Hvorfor skriver de altid ”KOPIER - DEL IKKE!!”?

Har du tænkt over, hvorfor nogle opslag på Facebook ofte slutter med en opfordring til ikke at bruge Facebooks deleknap, men kopiere teksten direkte ind i eget opslag? Der er en ret god grund.

Thomas Hedin

”KOPIER - Del ikke!!!”. Sådan slutter mange opslag, der advarer mod den ene eller det andet og som spreder sig hastigt på de sociale medier. Den type opslag indeholder ofte et falsk budskab, og der er en ret enkel årsag til, at den eller de personer, der oprindeligt har skrevet opslaget, vil have dig til at kopiere teksten og ikke bare bruge Facebooks deleknap, skriver mediet thatsnonsens.com, der beskæftiger sig med at afsløre falske opslag på nettet.

Hvis 5.000 brugere deler en sådan advarsel med Facebooks deleknap, så forsvinder opslaget hos alle, hvis person nummer 1 sletter det. Eller hvis person nummer 1.000 sletter opslaget, forsvinder det i princippet fra de efterfølgende 4.000 brugeres vægge.

Hvis Facebook konstaterer, at opslaget indeholder en falsk historie, kan mediet meget let rense budskabet ud, fordi en Facebookmedarbejder blot skal finde den person, der første gang delte opslaget med deleknappen, og slette det.

Med andre ord: Bliver det oprindelige opslag slettet, så forsvinder det hos alle, der siden har delt det med deleknappen. Det sker til gengæld ikke, hvis alle følger opfordringen til at kopiere teksten over i et opslag på egen væg.

Foto:

En anden væsentlig årsag til, at den oprindelige budbringer vil have dig til at kopiere teksten, kan være, at han eller hun vil være anonym. På et opslag, der er blevet delt med deleknappen, kan man se, hvem der har delt det og på den måde muligvis spore personen, der oprindeligt skrev opslaget.

Ser du et opslag, hvor du opfordres til at kopiere teksten og ikke bruge deleknappen, så skal dine alarmklokker ringe. Du kan være i gang med at sprede et falsk budskab.

falskopslag


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu