”Jeg vil være kommunaldirektør i en kommune, der tør lytte til borgerne”
POLITIK OG VELFÆRD Hvad er de gode – og hvad er de dårlige erfaringer fra coronakrisen? Fredericia Kommune er gået systematisk til værks for at finde svar – og har fået input fra over 5000 borgere, der er kogt ned til et idékatalog. Den fremgangsmåde kan være med til at ændre kommunen og organisationen, mener kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe.
Jens Reiermann
VelfærdsredaktørI de sidste to uger af juni endevendte mere end 5000 borgere i Fredericia Kommune deres hjerner for at give bud på, hvad kommunen kan lære af coronaens første bølge.
Borgerne skulle fortælle om både de gode og de dårlige erfaringer i det, der er blevet til en af de mest omfattende evalueringer af en kommunes arbejde under coronakrisen.
Det er der kommet et omfattende idékatalog ud af. “7000 stemmer” hedder kataloget, som har taget navn efter byens postnummer og præsenterer i alt 11 temaer, som borgernes erfaringer samler sig om. De otte er positive, de tre negative.