Analyse afdækker prisen for en smædekampagne med falske nyheder

For omkring 2,5 mio. kr. kan du købe en et år lang smædekampagne af falske nyheder mod for eksempel en politiker. Det konkluderer et sikkerhedsfirma efter et ’pristjek’ i en ny rapport.

En gennemgang af prislister på hjemmesider, der beskæftiger sig med spredning af misinformation, viser, at man for omkring 2,5 mio. kr. kan erhverve sig en et år lang strøm af falske nyheder om for eksempel en person eller en virksomhed, fremgår det af rapporten ’The Fake News Machine’ fra det globale cybersikkerhedsfirma Trend Micro.

Firmaet, der lever af at udvikle og sælge internet- og datasikkerhedsprogrammer, har indsamlet priser for blandt andet oprettelse af falske brugerprofiler på sociale medier, skrive de falske historier og sprede dem via fiktive ’venner’ på sociale medier.

Hent rapporten her

"Denne rapport giver et indblik i, hvordan det cyberkriminelle økosystem producerer, markedsfører sig og tjener penge på falske nyheder på et undergrundsmarked. Med fremkomsten af falske nyheder som en serviceydelse, har det aldrig være lettere at lave manipulation via de sociale medier og andre digitale platforme, som dermed kan ramme og påvirke den offentlige debat,” siger Bharat Mistry, der er ledende sikkerhedsanalytiker hos Trend Micro, ifølge den britiske radio- og tv-station BBC.

Rapporten slår fast, at nøglen til at skabe en effektiv falsk nyhedskampagne er at lave historier, opslag og debatter, der udfordrer den valgte målgruppes holdninger.

Gadeuorden for 1,3 mio. kr.

Virksomheden har fokuseret på udbydere, der umiddelbart tilbyder falske nyheder på russisk, kinesisk, arabisk og engelsk, og som angiveligt arbejder med manipulation på sociale medier, søgemaskiner og påvirkning af etablerede nyhedsmedier.

Og produkterne spænder vidt. For eksempel miskreditering af journalister, påvirkning af valg og politiske partier. Og for 1,3 mio. kr. er det også muligt at købe sig til "social uro og gadeuorden". Der er dog regionale forskelle på, hvilke ydelser, de enkelte hjemmesider tilbyder, og i hvilke lande de opererer, fremgår det af den 81 sider lange rapport.

En fire uger lang strøm af falske nyheder, der kan miskreditere en journalist, koster i omegnen af 18.000 kr. og indebærer blandt andet nyheder, der modsiger den udvalgte journalists artikler. Og i prisen er inkluderet spredning af historierne på de sociale medier. På Twitter gøres det blandt andet af robotter, der agerer levende mennesker, som i øvrigt også kan spamme journalistens Twitterprofil med falske påstande og kritik – hvis han eller hun altså har en sådan.

De manipulerende tjenester har også mere ’simple produkter’ på hylderne. Det kan for eksempel være ekstraordinær eksponering af en video på YouTube, få et utal af venner på Facebook og følgere på Twitter, et hav af likes på ’kundens’ profiler på sociale medier eller robotter, der kan påvirke onlineafstemninger og så videre.

Også danske eksempler

Danmark nævnes ikke i rapporten, men en dansk it-ekspert har tidligere givet eksempler på danske tilfælde, hvor unge bagmænd er lykkedes med at sprede falske nyheder på Facebook, hvilket samtidig banede vejen for et decideret netværk af annoncesalg. Og det kan være en indbringende forretning.

"Det er et område i kraftig vækst. Især i udlandet, hvor tingene lige nu går rigtig stærkt. Men vi har også haft sager i Danmark, og de viser, at der faktisk er gode og lettjente penge at hente her," sagde it-ekspert Peter Kruse fra sikkerhedsfirmaet CSIS til Jyllands-Posten i december.

I artiklen anslog han, at bagmændene kan have tjent op mod 50.000 kr. om måneden.

Forrige artikel Nu vil Facebook forklare, hvorfor de gør, som de gør Nu vil Facebook forklare, hvorfor de gør, som de gør Næste artikel Nu vil Søren Pape jagte de falske nyheder i Danmark Nu vil Søren Pape jagte de falske nyheder i Danmark

Redaktionen holder sommerpause

TjekDets redaktion holder ferie frem til den 3. august, hvor vi vender stærkt tilbage. Du kan stadig tippe os om påstande i den offentlige debat, som du mener fortjener et faktatjek. Du kan skrive til os på tip@tjekdet.dk eller udfylde vores tipformular.

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere.