Aarhus Kommune flytter i glashus

Aarhus Kommune har allerede taget forskud på den vision, som de tre unge borgmestre slår til lyd for skal styrke lokaldemokratiet. Byrådet i Aarhus er netop blevet enige om en ny stor aftale, der med ny gennemsigtighed og borgerdemokrati skal styrke samspillet mellem kommune, borgere, virksomheder og foreninger på alle fronter, og som kan komme til at danne skole for andre kommuner i landet.

Torben K. Andersen

”Når vi bruger de rigtige metoder, kan vi få meget kvalificerede bud fra borgerne på, hvordan vi skal indrette os. Jeg håber, det kan give inspiration til andre kommuner,” siger borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard.

Ordene falder, efter at det i denne uge er lykkedes den unge borgmester i landets næststørste by at lande en aftale, der kan blive lidt af en revolution af kommunens måde at arbejde på. Aftalen er et resultat af et langt forløb, hvor borgere og virksomheder har haft mulighed for at komme med ideer. Den betyder bl.a., at borgere, virksomheder og foreninger fremover skal være med til at formulere mål og visioner for Aarhus Kommune, og Byrådet skal i starten af hver byrådsperiode opstille konkrete mål for byen og dens fremtid.

”Det kan sikre et bredt ejerskab til de overordnede målsætninger, vi sætter for udviklingen af Aarhus Kommune, og samtidig kan vi nu i større omfang bede borgerne om at være en aktiv del af opgaveløsningen. Når civilsamfundet skal spille en større rolle, kræver det, at man er med til at udstikke linjerne, og hvilke præmisser det skal ske på,” siger borgmesteren.

Følg din sag fra A til Å

Hele kommunikationen og måden at inddrage borgere, virksomheder og foreninger på skal også gentænkes. Borgere og virksomheder skal f.eks. have bedre muligheder for at følge sager, ansøgninger og klager igennem systemet via en automatiseret ”track and trace”-service, hvor man kan logge ind eller få automatisk besked om, hvor langt ens sag er i systemet. En sådan service kendes bl.a. fra e-handel og postdistribution.

Kontakten mellem borgerne og kommunen skal styrkes ved at indføre en 24-timersservice. Den indebærer, at en borger, der klager, bliver kontaktet på hverdage inden for 24 timer, efter at klagen er modtaget. Desuden skal der oprettes en hjælpefunktion uden for kommunen – en slags uvildig retshjælp – som skal rådgive og hjælpe borgerne i klagesager.

En række nye arbejdsgrupper med deltagelse af borgere, virksomheder, foreninger og ansatte i kommunen skal nu konkretisere de mange forslag, der er kommet undervejs i arbejdet med at lave en mere åben og lydhør kommune.

”Der er flere mennesker end nogensinde før, der ønsker at engagere sig. Det er bare på en anden måde end for 20 år siden. De ønsker ikke at binde sig i 5-10 år til en bestemt organisation. De vil have noget, der er mere afgrænset i tid. Til gengæld vil de gerne engagere sig meget stærkt i den periode, hvor de ønsker at bruge kræfter på en bestemt sag eller et bestemt område. Og det er vi som politikere nødt til at tage højde for i den måde, vi inddrager mennesker på,” siger Jacob Bundsgaard.

Skal tiltrække arbejdspladser

Den nye aftale lægger også op til et fundamentalt brud med den udbredte silotænkning, som hersker i mange kommuner.

Fremover skal medarbejdere og ledere i Aarhus blive bedre til at arbejde på tværs af sektorer og faggrænser for at give bedre service. Et nyt samarbejdskodeks skal sikre den nye kultur i kommunen. Nye mødeformer såsom temadebatter og byrådskonferencer skal også inddrage borgere langt tidligere og mere målrettet i de politiske beslutningsprocesser.

Den nye aftale skal også styrke erhvervsklimaet og trække nye arbejdspladser til byen. Kommunen arbejder på at etablere en ”one stop-shop”, hvor alle medarbejdere, der betjener virksomheder, fysisk er samlet og dermed kan give en langt mere målrettet service til virksomhederne.

Kommunen arbejder også videre med at etablere såkaldte ”key account managers”. Disse rådgivere skal hjælpe f.eks. nye virksomheder gennem de forskellige instanser i kommunen. Desuden skal en såkaldt kanalstrategi målrettet virksomhederne sikre en hurtig hjælp via f.eks. hjemmesiden, hvor de fleste virksomheder kan hjælpe sig selv, og hvor de med særlige behov kan hjælpes videre til de relevante specialister.

Rådmænd består

Byrådet har desuden udpeget 16-17-årige, som er i risiko for at ende på samfundets sidelinje, som et særligt fokusområde. Et nyt innovationsprojekt skal inddrage alle relevante aktører – kommunale såvel som eksterne i form af ungdomsuddannelser, produktionsskoler og andre relevante tilbud til unge i målgruppen – i et tæt samarbejde for at sikre, at de unge kommer videre med et job eller en uddannelse.

”Aftalen er et forsøg på at nytænke den kommunale opgaveløsning og dialogen mellem borgerne og kommunen. Men den skal også sikre opbakning til kommunens udvikling fremover. Der er ingen tvivl om, at hvis vi skal fastholde et stærkt kommunestyre med en meget høj grad af decentralisering, hvor beslutningerne ikke træffes på Christiansborg men ude i de enkelte kommuner, så kræver det opbakning til kommunerne – også på valgdagen,” siger Jacob Bundsgaard.

Landets næststørste by bevarer dog sin nuværende styreform – magistratstyret – med én borgmester og fem rådmænd. Dermed lykkedes det ikke Jacob Bundsgaard at samle opbakning til den enhedsstyreform, som han havde håbet på, hvor flertallet bag borgmesteren vælger rådmændene.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu