Du kan ikke spise dig mæt i en Putinburger

På en restaurant i New York kan du sætte tænderne i Putinburgeren og være med til at hylde Vladimir Putin. Det oplyser flere statsstøttede russiske medier. Men et hurtigt opkald til restauranten fortæller en anden historie.

I september kunne TjekDet fortælle historien om den store russiske tv-station Kanal 1, der meldte om tomme grøntsagsafdelinger i danske og andre europæiske supermarkeder. Og nu er der så igen mad på menuen hos flere russiske medier.

Den russiske præsident Vladimir Putin er nemlig så populær verden over, at selv helt almindelige borgere i Vesten er med til at fejre præsidenten, der lørdag den 7. oktober fyldte 65 år. Et godt eksempel er restauranten Lucy’s Cantina Royale i New York, der hylder præsidenten med en helt særlig burger på menukortet - Putinburgeren.

“Det er ikke kun udenlandske statsledere, der lykønsker Ruslands præsident, men også helt almindelige borgere, som gør det på en meget original måde,” fortæller nyhedsoplæseren fra Rossiya-24 i præsentationen af indslaget fra den amerikanske restaurant.  

Men den russiske journalist og blogger Alexey Kovalev, der bekæmper falske nyheder fra statsstøttede medier i Rusland, bliver mistænkelig, da han ser nyheden og ringer derfor op til restauranten i New York. Her taler han med en ansat, der ikke kender til den såkaldte Putinburger. Desuden er der ingen billeder fra restauranten på de sociale medier fra den 7. oktober, der viser reklamer for Putinburgeren. Burgeren er heller ikke at finde på restaurantens hjemmeside.

Men hvordan opstod historien om den falske burger overhovedet? Det sætter den engelske avis The Guardian sig for at finde ud af.

Restaurantens egne tjenere var med til at fabrikere historien

Avisen kontakter derfor restauranten, hvor de får fat i Sean Ryan, der er restaurantens talsmand. Også han afviser fejringen af Vladimir Putins fødselsdag.

“Vores restaurant har aldrig fejret Vladimir Putins fødselsdag på nogen som helst måde, og vi har aldrig serveret en Putinburger,” siger Sean Ryan til The Guardian.  

Journalisternes interesse for sagen får nu folkene hos Lucy’s Cantina Royale til at starte en undersøgelse af sagen. Det viser sig, at det er to af restaurantens tjenere der har invitereret firmaet Ruptly indenfor. Ruptly producerer tv for det internationale russiske medie Russia Today og er altså dem, der laver det indslag, som flere russiske medier bringer.

Sean Ryan og de andre ansatte var dog slet ikke klar over, at de havde besøg af et statsejet russisk medie. De to tjenere havde nemlig fortalt, at der var tale om et studieprojekt for én af de to tjenere, og derfor er der ingen, der undrer sig over filmholdet under optagelserne.

Det er kun den ene tjener, der taler i indslaget, og her lovpriser hun blandt andet den russiske præsident.

“Vi mener, at Vladimir Putin er en fremragende politiker og en markant historisk personlighed,” siger hun til kameraet.

Den udtalelse har nu kostet hende og den anden kollega, der også hjalp med indslaget, jobbet, bekræfter Sean Ryan over for The Guardian.

Alexey Kovalevs blogindlæg og The Guardians artikel resulterer i, at Ruptly fjerner videoen fra deres hjemmeside. Andre russiske medier trækker ligeledes historien tilbage. Der er dog også medier som for eksempel tv-stationen Rossiya-24, hvor indslaget stadig kan ses.

Indslaget er blot det seneste eksempel på absurde falske nyheder fra statsstøttede medier i Rusland, fortæller Alexey Kovalev til The Guardian.

“De hungrer så meget efter vestlig opmærksomhed og anerkendelse, at de opdigter historier, der viser, at almindelige vestlige borgere ser op til Vladimir Putin. Det er ganske enkelt sørgeligt,” siger han.

Falske nyheder om Danmark har også cirkuleret i russiske medier. I de seneste par måneder har russisk medier fortalt, at det snart bliver lovligt at etablere bordeller i Danmark, hvor man lovligt kan dyrke sex med dyr. Og i foråret proklamerede en russisk tv-station, at de danske supermarkeder var løbet tør for grøntsager.

Forrige artikel Danmark får måske sit tredje faktatjek-medie Danmark får måske sit tredje faktatjek-medie Næste artikel Johanne Schmidt blev løjet død – nu må løgneren til lommerne Johanne Schmidt blev løjet død – nu må løgneren til lommerne
Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Hvis din kæreste eller ægtefælle snorker, lever du kortere. Sådan kan man læse i en artikel fra Se og Hør, der er kommenteret adskillige tusinde gange på sociale medier. Men intet tyder på, at din partners snorken koster år af dit liv, lyder det fra forskere.  

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Gluten er skadeligt for alle menneskers tarmsystem. Sådan lyder det i en artikel, der florerer på Facebook, og som lægger et amerikansk studie til grund. Men gluten er ikke skadeligt for raske mennesker, lyder det fra flere forskere.  

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Et satellitfoto, der viser Australien i omfattende flammer, florerer i stor stil på sociale medier. Folk fra nær og fjern bruger det skræmmende foto til at vise sympati for australierne og understrege naturbrandenes omfang. Men billedet er ikke en retvisende fremstilling af omfanget af de mange brande. 

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Godkender du en anmodning om Facebook-venskab med Magnus fra Skåne, lænser han din bankkonto for penge. Sådan slår facebookbrugere i øjeblikket alarm på stribe. Men advarslen har intet på sig, og den har i øvrigt flere år på bagen.

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Helt uden at være klar over det deler adskillige danskere på sociale medier lige nu reklamer for absurd billige Ray-Ban-solbriller. Og der skulle angiveligt være tale om den ægte vare. Men det hele er fup. De digitale spor fører os blandt andet til Kina.

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

Flere danskere modtager i øjeblikket sms'er og mails om, at de har en pakke liggende hos Postnord. Den kan de få udleveret, hvis bare de lige betaler 20 kroner. Men henvendelserne er fra svindlere, der forsøger at malke din bankkonto.