Peter Hesseldahl er Mandag Morgens redaktør for digital omstilling. Han har tidligere dækket den teknologiske udvikling for bl.a. DR, TV2 og Politiken. Desuden har Hesseldahl i en årrække arbejdet som intern fremtidsforsker i LEGO og Danfoss, og som konsulent og projektleder i flere tænketanke i Danmark og udlandet. Forfatter til 7 bøger, senest "Omstilling til Fremtiden - Når teknologi bliver levende og liv bliver teknologi".
AI kan gøre design og produktion helt lokal
En kunstig intelligens designede hundredvis af tallerkener, hver især tilpasset et bestemt sted på kloden og fremstillet af de lokale materialer. Space 10, Ikeas udviklingslaboratorie, stod bag forsøget. De individuelle løsninger viser en tilgang til produktion, der er nærmest det modsatte af, at alle bruger de samme ting med kryptiske svenske navne.
En af konsekvenserne, når kunstig intelligens kan overtage en del af designprocessen, er, at langt flere løsninger kan designes til den enkelte bruger.
Industrialiseringen handlede i høj grad om at standardisere og masseproducere for at få priserne ned. Men med kunstig intelligens og en fleksibel digitalt styret produktion vil man hurtigere og billigere kunne generere og producere tusinder eller millioner forskellige designs, der hver især er tilpasset specifikke brugere eller situationer.
Nutella viste vejen, da man allerede for seks år siden til en reklamekampagne fik en computer til at generere syv millioner forskellige etiketter til bøtterne med chokoladecreme.