Volkswagens dansker i Irland: ”Vi bør se udlandsdanskere som en ressource”

Mere end 200.000 danskere befinder sig ude i verden og udgør en kæmpe ressource. Men modsat mange andre lande formår Danmark slet ikke at udnytte potentialet, erklærer Lars Himmer, CEO for Volkswagen Group Ireland og Copenhagen Goodwill Ambassador.

Det trak store overskrifter i de irske medier, da Lars Himmer i 2015 satte sig i spidsen som adm. direktør for VW Group Ireland. Ikke mindst blev der lagt mærke til, hvordan den danske topchef lige siden 15-årsalderen havde studeret og arbejdet i et væld af lande verden over og dermed var et pragteksempel på den globalt orienterede virksomhedsleder. Men også, at han mestrer hele ni sprog og dansk ironi og humor på én og samme tid.

”Hans seneste flytning til Dublin markerer hans 27. adresse, hvor han har boet i mere end tre sammenhængende måneder,” hed det bl.a. i Irish Times, som i en større portrætartikel nærmest faldt på halen over Himmers mange meritter: Fra high school-opholdet i Alabama som helt ung til tiden som sprogofficer, vagtmester og handelsattache på den danske ambassade i Moskva, og videre til de mange studier på bl.a. University of Oxford i England, Harvard i Boston og IMD i Schweiz og siden topjob i lande som Rusland, Kroatien, Letland og Tyskland. Og altså nu som 48-årig i spidsen for VW Group i Irland, der sidder på næsten 24 pct. af landets nye bilmarked med hovedmærkerne Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Porsche.

Login