Vaskeridirektørens vækstopskrift er bæredygtig

De Forenede Dampvaskerier er slået over i genbrugsbranchen. Lige nu investerer den familieejede virksomhed halvanden krone i bæredygtighed for hver krone, den tjener. En nødvendig investering i overlevelse, mener direktør Anders Thorgaard, som er en af de nye modige erhvervsledere, der ifølge bogaktuelle Steen Hildebrandt vinder fremtidens vækst, fordi de tør investere med hjertet.

Marianne Kristensen Schacht

For tolv år siden blev adm. direktør for De Forenede Dampvaskerier (DFD), Anders Thorgaard, præsenteret for et produkt, han i første omgang takkede nej til. Produktet lå for langt fra familiedynastiets kerneforretning. Men da han kort efter så det demonstreret, slog han alligevel til.

Den beslutning har krævet investeringer og udvikling lige siden. Men direktøren sagde alligevel ja, for netop det produkt rummede kimen til at fremtidssikre den familievirksomhed, som hans far, K.P. Thorgaard, etablerede i 1958, og som ud over De Forenede Dampvaskerier også tæller rengøringsvirksomheden Elite Miljø og DFD Sygehusvaskeri.

I 2012 fik det nye rengøringsprodukt Viima EU’s Miljøpris. Viima gør rent uden brug af kemi og efterlader så få bakterier, at det er en hastigt voksende succes i medicinal- og sundhedsindustrien og lignende brancher, hvor rent betyder klinisk rent. Og så virker det med kun en brøkdel af det vand, der bruges i forbindelse med gængse rengøringsprodukter.

Hvis det ikke var for de lovende potentialer, ville det med Anders Thorgaards ord være en langt bedre forretning for DFD og moderkoncernen Kivi-Tex at holde fingrene fra Viima. Men han er overbevist om, at Viima på den lange bane bliver virksomhedens overlevelse.

Drevet af fælles passion

Anden generation i den familieejede koncern, der tæller næsten 3.000 medarbejdere, har en passion for bæredygtighed. Som direktør i et familieejet selskab har Anders Thorgaard tid og økonomi til at investere og udvikle i en ukuelig tro på, at netop bæredygtighed er vejen ud af et marked fyldt med konkurrenter, der kan vaske og gøre rent ligesom DFD og søsterselskabet Elite Miljø.

Læs også: Hildebrandts testamente: Liberalismen har spillet fallit

Godt nok er det endnu kun få kunder, der efterspørger en bæredygtig leverandør af arbejdstekstiler, vask og rengøring. Ikke mindst efter finanskrisen er markedet præget af et ekstremt fokus på pris. Men ved at gå forrest inden for bæredygtighed, etablerer DFD en niche, der gerne skulle differentiere selskabet og give et solidt grønt forspring til konkurrenterne.

Gevinsten i tørre tal

  • Ressourcer. Det giver værdi at spare. DFD bruger i dag 4-5 liter vand pr. kilo tøj, hvilket er 80 pct. mindre end traditionelle vaskemaskiner. Vand- og energiforbruget i virksomheden er halveret på fem år.
  • Arbejdsmiljø. 91 pct. af de ansatte i DFD siger ifølge koncernens seneste arbejdsmiljøundersøgelse, at de i høj grad eller i overvejende grad er tilfredse med deres arbejde.  
  • Miljø. DFD leverer i dag det miljøvenlige rengøringsprodukt Viima til rengøring af 3,2 millioner kvadratmeter. Viima sparer miljøet for 9.700 ton CO2 om året – svarende til udledningen fra 19.000 danskeres energiforbrug.
  • Mening. Viima gør det muligt for DFD at differentiere sig over for kunder og medarbejdere, der lægger vægt på bæredygtighed. Når den bæredygtige profil giver mening for medarbejderne, lønner det sig særligt i en branche, der konkurrerer på lønomkostninger. Halvdelen af de ansatte har været i selskabet i mere end ti år.

Mens man venter på det store gennembrud i efterspørgslen fra kunderne, sparer selskabets gennemførte fokus på bæredygtighed betragtelige summer her og nu i kraft af færre ressourcer i driften. Men endnu vigtigere for selskabet på den lange bane er, at man er i gang med at opbygge et solidt renommé som bæredygtig serviceleverandør. Det lønner sig allerede nu, når virksomheden skal rekruttere nye medarbejdere og holde på dem, de har. Den fælles mission om at være bæredygtig er et kraftigt bindemiddel, der samler selskabets medarbejdere om en fælles sag.

