Analyse afdækker prisen for en smædekampagne med falske nyheder

For omkring 2,5 mio. kr. kan du købe en et år lang smædekampagne af falske nyheder mod for eksempel en politiker. Det konkluderer et sikkerhedsfirma efter et ’pristjek’ i en ny rapport.

En gennemgang af prislister på hjemmesider, der beskæftiger sig med spredning af misinformation, viser, at man for omkring 2,5 mio. kr. kan erhverve sig en et år lang strøm af falske nyheder om for eksempel en person eller en virksomhed, fremgår det af rapporten ’The Fake News Machine’ fra det globale cybersikkerhedsfirma Trend Micro.

Firmaet, der lever af at udvikle og sælge internet- og datasikkerhedsprogrammer, har indsamlet priser for blandt andet oprettelse af falske brugerprofiler på sociale medier, skrive de falske historier og sprede dem via fiktive ’venner’ på sociale medier.

Hent rapporten her

"Denne rapport giver et indblik i, hvordan det cyberkriminelle økosystem producerer, markedsfører sig og tjener penge på falske nyheder på et undergrundsmarked. Med fremkomsten af falske nyheder som en serviceydelse, har det aldrig være lettere at lave manipulation via de sociale medier og andre digitale platforme, som dermed kan ramme og påvirke den offentlige debat,” siger Bharat Mistry, der er ledende sikkerhedsanalytiker hos Trend Micro, ifølge den britiske radio- og tv-station BBC.

Rapporten slår fast, at nøglen til at skabe en effektiv falsk nyhedskampagne er at lave historier, opslag og debatter, der udfordrer den valgte målgruppes holdninger.

Gadeuorden for 1,3 mio. kr.

Virksomheden har fokuseret på udbydere, der umiddelbart tilbyder falske nyheder på russisk, kinesisk, arabisk og engelsk, og som angiveligt arbejder med manipulation på sociale medier, søgemaskiner og påvirkning af etablerede nyhedsmedier.

Og produkterne spænder vidt. For eksempel miskreditering af journalister, påvirkning af valg og politiske partier. Og for 1,3 mio. kr. er det også muligt at købe sig til "social uro og gadeuorden". Der er dog regionale forskelle på, hvilke ydelser, de enkelte hjemmesider tilbyder, og i hvilke lande de opererer, fremgår det af den 81 sider lange rapport.

En fire uger lang strøm af falske nyheder, der kan miskreditere en journalist, koster i omegnen af 18.000 kr. og indebærer blandt andet nyheder, der modsiger den udvalgte journalists artikler. Og i prisen er inkluderet spredning af historierne på de sociale medier. På Twitter gøres det blandt andet af robotter, der agerer levende mennesker, som i øvrigt også kan spamme journalistens Twitterprofil med falske påstande og kritik – hvis han eller hun altså har en sådan.

De manipulerende tjenester har også mere ’simple produkter’ på hylderne. Det kan for eksempel være ekstraordinær eksponering af en video på YouTube, få et utal af venner på Facebook og følgere på Twitter, et hav af likes på ’kundens’ profiler på sociale medier eller robotter, der kan påvirke onlineafstemninger og så videre.

Også danske eksempler

Danmark nævnes ikke i rapporten, men en dansk it-ekspert har tidligere givet eksempler på danske tilfælde, hvor unge bagmænd er lykkedes med at sprede falske nyheder på Facebook, hvilket samtidig banede vejen for et decideret netværk af annoncesalg. Og det kan være en indbringende forretning.

"Det er et område i kraftig vækst. Især i udlandet, hvor tingene lige nu går rigtig stærkt. Men vi har også haft sager i Danmark, og de viser, at der faktisk er gode og lettjente penge at hente her," sagde it-ekspert Peter Kruse fra sikkerhedsfirmaet CSIS til Jyllands-Posten i december.

I artiklen anslog han, at bagmændene kan have tjent op mod 50.000 kr. om måneden.

Forrige artikel Nu vil Facebook forklare, hvorfor de gør, som de gør Nu vil Facebook forklare, hvorfor de gør, som de gør Næste artikel Nu vil Søren Pape jagte de falske nyheder i Danmark Nu vil Søren Pape jagte de falske nyheder i Danmark
Kinas desinformation udvides med små skridt

Kinas desinformation udvides med små skridt

I Kina forsøger staten i højere grad end tidligere at kontrollere stort set alle former for information i det store land. Men noget tyder på, at de så småt er i gang med et internationalt indtog.

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

I fremtiden vil stavekontrollen i dit Word-dokument angiveligt foreslå dig at skifte ordet politiMAND ud med det mere kønsneutrale politiBETJENT. Morten Messerschmidt (DF) raser og kræver, at staten opsiger sin aftale med Microsoft, når det sker. Men den identitetspolitiske stavekontrol er allerede virkelighed - for nogen.

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Klimaet er havnet i toppen af politiske dagsordener, og den nye regering har som ambition at reducere Danmarks udledninger af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Men hvor meget drivhusgas udleder danskerne egentlig i forhold til folk i andre lande?  

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

Antallet af danskere uden en partner er steget over de seneste 20 år, hævder TV 2 News, der mener at have fundet tal over singler hos Danmarks Statistik. Men sådan nogle tal har Danmarks Statistik aldrig haft. 

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

At se fodbold er lige så sundt for helbredet som at gå i halvanden time. Sådan lyder konklusionen på et nyt studie ifølge flere danske og udenlandske medier. Men det er noget vås, fastslår flere forskere. Og heller ikke forskeren bag studiet vil stå inde for den udlægning.  

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Drikker du øl, har du færre sygedage end, hvis du holder dig på ædruelighedens smalle sti. Sådan konkluderer et finsk studie ifølge en lang række artikler i ind- og udland. Men det er totalt misforstået, siger forskeren bag studiet. 

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Rækken af biografer landet over, der ufrivilligt lægger navn til falske konkurrencer på Facebook, er blevet endnu længere. Denne gang er det Biografcenter Fotorama Viborg, Kinorama i Aabenraa og Bio Silkeborg, der er ofre for konkurrencer, som de slet ikke står bag.