Zetland – økonomisk katastrofe eller fremtidens medieforretning?

Det omdiskuterede medie Zetland har leveret et regnskab, der ligner en katastrofe, og det sætter spørgsmålstegn ved dets bæredygtighed. Men virkeligheden er ifølge Zetlands direktør ikke så slem.

Fænomenet burn rate er ikke kendt for noget godt i erhvervslivet. Bortset fra tiden op til at it-boblen bristede, da det kortvarigt kunne være positivt, så forbindes begrebet med en vækstvirksomhed, der brænder penge af uden hold i forretningsmodel og omkostningsstyring.

Derfor er det med nogen overraskelse, at det er et af de første ord, som Zetland-direktør Jakob Moll bruger om sit medie i et interview med InsideBusiness.

Men man forstår godt, hvorfor burn rate lige præcis kan være relevant for den meget omtalte medievirksomhed. Planen er nemlig at banke et regulært medie op baseret på onlineartikler, herunder podcasts. I den forbindelse gælder det om at få solgt onlineabonnementer i et omfang, så Zetland bider etablerede netaviser som Jp.dk og Berlingske.dk i haserne.

Login