Ny analyse: Internationale virksomheder stiger i værdi, når de forlader Rusland

Analyse af 600 internationale virksomheder viser, at det har været en god forretning at tage samfundsansvar og forlade Rusland. Aktivistisk lederskab bliver stadig mere udbredt, mener professoren bag analysen og støttes af globalt tillidsbarometer, der afdækker overraskende resultater.

MacDonalds har solgt alle sine restauranter i Rusland til den russiske milliardær Alexander Govor, som nu skal drive dem under et andet navn.
MacDonalds har solgt alle sine restauranter i Rusland til den russiske milliardær Alexander Govor, som nu skal drive dem under et andet navn.Foto: Evgenia Novozhenina/Reuters Ritzau Scanpix
Erik Rasmussen

Selv de største konflikter og kriser rummer samtidig kimen til ny udvikling. Ifølge katastrofeeksperten Kristian Lauta, professor ved Københavns Universitet, kan enhver krise opfattes som en ’fremkaldervæske’, der afdækker nye muligheder og inspirerer til ny læring. Det bliver måske også den historiske lære af krigen i Ukraine, de store menneskelige tab og lidelser til trods. Uanset udfaldet vil krigen også blive husket for de alliancer, der blev styrket, og de gennembrud, der blev skabt – begivenheder, der kan få afgørende betydning såvel sikkerhedspolitisk som forretningsmæssigt.

En af dem blev bekræftet i sidste uge med Finlands og Sveriges ansøgning om Nato-medlemskab som en overbevisende dokumentation på et forstærket partnerskab mellem USA og Europa. En anden og nok så overraskende konsekvens handler om samfundsansvar. Det vil sige virksomhedernes samspil med stater og politikere omkring økonomiske sanktioner.

Krigens foreløbige lære er, at forretning og politik ikke længere kan adskilles, men hvad der er nok så interessant: Det kan også vise sig at være en god forretning at handle ansvarligt. Det har virksomheder verden over erfaret under krigens første måneder, og det rejser spørgsmålet, om krigen bliver et gennembrud for en ny type aktivistisk lederskab. 

Krigens foreløbige lære er, at forretning og politik ikke længere kan adskilles. 

Erik Rasmussen
Stifter af Navigating 360, Sustainia og Mandag Morgen




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu