Universiteter vil se på, om de oversælger forskningsresultater

I udlandet overdriver universiteterne ofte deres forskningsresultater, når de formidler dem i pressen. Det kan i sidste ende underminere tilliden til videnskaben. Nu vil danske universiteter se på, hvor udbredt problemet er herhjemme.

Danske universiteter overdriver i stigende omfang deres forskningsresultater i pressemeddelelser. Det siger to forskere til Videnskab.dk.

Det sker for eksempel ved ikke at informere om usikkerheder i en undersøgelse, eller ved kun at fokusere på de positive resultater. Det kan i yderste konsekvens få befolkningen til at miste tiltroen til videnskaben. Nu vil de danske universiteter se på sagen. Fælles retningslinjer for formidlingen af forskning kan være på vej.

Herhjemme er der endnu ingen, der kender det præcise omfang af, hvor ofte danske universiteter går for langt, når de fortæller omverdenen om deres forskning i pressemeddelelser. Der findes dog to udenlandske undersøgelser, som kan kaste lys over problemstillingen.

En hollandsk gennemgang fandt overdrivelser i to ud af ti pressemeddelelser, hvor universiteter skrev om sundhedsforskning. En tilsvarende undersøgelse fra Storbritannien viste, at det var tilfældet i fire ud af ti pressemeddelelser. Derfor er det nærliggende at tro, at vi har lignende problemer i Danmark.

“Hvis man ser overdrivelser i England og Holland, der er to lande, vi typisk sammenligner os, så er det nok ikke så langt ude at forvente et lignende billede i Danmark,” siger Mikkel Willum Johansen, lektor i videnskabsteori ved Københavns Universitet til Videnskab.dk.

Et dansk eksempel

Der er eksempler på, at danske universiteter har strammet sin formidling i pressemeddelelser.

For eksempel udråbte professor Arne Astrup fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet et studie til at være et gennembrud, der snart ville hjælpe danske overvægtige.

Pressemeddelelsen fortalte dog hverken, at studiet havde store usikkerheder, eller at Arne Astrup tjener penge, hvis danske overvægtige køber det produkt, der måtte komme ud af forskningen - omstændigheder, der er blevet afdækket af Videnskab.dk, og som ifølge en række forskere svækker troværdigheden af studiet og giver pletter på universitetets omdømme.

Også Jens Degett, der er formand for Danske Videnskabsjournalister og præsident for Den europæiske journalistorganisation EUSJA, har tidligere på året advaret mod udviklingen.

"Universiteterne har en tendens til at overdrive betydningen af nye opdagelser og til at præsentere sig selv som verdens bedste. De glemmer ofte at fortælle, at der er tilsvarende forskning på andre universiteter, som er lige så langt eller længere fremme, eller at tidshorisonten for forskningen er meget lang," sagde han i juni til Uniavisen under Københavns Universitet. 

Ny viden for Danske Universiteter

Danske Universiteter, der er interesseorganisationen for de otte universiteter i Danmark, tvivler på, at noget lignende finder sted i den danske forskningsverden.

“Det er nyt for mig, hvis der er en generel tendens til, at man smører lidt tykt på i pressemeddelelser. Universiteterne skal selvfølgeligt formidle troværdigt og pålideligt, og jeg har ingen grund til at tro, at forholdene er de samme i Danmark. Det er nogle dygtige kommunikationsafdelinger, vi har på universiteterne,” siger Jesper Langergaard, direktør i Danske Universiteter til Videnskab.dk.

Når det er sagt, så er Jesper Langergaard dog åben overfor at tage problemstillingen op.

“Når sådan nogle studier dukker op, er det værd at undersøge, om vi har de samme udfordringer i Danmark, og i givet fald, hvad man kan gøre ved det. Vi vil gerne stille os til rådighed i Danske Universiteter og tage en dialog om det,” fortsætter han.

En løsning kan være at indføre retningslinjer for formidlingen af dansk forskning. Aarhus Universitet har allerede indført et sådan regelsæt.

LÆS OGSÅ: Kommentar: Smitsomme sygdomme i sundhedsdækningen

LÆS OGSÅ: Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt

LÆS OGSÅ: RAPPORT: Her mener danskerne, at de får troværdig viden om sygdom og behandling

LÆS OGSÅ: Google: Det er ikke vores opgave at filtrere information

LÆS OGSÅ: Sundhedsstyrelsen vil formidle sundhed med flere følelser

Forrige artikel Sociale mediers ‘censur’ kan bringe demokratiet i fare Sociale mediers ‘censur’ kan bringe demokratiet i fare Næste artikel Sundhedsstyrelsen vil formidle sundhed med flere følelser Sundhedsstyrelsen vil formidle sundhed med flere følelser
Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Hvis din kæreste eller ægtefælle snorker, lever du kortere. Sådan kan man læse i en artikel fra Se og Hør, der er kommenteret adskillige tusinde gange på sociale medier. Men intet tyder på, at din partners snorken koster år af dit liv, lyder det fra forskere.  

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Gluten er skadeligt for alle menneskers tarmsystem. Sådan lyder det i en artikel, der florerer på Facebook, og som lægger et amerikansk studie til grund. Men gluten er ikke skadeligt for raske mennesker, lyder det fra flere forskere.  

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Et satellitfoto, der viser Australien i omfattende flammer, florerer i stor stil på sociale medier. Folk fra nær og fjern bruger det skræmmende foto til at vise sympati for australierne og understrege naturbrandenes omfang. Men billedet er ikke en retvisende fremstilling af omfanget af de mange brande. 

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Godkender du en anmodning om Facebook-venskab med Magnus fra Skåne, lænser han din bankkonto for penge. Sådan slår facebookbrugere i øjeblikket alarm på stribe. Men advarslen har intet på sig, og den har i øvrigt flere år på bagen.

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Helt uden at være klar over det deler adskillige danskere på sociale medier lige nu reklamer for absurd billige Ray-Ban-solbriller. Og der skulle angiveligt være tale om den ægte vare. Men det hele er fup. De digitale spor fører os blandt andet til Kina.

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

Flere danskere modtager i øjeblikket sms'er og mails om, at de har en pakke liggende hos Postnord. Den kan de få udleveret, hvis bare de lige betaler 20 kroner. Men henvendelserne er fra svindlere, der forsøger at malke din bankkonto.