Årets CIO 2015: Vi skal turde kannibalisere os selv

Sørg for at hele organisationen har et digitalt mindset, og afsæt ressourcer til at eksperimentere, også selvom der ikke er en klar business case, lyder rådene fra Falcks it-direktør til, hvordan etablerede virksomheder bliver adrætte digitale frontløbere.

Hvordan puster man iværksætterånd, forandringsparathed og hurtig omstillingsevne ind i en 110 år gammel virksomhed med 38.000 ansatte? Og hvordan sikrer man, at fundamentet både er tilstrækkeligt, men ikke for tungt, når kampen skal tages op med nye digitale og disruptive spillere?

Den udfordring står it-direktør i Falck Torben Ruberg midt i. It-direktøren blev sidste år kåret til årets CIO, og han står på den ene side med en solid hånd af konkurrencestærke kort: Falck har et stærkt brand, en masse kunder og en lang historie med sig. På den anden side er Falck udfordret af, at den succesfulde virksomhed ofte ikke er så adræt og let til bens som de nye startups, der lige nu disrupter hele brancher og etablerede virksomheder. De nye spillere kommer ind fra højre med banebrydende teknologier, der på kort tid rykker direkte fra opfinderens garage til en global platform, fordi rige venturefonde ser forretningspotentialerne. Den hastighed og de penge, der er til rådighed, kan ingen etableret virksomheds innovations- eller udviklingspulje hamle op med.

Truslen mod de etablerede virksomheder er dog diffus. Lige nu er der ingen synlige nye konkurrenter for Falck. Kun inden for enkelte og lokale områder af forretningen møder koncernen konkurrence. Falck er i dag en global succes. Og når det er afsættet, er det svært at argumentere for, at der skal satses på noget nyt, der måske ender med at ødelægge en gren af en velkørende forretning. Men selskabet skal hele tiden teste grænserne for, hvad der kan digitaliseres, innoveres og ligefrem kannibaliseres på den korte bane og på længere sigt.

Login