”Succes kan måles på indtjening, vækst, grad af bæredygtighed og omdømme. Vi kan som familieejet virksomhed ikke leve med et dårligt omdømme. Derfor er vi i gang med at finde den præmis, vi skal klare os på i fremtiden,” siger Anders Thorgaard.

Det tålmodige ejerskab

Virksomheden står midt i transformationsprocessen. Anders Thorgaard ser ikke længere virksomheden som aktør i vaskeribranchen. De Forenede Dampvaskerier er en genbrugsvirksomhed. Selskabet indkøber det arbejdstøj, som kunderne skal bruge, og lejer det ud for en treårig periode. Når tøjet er udtjent, får designere lov til at bruge løs af tekstilerne til designervarer og andet, som sælges i highend-butikker.

Anders Thorgaard siger selv, at virksomheden lige nu investerer halvanden krone i bæredygtighed for hver krone, den tjener. Det er en nødvendig investering for at rykke virksomheden til det ståsted, der skal sikre fremtiden.

Den nuværende direktør ser sig hverken som trimmer eller beskærer, men som udvikler. DFD tjener lige nu kun en tredjedel af det, konkurrenter som børsnoterede Berendsen gør. Anders Thorgaard begrunder det med de langsigtede investeringer. Han er forretningsudvikleren, der er i gang med at omdefinere selskabets mission og omsætte selskabets forspring inden for bæredygtighed til forretning.

Thorgaards tre tip om bæredygtig omstilling

  • Toplederen sætter barren, men forandringer sker kun, når alle dine medarbejdere føler ejerskab til værdierne, og når bæredygtighed giver mening for den enkeltes daglige arbejde.
  • Forén det korte og lange sigt. Du kan hente meget og hurtigt ved at spare dér, hvor trækket på ressourcerne er størst. De åbenlyse besparelser giver rum til langsigtede eksperimenter med potentiale til at forandre og fremtidssikre hele forretningen.
  • Erkend, at en forandret verden kræver, at din virksomhed forandrer sig med. Find din plads i den nye verden. For DFD betyder det, at man ikke kun er i vaskeribranchen, men også er i genbrugsbranchen. Ved at gå forrest opnår du forspring i forhold til konkurrenterne.
     

”Som familieejet virksomhed kan vi tillade os at tænke i bæredygtighed. Vi kan tillade os at udvikle vores passion. Det giver virksomheden en skarp profil, som nu skal omsættes til forretning og bundlinje,” siger Anders Thorgaard.

Medarbejdernes opbakning slår bundlinjen

En hemmelig rød kasse på direktørens kontor afslører nogle af DFD’s muligheder i genbrugsbranchen. Udtjent arbejdstøj kan blive til alt fra møbelmateriale til isolering og æggebakker. Hvor meget af værdikæden DFD og moderselskabet Kivi-Tex skal være i, og forretningsmodellen omkring det, vil Anders Thorgaard ikke røbe. Men direktøren ser både muligheder og marked for den transformation, virksomheden er i gang med.

”Vi er i gang med at genopfinde os selv. Bæredygtighed er den passion, vi navigerer efter,” siger han.

Indtil krisen brød ud i 2008, var DFD ifølge Anders Thorgaard en god forretning. Men under krisen mærkede selskabet for alvor, hvordan kunderne skar ned på al ekstern service. I vaskeribranchen udgør lønninger 50 pct. af omkostningerne. I rengøringsbranchen er tallet ifølge Thorgaard 70 pct. Derfor skulle vejen ud af krisen gå omkring medarbejderne og være væsentlig for både trivsel og arbejdsmiljø. Rengøringsproduktet Viima er et godt eksempel på, at nok kræver det langsigtede investeringer og udviklingskræfter, men ud af arbejdet er også kommet et resultat, som både sparer miljøet for adskillelige tons CO2 om året og gør det mere sikkert og lettere at være medarbejder i DFD.

”For os som familieejet virksomhed er det ikke bundlinjen her og nu, der vejer tungest. Det afgørende er vores profil og den opbakning, vi har fra vores medarbejdere. Lige nu investerer vi i det lange træk. Men Viimas brugere fordobles hvert år, og vi er godt på vej til at bevise, at et innovativt vinderprodukt godt kan komme fra en branche domineret af ufaglært arbejdskraft. Det kunne ikke lade sig gøre, hvis vi skulle tænke og investere mere kortsigtet,” siger Anders Thorgaard.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu