Aktive borgere har nøglen til fremtidens velfærd

Aktive borgere er svaret på velfærdens trængsler. Det mener 60 pct. af velfærdslederne i Mandag Morgens Velfærdspanel. De vurderer, at borgernes bidrag har langt større betydning for at løse velfærdsproblemerne, end f.eks. ny velfærdsteknologi og digitalisering, viser et rundspørge blandt panelets 710 medlemmer. Undersøgelsen varsler et nyt velfærdsparadigme, hvor borgerne ikke bare er passive modtagere af standardydelser, men selv er aktive medskabere af velfærden.

Jens ReiermannTorben K. Andersen

Danmark er i fuld gang med et paradigmeskifte inden for velfærden. Nu skal det ikke længere handle om at tilbyde borgerne på forhånd definerede ydelser eller andre ”standardvarer” fra den kommunale servicehylde. Nu skal borgere selv være aktive og bidrage til at løse flere opgaver.

Mandag Morgens Velfærdspanel

Mandag Morgens Velfærdspanel består af nøglepersoner med ledelses- og/eller udviklingsansvar inden for velfærdsområdet. Panelets medlemmer bidrager gennem holdningsundersøgelser og andre surveys til at give os et billede af tingenes tilstand i Velfærdsdanmark.

Fra det offentlige deltager bl.a. skoleledere, institutionsledere, afdelingsledere, kontorchefer og kommunaldirektører. De faglige og frivillige organisationer er repræsenteret af sekretariatsledere, kredsformænd, formænd m.v. Og fra private virksomheder deltager chefkonsulenter, udviklingschefer og direktører.

Undersøgelsen er gennemført som et rundspørge blandt medlemmerne af Mandag Morgens Velfærdspanel i januar 2015. 710 har besvaret spørgeskemaet.

Det viser svarene fra et nyt rundspørge blandt Mandag Morgens velfærdspanel, som består af ledere og udviklingsansvarlige fra velfærdens frontlinje. Se tekstboks.

Undersøgelsen dokumenterer velfærdsledernes tro på, at aktive borgere kan bidrage til at løse velfærdens problemer. Over halvdelen – 60 pct. – vurderer således, at borgerne selv kan bidrage til løsningen af fremtidens velfærd. Flere velfærdsledere mener ligefrem, at de aktive borgere har større betydning for løsningen af velfærdsproblemer, end indførelse af velfærdsteknologi og digitalisering. Se figur 1.

Alligevel svarer kun et meget lille mindretal på mindre end 10 pct., at potentialet ved at inddrage aktive borgere ”i meget høj grad” allerede er indfriet. Noget tyder derfor på, at kommuner og velfærdsledere skal i gang med et grundlæggende eftersyn af deres service og, ikke mindst, af forholdet til borgerne. Som det er nu, mener over halvdelen af velfærdslederne, at kommunerne i dag varetager opgaver, borgerne delvist selv kunne stå for. Se figur 2.

Aktive borgere betyder mere for velfærden end teknologi" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/eda32-jre_fig02_overflodig-kommunal-velferd.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/132fb-jre_fig02_overflodig-kommunal-velferd.png | Forstør   Luk

Kilde: Mandag Morgen. 

”Vi skal give borgeren ansvaret tilbage for sit eget liv. Mange gange har de jo klaret sig selv, indtil vi kommer ind i billedet. Det er jo voksne mennesker, der har levet 70 eller 80 år og har deres værdighed og har en helt særlig historie, selvom de også har behov for hjælp. Det glemmer vi nogle gange,” siger hun.

Det er ikke kun hendes medarbejdere, der ”glemmer”, at borgerne ikke nødvendigvis skal have velfærden leveret som service. Det kan også være borgerne selv.

”Vi hører så tit, at borgerne forventer service, når de går på pension. De siger, at de har betalt deres skat gennem hele livet. Men hvis borgeren – med hjælp fra os – holder sig frisk så længe som muligt, så er det godt både for hende og for samfundet,” siger Charlotte Lauridsen.

[quote align="left" author="Mette Heidemann Direktør, social og sundhed, Middelfart Kommune"]Jeg tror på, at det er den rigtige udvikling, når vi gør tingene sammen og bygger på alt det, borgerne kan.[/quote]

Ganske langsomt ændrer Velfærdsdanmark derfor lige nu karakter, og der bliver i mindre grad sat lighedstegn mellem velfærd og kommunal service.

”Vi har udviklet vores velfærd i de gode tider, hvor der var flere penge end nu. Et stykke hen ad vejen er vi så også kommet til at påtage os nogle af de opgaver, borgerne eller det civile samfund selv kan løse. Nu skal vi til at spænde ben for os selv, når vi pr. automatik begynder at udvikle løsninger på borgernes vegne,” siger Mette Heidemann, direktør for social og sundhed i Middelfart Kommune og medlem af Mandag Morgens velfærdspanel.

Ifølge rundspørget tror et meget stort flertal på 92 pct. af velfærdslederne ikke bare på potentialet ved at inddrage den enkelte borgers ressourcer, men også på at inddrage borgernes netværk. Se figur 3.

Det ser man eksempelvis i Middelfart, hvor ”Motionsvennerne, der er en gruppe på 42 kvinder, selv har sat gang i træningen af 210 af kommunens ældre. Det kunne man ellers have sagt var en kommunal opgave.

Borgerens netværk et aktiv for velfærden" caption="Figur 3  

 " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ccb60-vi2015_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8be4f-vi2015_0.png | Forstør   Luk

Velfærdens Innovationsdag 2015 Torsdag d. 22. januar 2015 samler Mandag Morgen for sjette år i træk velfærdens frontløbere til en dag med fokus på nye veje til bedre velfærd. På tværs af fag, sektorer og geografi mødes 1000 velfærdsledere i Øksnehallen, København, for at dele viden, konkrete løsninger og inspiration til, hvordan man kan arbejde med velfærd på nye måder. Læs mere om dagen her 

Kilde: Mandag Morgen [/graph]

”De 42 står for træningen, det kan være stolegymnastik, eller de kan gå ture sammen. Vi har hjulpet med de fysiske lokaler, men ellers har vi stort set ingenting med det at gøre,” siger Mette Heidemann.

Udviklingen er særlig sket under krisen, men alligevel håber Mette Heidemann ikke på, at udviklingen af velfærden rulles tilbage, hvis der engang igen bliver råd til mere velfærd i flere institutioner.

”Det er ærgerligt, at udviklingen blandt andet sker, fordi vi ikke længere har råd til det samme som for få år siden. Jeg tror på, at det er den rigtige udvikling, når vi gør tingene sammen og bygger på alt det, borgerne kan,” siger hun.

En kommune på skolebænken

En lang række kommuner over hele landet arbejder aktivt med udviklingen af en ny forståelse af velfærd. Det kan være på enkelte områder, eller det kan være på hele det sociale område, som det f.eks. sker i Kolding. Siden 2012 har strategien under overskriften ”Selvværd er mere end velfærd” udgjort fundamentet for den sociale indsats.

”Vi skal have fokus på, hvordan vi møder borgerne, og her har det ligget meget dybt i vores DNA, at vi gerne har villet hjælpe, og så kan vi være kommet til at tage ansvaret fra borgerne,” siger Birte Muhs,  der er udviklingschef i Kolding Kommune.

Hun siger derfor, at ”menneskesynet er helt vildt vigtigt”, når man skal udvikle en ny måde at møde borgerne på, som i sidste ende skal gennemsyre praksis hos hver eneste af de mere end 2.000 medarbejdere på Socialforvaltningen i Kolding Kommune. En kæmpeopgave, hvor strategien kun er en begyndelse.

”Vi har gennemført uddannelsesforløb, og vi har bedt medarbejderne om at sende deres fortællinger ind til os, så vi har kunnet hente inspiration hos hinanden, og vi har været helt nede i sproget og diskuteret, hvilke ord der virker passiviserende, og hvilke ord der virker aktiverende,” siger hun.

Efter godt to år virker det ifølge Birthe Muhs til, ”at borgerne har taget den nye tilgang til sig”.

”Det er ikke min oplevelse, at strategien har fået det til at vælte ind med klager. Det er heller ikke bare en sparedagsorden. Men skal vi have ressourcer til de borgere, der virkelig har brug for hjælp, så er der ikke også kræfter til at hjælpe borgere, der helt eller delvist kan selv,” siger hun.

Mere velfærd – mindre bureaukrati

Det er imidlertid ikke alle velfærdsledere, der mener, at en ny alliance mellem borgere og kommune er den store opgave lige nu. Op mod 30 pct. af velfærdslederne er uenige i, at kommunerne varetager opgaver, som borgerne lige så godt selv kunne udføre.

”Jeg er leder af to botilbud for udviklingshæmmede med funktioner på et niveau, hvor de aldrig nogensinde kan komme til at leve et liv uden for institutionen. Jeg tror, vi kan finde områder, hvor kommunerne har overtaget opgaver for borgerne, men det gælder altså ikke i alle tilfælde. Det er for unuanceret,” siger Anette Harrig Jensen, medlem af Mandag Morgens velfærdspanel og leder af botilbuddene Engholmen og Ny Ellebjerg i Københavns Kommune.

Der er altså en kerne af opgaver, hvor der ikke er mange kræfter at hente hverken hos den enkelte borger eller i hans eller hendes netværk. Her er der brug for en offentlig indsats, der i helt klassisk forstand leverer de ydelser, der er brug for. For Anette Harrig Jensen er opgaven derfor ikke så meget at lede efter ressourcer hos borgere og i netværk men i højere grad at sikre, at der er fokus på velfærd og måden, ressourcerne bruges på.

[graph title="Mere om velfærdsinnovation" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 

”Jeg oplever en bureaukratisering i et omfang, så det kan være svært at bevare overblikket og hele tiden huske på, hvad der egentlig er vores opgave,” siger hun.

Anette Harrig Jensen mener ikke, at alle indberetninger hjælper hende og hendes medarbejdere til at udføre deres arbejde bedre. Fokus er i alt for høj grad på kontrol, og hvordan man udfører kontrol, og i alt for ringe grad på borgerens oplevelse.

”Hvis vi skal sikre ressourcer til det direkte arbejde over for borgerne, så skal vi bruge mindre tid på dokumentation og indberetninger, som ikke giver mening,” siger hun og håber, der bliver skruet godt op for arbejdet med både regeringens og Københavns Kommunes tillidsreform.

Mandag Morgens rundspørge viser dog, at velfærdslederne mener, at der er meget store forskelle på potentialet ved at inddrage aktive borgere. 77 pct. mener, der er potentiale ved at inddrage borgerne på det kulturelle område, 51 pct. mener, det er tilfældet inden for sundhed, mens 49 pct. mener, der er et stort potentiale ved at inddrage borgere på børne- og ungdomsområdet. Kun 28 pct. tror på et potentiale på Anette Harrig Jensens område med multihandicappede.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu