Google og Facebook i kamp mod fake news

Som to af de største spillere på nettet står Google og Facebook i den absolutte frontlinje i kampen mod falske nyheder og misinformation. De arbejder målrettet på at løse udfordringen, men mener, det er et fælles ansvar at vinde kampen.

December 2016: Carole Cadwalladr, journalist på den britiske avis The Guardian, sætter sig ved sin computer og taster følgende søgning ind i Googles søgefelt: ‘did holocaust happen’ (fandt holocaust sted, red.). Et splitsekund efter leverer søgemaskinen sit bud på de mest relevante resultater blandt milliarder af hjemmesider. Allerøverst finder hun artiklen “Top 10 reasons why the Holocaust didn’t happen” (De 10 bedste grunde til, at holocaust ikke har fundet sted, red.). Eller som Cadwalladr selv udlægger Googles svar på, om holocaust har fundet sted: “Svaret er nej.”

Den holocaust-benægtende artikel ligger på hjemmesiden stormfront.org. Bag den står en amerikansk nazigruppe, der er stiftet af en tidligere ledende skikkelse i Ku Klux Klan og erklæret antisemit, skriver Fortune.com.

Udgangspunktet hos Google er, at søgeresultater er en ‘refleksion af det indhold, der eksisterer på nettet’. Men i dag afviser de ikke længere, at der er behov for, at Google sorterer i de forskellige kilder, der tilbyder information på nettet.

 “... vi arbejder kontinuerligt med at forbedre vores algoritme for at levere brugbar og relevant information fra de mest pålidelige kilder til vores brugere,” skriver Google via sin danske pressekontakt i en mail.

Og den er god nok. Gentager du Cadwalladrs søgning i dag, svarer Google ikke længere ‘nej’ til spørgsmålet om, hvorvidt holocaust har fundet sted. Fornægterne af jødeforfølgelsen og massedrabene under Anden Verdenskrig er ikke længere at finde blandt topresultaterne, for Google har justeret den algoritme, der rangerer søgeresultaterne.

“Vi har justeret vores algoritme, så den i højere grad fremmer pålidelige hjemmesider og degraderer lavkvalitetsindhold, så emner svarende til holocaust-benægtelserne, vi så tilbage i december, er mindre sandsynlige blandt søgeresultaterne,” skriver Ben Gomes, der er chef for Googles søgemaskine, i en Google-blog.

Sideløbende med Googles justeringer af algoritmen arbejder flere lande – herunder Danmark – målrettet efter at opbygge et solidt forsvar mod den voksende trussel fra misinformation. Her arbejder man både på tekniske systemer og på noget så banalt som at træne vores udsendte soldater til at håndtere den nye virkelighed.

Faktatjek til bekæmpelse af misinformation

Kampen mod falske nyheder og misinformation foregår nemlig ikke udelukkende i de for offentligheden hemmelige algoritmer, der styrer, hvilke søgeresultater vi ser hos Google, eller hvad vi støder på i Facebooks newsfeed. Den findes også i en mere simpel, visuel version.

Google har siden april i år arbejdet med en markering af faktatjekartikler fra kilder, som søgemaskinen har tillid til. Søger man på et område, hvor der ligger et faktatjek, placerer Google det øverst og markerer tydeligt, at der er tale om et faktatjek.

It-giganten understreger, at faktatjekkene ikke udføres af Google selv. Formålet med at fremhæve dem er at give brugerne en bredere indsigt i fakta og dermed en bedre mulighed for at træffe informerede beslutninger og undgå at blive snydt af misinformation.

Googles faktatjek-markering afslører, at den engelske højrefløjspolitiker Nigel Farages påstand om, at “Malmø i Sverige er Europas voldtægtshovedstad”, var falsk.

Googles faktatjek-markering afslører, at den engelske højrefløjspolitiker Nigel Farages påstand om, at “Malmø i Sverige er Europas voldtægtshovedstad”, var falsk.

 

Facebook bekæmper hijacking

Misinformation og falske nyheder har også ramt vores naboer i Norge. Her har nettavisen.no været udsat for et tilfælde af såkaldt hijacking af en af deres artikler.

Avisen bragte i april en historie om, at lederen af ungdomsafdelingen af det norske Arbejderparti ønskede at genindføre arveafgiften. Avisens overskrift til historien var “AUF-lederen vil ha tilbake arveavgift”. Blot to timer efter avisen havde lagt historien på Facebook, blev den delt med en helt anden overskrift, skriver journalisten.no. Nu hed artiklen pludselig “AUF-araber vil gjeninnføre arveavgiften for nordmenn”.

