerede man f.eks. et konkret organ, der jævnligt holder møder med den ansvarlige resortminister.

Briternes satsning har vist sig at være en indbringende forretning, og omsætningen fra de digitale visuelle industrier ligger i dag på mere end 700 milliarder kr. Det skal ses i lyset af, at det globale marked for distribution af digitalt indhold er voksende og i 2015 udgjorde en værdi på godt 1.875 mia. kr.

Ed Vaizey havde også et godt råd med til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), der var til stede under britens oplæg.

”Tag de her folk seriøst. Og hyld det, de gør, ligesom andre erhvervssucceser hyldes. Mød op, hvor computerspil og film produceres, ligesom når andre virksomheder får ministerbesøg,” lød hans råd.

Brian Mikkelsen, der desuden er tidligere kulturminister, kaldte det efterfølgende sød musik i ørerne, at tv-, film-, spil- og animationsbranchen nu selv tager et skridt i retning af at tænke mere vækst og forretning ind i brancherne. Hans umiddelbare reaktion på opfordring til at give netop disse brancher mere gunstige skattevilkår var da også positiv.

”Jeg er positiv over for skatteincitamenter, hvis det kan resultere i en bedre kombination mellem marked og kultur. Når vi har substansen på plads, produkterne og kulturen, så skal vi bare ud over stepperne. Og det kan skatteincitamenter være med til at sikre,” sagde erhvervsministeren.

”Desuden skal vi se på, om de penge, vi bruger, kan skubbes i en mere erhvervsrettet retning. Det tror jeg, de kan,” sagde Brian Mikkelsen.

LÆS OGSÅ:

Ny medieklynge skal skyde dansk digital fortællekunst til tops

MM mener: Lad os gøre kultur til big business


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu