Søren Espersen erkender markant fejl: Sverige tog ikke imod 160.000 flygtninge sidste år

Sverige tog sidste år imod 160.000 flygtninge, mens Danmark blot tegnede sig for 2.400, sagde Søren Espersen, politisk næstformand for Dansk Folkeparti, torsdag aften i ‘Debatten’ på DR2. Men det svenske antal er skudt langt, langt over målet. Søren Espersen erkender blankt, at han fik byttet rundt på nogle tal. 

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

“I løbet af det år, der er gået, har man i Danmark taget 2.400 flygtninge. I Sverige har man taget 160.000 flygtninge.” 

Sagt af: Søren Espersen, politisk næstformand, Dansk Folkeparti, i Debatten på DR2 den 6. juni.


Det er lodret forkert, at Sverige modtog 160.000 flygtninge sidste år, og Søren Espersen erkender da også sin fejl uden tøven. Tallet faldt i forbindelse med en debat om antallet af asylansøgere, der kom til Danmark og Sverige i 2018. Det rigtige tal for antallet af personer, der søgte asyl i Sverige sidste år, er 21.502. Søren Espersen oplyser, at han kom til at referere antallet af asylansøgere fra 2015, som lyder på 162.877. 

Hans påstand om, at Danmark modtog 2.400 flygtninge sidste år er i øvrigt heller ikke helt korrekt, selvom den absolut må gå ind under bagatelgrænsen. Her er det rigtige tal 2.600.

“I løbet af det år, der er gået, har man i Danmark taget 2.400 flygtninge. I Sverige har man taget 160.000 flygtninge.”  

Sådan sagde Dansk Folkepartis næstformand, Søren Espersen, torsdag aften, da han var gæst i ‘Debatten’ på DR2. Ordene og tallene faldt, da han argumenterede for sit partis politiske indsats i forhold til flygtningepolitikken de seneste år.

Men den enorme forskel på de danske og svenske tal på i alt 157.600 flygtninge er ikke retvisende.  

Vi har kigget på de officielle statistikker for asylansøgere i både Danmark og Sverige, og det mest iøjnefaldende tal, nemlig de 160.000 flygtninge, som Sverige angiveligt har “taget” sidste år, fremgår ikke af de officielle svenske statistikker for 2018. 

På Migrationsverkets hjemmeside, den svenske pendant til Udlændingestyrelsen, fremgår det til gengæld, at Sverige i 2018 modtog 21.502 asylansøgninger. 

Altså langt fra de 160.000, som Søren Espersen hævdede vores broderland tog imod sidste år.  

Migrationsverket havde lukket i dag og var derfor ikke til at komme i kontakt med, men Sveriges officielle statistikbank, SCB, der får deres data om asylansøgere fra Migrationsverket, oplyser samme langt lavere tal.  

Lægger sig fladt ned 

Men hvor får Søren Espersen så de 160.000 fra? 

Det gør han – ligesom os – fra Migrationsverkets officielle statistik. Søren Espersen fortæller, at han tager udgangspunkt i antallet af asylansøgere, uagtet om de senere bliver tildelt asyl eller ej.  

Men problemet er bare, at han i tv-debatten får byttet rundt på tallene.  

“De tal, jeg oplyste, var ikke rigtige. Og det beklager jeg,” siger Søren Espersen til TjekDet og uddyber, at han i stedet fik refereret antallet af asylansøgere i 2015, som rigtigt nok lyder i omegnen af 160.000 – eller for at være helt præcis 162.877. 

Og fejlen ærgrer ham i den grad.

“Ja, selvfølgelig. Jeg vil altid gerne oplyse de rigtige tal. Jeg har simpelthen fået det forkerte i hovedet om det store tal i 2015,” fortæller han med henvisning til den store flygtningestrøm op gennem Europa, der for alvor tog fart det år. 

Danske asyltal en smule højere

Søren Espersen har til gengæld styr på det danske antal af asylansøgere i 2018, selvom han dog heller ikke gengiver det helt præcist.  