Det falske opslag blev hurtigt delt af andre Facebook-brugere og opnåede mere end 100 kommentarer. Det fik Nettavisen til at politianmelde både ham, der postede nyheden med den falske overskrift, og alle, der havde delt den. Samtidig gik mediet til Facebook med sagen.

I juli kunne Facebook så oplyse, at man nu har fjernet muligheden for at andre end mediet bag en historie kan ændre i overskriften på Facebook. Så nu er det slut med at hijacke mediers nyhedshistorier. 

Og noget tyder på, at det sociale medie har fokus på vores nordiske naboer. I forbindelse med stortingsvalget mandag har Facebook nemlig indgået et samarbejde med det norske faktatjeksamarbejde Faktisk.no og det norske medietilsyn om at klæde nordmændene på til at spotte falske nyheder.

Facebook gør, hvad de kan, for at ødelægge forretningsmodeller, der er bygget op om delingen af falske nyheder på det sociale medie, og arbejder samtidig på at klæde borgere verden over bedre på til at sortere i det mangfoldige nyhedsbillede. Spørger man Facebook selv, er de godt på vej, men langtfra i mål med opgaven.

“Vi har gjort betragtelige fremskridt, men der er mere at arbejde videre med, og vi har alle – teknologivirksomheder, medievirksomheder, nyhedsredaktioner, lærere – vores del af ansvaret for at nå i mål,” skriver Facebook i en mail.

Forrige artikel Professor: Facebook og Google skal prioritere i indholdet Professor: Facebook og Google skal prioritere i indholdet Næste artikel Ny rapport: Danske medier har mistet selvbestemmelse Ny rapport: Danske medier har mistet selvbestemmelse
Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Når medier og klimaforskere fortæller befolkningen, at 97 procent af alle klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte, er det en løgnehistorie, skriver geolog og byrådsmedlem Jens Morten Hansen i et debatindlæg. Flere klimaforskere fra både ind- og udland er enige i kritikken af 97 procents-påstanden, men samtidig understreger de, at der i forskningsmiljøet er bred enighed om menneskets rolle i klimaforandringerne.

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Historiske lønforhøjelser, den laveste arbejdsløshed i 40 år og et boom i udenlandske investeringer. Det er sandheden om Brexit, lyder budskabet i en viral video. Men det er “absurd” at tale om konsekvenserne af Brexit, før skilsmissen overhovedet er en realitet, siger to økonomiprofessorer. 

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

Fake news og desinformation er et betændt emne i Italien. Der er langt fra enighed om problemets størrelse, ej heller løsningsmodellerne. Myndighederne har indført initiativer mod desinformation, der spænder fra uddannelse af elever til en ”rød-knap-tjeneste”, der giver borgere adgang til at indberette falske nyheder til en online-politi-enhed.

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Med næsten 16 millioner kroner i ryggen skal et nyt dansk forskningscenter undersøge årsagerne til og konsekvenserne af hadefulde ytringer på internettet. I sidste ende er målet at præsentere strategier, der kan dæmme op for fjendtlige politiske debatter.

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Ukendte bagmænd har oprettet falske facebooksider, hvor de misbruger navnene på flere af de nykårede danske verdensmeste i håndbold. Til sammen har siderne allerede nu langt over 100.000 følgere. I sidste ende kan de falske sider bruges til at lokke penge ud af dig.

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Ifølge nyt studie er Britta Nielsens formodede svindel for millioner i Socialstyrelsen en statistisk undtagelse, og forskernes nye fund kan være med til at forklare svindelnumrene blandt mandlige topfolk i finansverdenen. Høj løn og løgnagtighed følges ad. Og så er mænd – statistisk set – større løgnere end kvinder.

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Danmarks integrationsindsats halter håbløst efter Norges og Sveriges, hvor langt flere flygtninge er i arbejde, konkluderer chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. Men den konklusion afviser flere forskere.

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Fup-sms fra 'PostNord' lover gratis præmie uden hold i virkeligheden

Endnu engang må det dansk-svenske postselskab PostNord ufrivilligt lægge navn til et fupnummer, der i disse dage tikker ind på mange danskeres mobiltelefoner. Du lokkes med en gratis mobiltelefon, men skal i stedet betale dyrt for et abonnement på en angivelig datingside.