Ikke al grøn energi er lige klimavenlig
I de kommende årtier skal der bygges tusindvis af vindmøller højere end Storebæltsbroen ude i Nordsøen. To tredjedele af energien fra dem skal bruges til at producere brint og brændstoffer til fly og skibe. Det er en massiv samfundsøkonomisk satsning og en mulighed for at gøre en stor forskel for klimaet. Men det er ikke ligegyldigt, hvordan vi vælger at bruge strømmen.
Peter Hesseldahl
Redaktør, digital omstillingHorns Rev 3 er i øjeblikket den næststørste danske havvindmøllepark i drift. De 49 møller, der hver er 187 meter høje, har en samlet kapacitet på 407 MW – nok til at forsyne 425.000 husstande med strøm.
Den samme mængde vedvarende energi rækker knap så langt, hvis man i stedet omdanner elektriciteten til flydende brændstof – e-fuels. Så kan hele parkens årlige elproduktion kun lige forsyne to af Mærsks store Triple-E-containerskibe.
De 20 markante vindmøller på Middelgrunden uden for Københavns havn producerer strøm nok til at forsyne 25.000 husstande. Men hvis man i stedet omdanner strømmen til jetbrændstof, kan mølleparken kun levere halvdelen af, hvad det kræver at holde en Airbus A320 i luften i ti timer om dagen.