Både Udlændingestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyser til TjekDet, at Danmark i 2018 havde 2.600 asylansøgere inde i systemet, hvoraf 1.652 i øvrigt fik tildelt asyl.  

2.600 er altså ikke langt fra Søren Espersens påstand om, at Danmark modtog 2.400 flygtninge sidste år.

Til gengæld er forskellen mellem Danmarks og Sveriges flygtningetal altså markant mindre, end det fremgik i ‘Debatten’. 

I stedet for en forskel på 157.600 flygtninge er forskellen på de danske og svenske tal i 2018 "kun" 18.902 flygtninge. 

Forrige artikel Beklager, men undersøgelse viser altså ikke, at du lever længere af at gå til koncerter Beklager, men undersøgelse viser altså ikke, at du lever længere af at gå til koncerter Næste artikel Cannabis-svindlere fupper syge og håbefulde danskere Cannabis-svindlere fupper syge og håbefulde danskere
DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

DF-medie tager fejl: Tyskland har ikke indført asylstop

Flygtninge, der søger asyl i Tyskland, bliver ikke længere registreret, og derfor kan de frit drage nordpå mod Danmark, skriver netmediet Dit Overblik, der forudser et øget pres på vores grænser. Men Tyskland registrerer fortsat asylansøgere, og Udlændinge- og Integrationsministeriet beretter om ganske få ansøgere. 

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

Kinesisk embedsmand deler falsk video med taknemmelige italienere

"Mens den kinesiske nationalmelodi spiller i Rom, råber italienerne 'Tak, Kina!'," skriver talskvinde fra det kinesiske udenrigsministerium på Twitter, hvor hun deler en video med angiveligt jublende italienere. Men videoen er en manipulation.

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kan neglelak og kunstige negle gemme på coronavirus?

Kunstige negle og neglelak udgør en massiv smitterisiko. Derfor skal lakken og de falske negle af med det samme, lyder det i et viralt kædebrev på sociale medier. Det kan være en god idé, lyder det fra eksperter, men der er ingen grund til alarm.

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

Når krisen rammer, skal du være ekstra kritisk

BLOGINDLÆG: Under kriser har vores kommunikationskanaler en tendens til at blive overfyldt af rygter, gisninger og misinformation. Det så vi under Første Verdenskrig, og vi ser det nu under coronakrisen.

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Kim Bodnia tjener (heller) ikke millioner på bitcoins

Endnu en dansk skuespiller er blevet offer for en svindelartikel. Ifølge artiklen skulle Kim Bodnia have tjent millioner på bitcoins, men indholdet er det pure opspind, bekræfter skuespillerens agent.

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Matas advarer mod falsk reklamemail om mundmaske

Materialistkæden Matas advarer mod en svindelmail, der i de seneste dage er havnet i mange danskeres indbakke. Her tages kæden til indtægt for at sælge masken OxyBreath Pro. En maske, der hævdes at være effektiv mod coronavirus. Men kæden forhandler slet ikke masken.

Nej, coronamedicin til kvæg kan ikke helbrede mennesker

Nej, coronamedicin til kvæg kan ikke helbrede mennesker

"Coronavirussen er slet ikke ny, og man har vaccineret kvæg mod virussen i årevis", lyder en påstand, der bliver delt heftigt på sociale medier. Men der er tale om to forskellige grene af samme virus, og derfor virker vaccinationen til kvæg ikke mod sygdommen covid-19, der lige nu hærger i hele verden. 

Her er konspirationsteoriernes ABC under coronaen

Her er konspirationsteoriernes ABC under coronaen

BLOGINDLÆG: Et studie blandt 2,3 millioner facebookbrugeres informationsforbrug har påvist, at personer med konspiratoriske overbevisninger har større tendens til at acceptere fingerede nyheder og udokumenterede påstande end gennemsnittet. Når kritisk sans slår over i konspiratorisk tænkning, stopper blikket med at være kritisk, og ”alternative kendsgerninger” sluges råt.