Tryg vil være nummer et i Norden på deletjenester

Forsikringer for en flad femmer skal afløse årlige, langt dyrere forsikringer, når flere danskere deler frem for at eje.
Marianne Kristensen Schacht

For fem kroner per time kan kunder fra denne uge forsikre både rengøringshjælperen mod rygskader og Ming-vaser i støvsugerhøjde, når rengøringen bookes gennem deletjenesten Happy Helper. Platformen matcher private kunder med rengøringshjælp i lokalområdet.

Den typiske rengøringsleverandør på Happy Helper er en studerende, som i øvrigt selv sætter timelønnen, der lige nu er på mindst 120 kr. Oven i kommer et gebyr til platformen, som man kender det fra Airbnb og GoMore, og nu altså også en femmer til Tryg.

Erfaringer viser, at det først og fremmest er usikkerhed over for, hvem der skal betale, hvis noget går galt, der afholder mange danskere fra at benytte deleøkonomiske platforme. Men den tryghed vil Tryg gerne levere. For forsikringsselskabet er det et første skridt ind i et nyt forretningsområde, som selskabet spår til at blive rigtig stort.

”Vi tror, at deletjenesterne bliver et paradigmeskifte. Det vil vi gerne være med på,” siger Lars Bonde, der er koncerndirektør i Tryg.

Han erkender, at der umiddelbart skal sælges rigtig mange forsikringer til fem kr. for at opveje det faldende salg af traditionelle bilforsikringer eller indboforsikringer. Men det afholder ikke selskabet fra at gøre sig de første erfaringer med området.

”Det er ikke sådan, at jeg har reserveret en plads i regnskabet til fortjenesten foreløbig. Men hen ad vejen tror vi, at det bliver en god forretning,” siger han.

Deletjenester er fremtiden

At debuten sker i samarbejde med netop Happy Helper og ikke med en af de store kanoner inden for deleøkonomi som Airnbnb eller GoMore, skyldes mest af alt, at Tryg efter etableringen af The Camp er blevet landskendt for at være et selskab, der er interesseret i innovative startups. The Camp har affødt en stor mængde henvendelser til Tryg fra nye virksomheder, og det har ifølge Lars Bonde åbnet op for en masse spændende muligheder for samarbejder og fremtidige forretninger. Herunder samarbejdet med Happy Helper, og flere lignende aftaler er på vej.

Barrierer for samarbejde

Figur 1 | Forstør   Luk

Barriererne for samarbejde mellem fintech-startups og forsikringsbranchen står nærmest i kø.

Note: 544 respondenter fra 46 lande.
Kilde: PwC Global FinTech Survey 2016.

Lars Bonde fortæller, at Tryg går efter at være Nordens nummer et på forsikringer af deletjenester, og konkret vil Tryg være forsikringspartner på yderligere tre-fire platforme i løbet af de kommende måneder.

Generelt oplever både den etablerede del af forsikringsbranchen og de nye startups, at samarbejdet kan være udfordrende. Der er stor forskel på, hvordan de små og store håndterer spørgsmål om it-sikkerhed, kultur og ledelse og i det hele taget, hvordan driften i de forskellige typer virksomheder kører. Det viser en undersøgelse fra konsulenthuset PwC, der har spurgt 544 ledere fra 46 lande fra begge segmenter om, hvad der gør det svært for etablerede forsikringsselskaber og startups at finde sammen. Se figur 1.

Opgør med forretningsmodel

Men nu har Tryg taget det første skridt. Og et af de næste kan meget vel være startup-selskabet Wuxus, som i dag har til huse i The Camp. Selskabet har udviklet en platform og infrastruktur, hvor vognmænd med ledigt lastrum matches med kunder med behov for at få noget fragtet fra et sted til et andet. Tomme fragtbiler på de europæiske veje er en uudnyttet ressource, der både er dyr for vognmændene og for miljøet. Men hvad nu hvis godset, der kommer i en ledig lastvogn, beskadiges? Hvem skal så betale?

”Vi har ikke underskrevet noget endnu. Men i forhold til forsikring af gods og transport har vi helt sikkert fælles snitflader med Tryg,” fortæller Anita Nordhild Olsen, der er kommunikations- og marketingschef hos Wuxus.

For Tryg handler samarbejdet med de deleøkonomiske platforme om, hvordan man vil lave forretning fremover inden for f.eks. transport og fragt af gods, hvor forsikringen følger en enkelt ydelse. For Wuxus kan Tryg som strategisk samarbejdspartner bl.a. åbne op til en stor kundebase. Men da Wuxus platformen har globalt potentiale, skal partneren derfor gerne kunne understøtte en ekspansion ud over Danmark, lyder rationalet fra Wuxus.

Mens der stadig forhandles mellem Wuxus og Tryg, gør forsikringsselskabet sig sine første erfaringer med en helt ny type forsikringer, som gør op med den traditionelle forretningstilgang. Mens pris og vilkår for en traditionel indbo- eller bilforsikring bygger på en lang række historiske data om risiko og skader, er der endnu ikke den slags data at analysere på, når det gælder deletjenester.

”Det her første samarbejde skal opfattes som et signal om, at det tror vi på, og det satser vi på fremadrettet,” siger Lars Bonde fra Tryg.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu