10 karakteristika ved en superentreprenør

Stjerneentreprenører er fuldstændigt forelskede i deres projekt, de er fightere og sælgere og i stand til at gøre folk omkring dem lige så dedikerede, som de selv er.

Det konkluderer Gallup Business Journal i bogen Entrepreneurial StrengthsFinder, som udkommer til september. Gallup-CEO Jim Clifton og ph.d. Sangeeta Bharadwaj Badal har fulgt over 2.500 entreprenører de sidste fem år i USA, Tyskland og Mexico for at forstå, hvilke personlighedstræk der ligger bag de bedste entreprenelle præstationer, og hvilken rolle disse eventyrere spiller for job- og vækstskabelse.

Forfatterne vil gerne aflive myten om, at innovation er vækstens primære motor. Det er derimod de ildsjæle, som er i stand til at færdigudvikle et produkt og opbygge en virksomhedsmodel og et netværk omkring en spændende ide. Med deres ord skal entreprenørfiguren sammenlignes med en hest og innovation med den vogn, som nogen har opfundet. Hesten trækker innovationen – ikke omvendt.

De mest succesrige af disse trækkræfter besidder 10 gennemgående talenter, som gør dem i stand til at starte og udvide virksomheder igen og igen.

  1. De holder fokus på virksomheden. De bedste entreprenører tager enhver beslutning med blikket stift rettet mod en forventet profit. De ser alting gennem et prisme af tal og penge og bruger bundlinjen som vigtigste rettesnor, når de skal træffe store og små valg for fremtiden.
  2. De tror på sig selv – hele tiden. For dem er fiasko ikke en mulighed. De har en stor selvsikkerhed og evne til at se målet og sejren foran sig og ikke bumpene på vejen. Det gør dem udholdende og overbevisende for kunder, investorer eller potentielle partnere.
  3. De tænker anderledes. De mest nyskabende iværksættere har en hyperaktiv forestillingsevne, som hele tiden opstiller alternative fremtidsscenarier for, hvordan nye produkter, teknologier eller markedsbehov kunne se ud i fremtiden. Deres firstmover-mentalitet betyder, at de eksperimenterer, også med at skubbe grænserne for eksisterende virksomhedspraksisser eller bureaukratiske procedurer.
  4. De bruger tiden rigtigt. At uddelegere ansvar og beslutningskraft til andre er symptomatisk for de mest fremgangsrige nyskabere. De forstår at trække på andres hjælp og ekspertise, hvilket udløser tid til, at de selv kan fokusere på de kerneopgaver, som giver det største afkast i sidste ende.
  5. De er urokkelige. Entreprenører er udstyret med en tro på, at tingene lykkes. De har det bedst med at tage beslutninger og handle sig ud af vanskelige situationer og besidder en stædighed, som gør dem i stand til at overkomme det næsten uoverkommelige ved at arbejde sig frem bid for bid.
  6. De kan det meste selv. Selvom uddelegering er vigtigt for at kunne nå det hele, er superentreprenørerne ekspert og hovedkraft i alle faser lige fra at få ideen, samle ressourcerne, bygge netværket, sætte målene til at implementere strategierne for virksomheden. De kan det hele og ved, at de i sidste ende afhænger af sig selv for at få arbejdet gjort.  
  7. De vil vide alt. For de bedste initiatorer er viden en uvurderlig aktie. De ved, at kendskab til de nyeste produktionsmetoder, kundegrupper, forbrugertrends og teknologier giver konkurrencefordele, og ser strømmen af information som det kompas, de skal bruge til at navigere virksomheden efter på hurtigt skiftende markeder. 
  8. De sælger virksomheden til alle. Sælgerinstinktet er dominerende hos de mennesker, som skaber de største opstartseventyr. De er historiefortællere og ambassadører for deres foretagende, uanset hvor de kommer hen, og har en fantastisk evne til at skabe tillid til projektet blandt investorer, kunder og medarbejdere. 
  9. De bygger relationer. Etableringen af stærke sociale relationer er nødvendig for ethvert firmas overlevelse og vækst, og de dygtigste entreprenører formår at knytte et stort netværk af mennesker omkring sig. De opbygger følelsesmæssige relationer til alle stakeholdergrupper, som rækker ud over den faglige kontekst og gør folk villige til at engagerer sig fuldt ud.
  10. De tager velovervejede beslutninger. Gode igangsættere er ikke mere risikovillige, som det ofte siges. De er derimod ypperlige til at træffe beslutninger i vanskelige og usikre situationer. Fordi de går op i at træffe valg på det mest oplyste grundlag, har de en næsten overmenneskelig fornemmelse af at kunne styre tingenes gang og er derfor gode til at erstatte intuitiv beslutningstagning med rationel minimering af usikkerhed.  

Bogens research viser med andre ord, at der er en stærk sammenhæng mellem bestemte personlighedstræk og evnen til at omdanne ideer til økonomiske resultater.

[graph title="Virksomhedsdød" caption=" " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8b791-next_fig01_virksomhedsdod.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3c93b-next_fig01_virksomhedsdod.png" text="I USA har der siden 2008 været flere virksomhedslukninger, end der har været opstartede projekter."]Kilde: Entrepreneurial StrengthsFinder, Gallup Business Journal, september 2014 [/graph]

De talenter skal USA og alle andre innovationsfikserede lande ifølge forfatterne bruge langt flere ressourcer på at lede efter og understøtte. Ellers vil det økonomiske fundament langsomt smuldre væk. I USA har de siden 2008 måttet konstatere, at antallet af virksomhedslukninger overstiger antallet af nyopstartede foretagender (se figur 1). Blandt andet fordi vigtigheden af entreprenørskab har stået i innovationsiverens mørke skygge.

Og det er problematisk. For selvom innovation og iderigdom er livsnødvendigt, bliver det aldrig til vækst uden de ihærdige iværksættere, som kan gøre ideen til forretning. Det, der med sikkerhed følger i kølvandet på vellykkede, nyopstartede virksomheder, er kunder og jobskabelse. Det samme gælder ikke for god innovation.

Der er med andre ord brug for et stort team af stærke heste til at trække de bedste ideer hen til markedspladsen.


Kilde – Entrepreneurial StrengthsFinder, Gallup Business Journal, september 2014

Forrige artikel Døden i køleskabet Døden i køleskabet Næste artikel Avivas køreplan til bæredygtig kapitalisme