Falske politiske annoncer ramte det svenske valg

Valgkampen forud for det svenske rigsdagsvalg i september var præget af falske og fordrejede politiske grafikker, der blev spredt vidt og bredt på Facebook. I de seneste måneder har fænomenet også ramt den danske politiske debat på sociale medier.


Mens vi har et folketingsvalg lige foran næsen på os, var vores svenske naboer til rigsdagsvalg i efteråret. Erfaringerne herfra tyder på, at vi godt kan ruste os til at støde på falske eller fordrejede budskaber, der i højere eller lavere grad bliver forklædt som partiernes egne annoncer og spredes på de sociale medier.

Johan Wikén

“Jeg har ingen statistik på det, men min oplevelse er, at der var højere aktivitet i ugerne op til rigsdagsvalget på sider og grupper på Facebook, hvor de politiske memer ofte spredes,” fortæller Johan Wikén, der er journalist på det svenske faktatjekmedie Viralgranskaren og fulgte valgkampen tæt.

Eksemplerne fra Sverige er mange, men særligt to gjorde indtryk på faktatjekjournalisten.

“Før valget blev der blandt andet spredt et facebookopslag, der påstod, at Socialdemokraterne ville indføre muslimske helligdage i Sverige. Det blev kombineret med et falsk citat fra daværende beskæftigelsesminister Ylva Johansson. På trods af, at hverken forslaget eller citatet var korrekt, fik facebookopslaget flere tusinde delinger,” siger Johan Wikén.

Det falske citat, som kan ses herunder, opnåede langt over 2.500 delinger forud for det svenske rigsdagsvalg i 2018.

Selv den tidligere svenske statsminister Olof Palme, der blev skudt og dræbt tilbage i 1986, misbruges af aktivister på det sociale medier.

“Nogen fandt endda et gammelt citat fra Olof Palme for at understrege en pointe (om at flygtninges kultur er meget anderledes end den svenske, red). Men der eksisterer intet belæg for, at han nogensinde skulle have sagt det, som citatet påstod,” siger Johan Wikén, der selv faktatjekkede begge påstande op til valget.

Og det var næppe tilfældigt, at de falske budskaber fik luft under vingerne op til valget. Der er nemlig mennesker, der arbejder målrettet og benhårdt på at sprede fordrejede eller decideret falske budskaber for at præge valget.

“Efter valget skrev en velkendt spreder af vildledende oplysninger åbent, at han fortjente lidt fridage efter en hård valgkampagne. Det tyder jo på, at det for nogen næsten er et fuldtidsjob at påvirke politikken på uærlig vis,” siger Johan Wikén.

Forsker: Forvent mere misinformation

Aske Kammer

Metoden med at producere falske budskaber, der minder om partiernes egne annoncer og sprede dem via Facebook har allerede ramt de danske partier også. Og fremgangsmåden er så nem og effektiv, at vi godt kan forvente, at det vil gribe om sig i de kommende valgkampe til Folketinget og Europa-Parlamentet.

“Jeg forventer, at vi kommer til at støde på flere af den slags memer, for det er meget nem kommunikation at producere og distribuere. Det behøver ikke være store kampagner, men kan blot være med formål om at nedgøre et bestemt parti eller underminere dets troværdighed,” siger Aske Kammer, der er lektor på IT-Universitetet og forsker i sociale medier.

Forrige artikel Det er faktisk slet ikke ualmindeligt at erklære USA i nødretstilstand   Det er faktisk slet ikke ualmindeligt at erklære USA i nødretstilstand   Næste artikel Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne
Kræftforskere: Du behøver ikke frygte 5G

Kræftforskere: Du behøver ikke frygte 5G

Mobilstråler fra 5G giver kræft i hjernen, og derfor skal teknologien standses øjeblikkeligt. Sådan lyder alarmen adskillige steder på sociale medier. Men der er ikke grund til at frygte, at det nye mobilnetværk vil give mennesker kræft.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Nej, Chili Klaus opfordrer dig ikke til at investere i bitcoins

Nej, Chili Klaus opfordrer dig ikke til at investere i bitcoins

Endnu engang er Claus Pilgaard - også kendt som Chili Klaus - offer for et svindelnummer om investeringer i bitcoins. En falsk artikel hævder, at han har overvundet sin konkurs ved sådanne investeringer, og at han opfordrer dig til at gøre ham kunsten efter.

Nej, mænd forlænger ikke livet ved

Nej, mænd forlænger ikke livet ved "at stirre på kvindebryster"

At stirre på kvindebryster forlænger mænds liv, afslører ny forskning. Sådan lyder en nyhed man kan læse i flere danske og udenlandske medier. Men nyheden er pure opspind, og den forskning, der lægges til grund for historien, handler hverken om levealder eller om at stirre på bryster.     

Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede

Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede

Da vi er vant til at møde politisk kommunikation i radioen, i tv'et og i avisen, rammer såkaldte memer os på sociale medier, mens vi ikke har de politiske parader oppe. Det kan gøre de til tider falske politiske kampagner endnu mere effektive, siger forskere.

Falske politiske annoncer ramte det svenske valg

Falske politiske annoncer ramte det svenske valg

Valgkampen forud for det svenske rigsdagsvalg i september var præget af falske og fordrejede politiske grafikker, der blev spredt vidt og bredt på Facebook. I de seneste måneder har fænomenet også ramt den danske politiske debat på sociale medier.

Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude

Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude

Facebook er sølet til af falske politiske budskaber, der er forklædt som partiernes egen kommunikation. Blandt andet bliver Radikale Venstres politiske leder taget til indtægt for at gå ind for barnebrude.

Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder?

Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder?

I Danmark smider vi mere i skraldespanden end noget andet sted i EU, skriver EU’s statistikkontor, Eurostat, i en nyhed som flere medier videregiver. Men kontorets opgørelse kan slet ikke bruges som belæg for at placere Danmark øverst på EU’s skraldetrone, viser faktatjek.

Falsk Rasmus Seebach tager fusen på godtroende fans

Falsk Rasmus Seebach tager fusen på godtroende fans

“Hvem vil gerne skrive med mig?” spørger Rasmus Seebach i et facebookopslag til stor glæde for flere fans. Men det er slet ikke popstjernen, der står bag. Både dette og flere lignende opslag stammer nemlig fra en falsk profil. 

Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder

Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder

Host op med godt 5.000 kroner, eller vi sender yderst private billeder af dig til familie, venner og kolleger. Sådan lyder budskabet i en afpresningsmail, som er tikket ind i tusinder af danskeres indbakke den seneste tid. Men du kan roligt slette mailen, for den er nemlig ren bluf.

Nej, klassiske medier er ikke valgkampens tabere

Nej, klassiske medier er ikke valgkampens tabere

KOMMENTAR: Astrid Haug tager fejl, når hun spår, at de klassiske medier bliver valgkampens tabere. De vil være politikernes foretrukne kanal, og befolkningens tillid til de klassiske medier ligger langt over tilliden til blandt andet Facebook, skriver Lisbeth Knudsen.

Rekordmange udlændinge udvandrer - men vi ved ikke hvorhen

Rekordmange udlændinge udvandrer - men vi ved ikke hvorhen

Rekordmange udlændinge udvandrer fra Danmark, lyder budskabet fra Dansk Folkeparti i en video på Facebook, og sidste år skulle hele 17.867 udlændinge ifølge partiet være flyttet til ikke-vestlige lande. Men det tal er slet ikke retvisende, siger Danmarks Statistik, der står bag tallet.