Virksomheder med sans for design tjener mere
LEGOs succes kan i høj grad tilskrives legetøjsgigantens 180 designere. Deres arbejde er inspireret af strategisk design, og virksomheder, der gør brug af den type innovationsprocesser, har det lange ben foran. Det konkluderer en rapport, Mandag Morgen og D2i – Design to Innovate står bag. Undersøgelser viser, at virksomheder, der benytter sig af strategisk design, i stor stil klarer sig bedre end andre virksomheder: De tjener mere, har større eksport og er langt bedre til at reorganisere sig i et omskifteligt marked. Alligevel arbejder 36 pct. af danske virksomheder slet ikke systematisk og strategisk med design.
Andreas Baumann
Ansv. chefredaktør, Mandag MorgenNår LEGO i år kan kalde sig verdens største legetøjsproducent med et salg i første halvdel af 2014 på over 2 milliarder dollar, hvilket akkurat overgår den amerikanske barbiedukkemastodont Mattel, kan succesen i stor stil tilskrives indsatsen fra 180 designere i hovedkvarteret i Billund.
I december 2013 viste en undersøgelse fra den selvejende amerikanske designinstitution Design Management Institute, at virksomheder, der er drevet af strategisk brug af design, over en tiårig periode klarede sig 228 pct. bedre end resten af virksomhederne i det amerikanske S&P 500-index. Se figur 2.
Og herhjemme slog Erhvervsstyrelsen i en rapport fra 2011 fast, at ”der er en tydelig sammenhæng mellem designanvendelse og innovation”. Rapportens konklusioner bakkes entydigt op af førende designforskere fra Syddansk Universitet, der kalder resultaterne “så markante, at de er vanskelige at sidde overhørig”.
Netop i Danmark burde der være et godt grundlag for at udnytte gevinsterne ved en strategisk tilgang til design, siger Søren Birkelund Pedersen, som er project manager for Udenrigsministeriets initiativ Invest in Denmark.
”I Danmark har vi særligt gode rammevilkår for at arbejde strategisk med design. Først og fremmest er vi opdraget til at tænke og mene noget selv, og det er selvfølgelig en stor fordel, når virksomhederne skal arbejde ud fra brugernes perspektiv. For det andet er vores danske designarv en fordel, fordi vi er født med en fornemmelse for design. De vilkår kan andre lande ikke købe sig til – heller ikke selvom de spenderer nok så mange penge på designkonsulenter,” siger Søren Birkelund Pedersen.
Danmarks største udfordring
Alligevel kniber det med at få det strategiske design udbredt. En undersøgelse fra Epinion og Erhvervsstyrelsen i 2011 viser, at kun 9 pct. af danske virksomheder, der anvender design, bruger det til at definere nye forretningsområder.
[graph title="Designtrappen" caption="Figur 3 " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/092dd-ab_figx_how-danish-companies-use-desi.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3de4b-ab_figx_how-danish-companies-use-desi.png" text="Under halvdelen af danske virksomheder arbejder strategisk med brug af design (trin 3 og 4). Hos langt de fleste virksomheder anses design stadig som formgivning, hvis det da overhovedet bliver brugt systematisk i virksomheden."]Kilde: Erhvervsstyrelsen 2011 og Dansk Design Center. [/graph]Erhvervsstyrelsen inddeler virksomhederne i fire forskellige trin alt efter deres tilgang til design. Og det er kun 16 pct., der har den mest sofistikerede tilgang til design, hvor man bruger det som en del af forretningsstrategien. 36 pct. af virksomheder arbejder slet ikke systematisk med design. Se figur 3.
Nogle steder går det fremad. Virksomheder i Region Syddanmark, der anvender design, er steget fra 54 pct. til 68 pct. fra 2010 til 2013. Men generelt står det stadig skidt til hos de fleste små og mellemstore danske virksomheder.
”Det er en kæmpe udfordring at få de små og mellemstore virksomheder ind i den her nye måde at innovere på,” siger Elsebeth Gerner Nielsen, rektor på Designskolen Kolding og tidligere kulturminister, og fortsætter:
”De store virksomheder, de gør det: Grundfos er absolut i gang, LEGO og Coloplast er helt fantastiske, Novo Nordisk gør det, og Mærsk ligeledes. Men hvordan får vi de små og mellemstore med? Det er måske Danmarks største udfordring,” siger hun.