Bedst i verden – bedst for verden

Der er grøde i den globale grønne erhvervsbevægelse, der sætter ressourceeffektivitet og social bæredygtighed i centrum af deres forretning, og verden over viser en ny generation af erhvervsledere vejen til bæredygtig vækst. 10 af dem præsenteres af Mandag Morgens internationale initiativ Sustainia i denne uge i New York. De tilhører en voksende grøn erhvervsbevægelse, der sætter ressourceeffektivitet og social bæredygtighed i centrum for forretningen. De driver profitabel virksomhed på at gå i kødet på de svære globale udfordringer, som vokser, i takt med at flere mennesker skal deles om jordens svindende ressourcer. Bevægelsen findes også i Danmark, hvor dens frontløbervirksomheder viser vejen til noget af det, vi skal leve af i fremtiden. Faktisk har danske virksomheder særligt gode forudsætninger for at klare sig i fremtidens grønne konkurrence, vurderer en af verdens førende eksperter på området.

Bjarke Wiegand

På torsdag hyldes 10 kreative, grønne forretnings-
ideer af 1.000 af verdens globale virksomhedsledere. Det sker på FN’s årlige Leaders Summit, hvor virksomhedsledere, der har tilsluttet sig FN’s bæredygtighedsinitiativ Global Compact, kommer for at blive inspireret til at tænke forretning på en helt ny måde.

De 10 forretningsideer præsenteres af Mandag Morgens internationale initiativ Sustainia Award, der uddeles til virksomheder, som har brudt koden for, hvordan velfærd, bæredygtig anvendelse af ressourcer og miljø kan forenes med økonomisk vækst. Det er den bedrift, der får de 1.000 erhvervsledere til at spidse ører. For det rammer lige ind i en dagsorden, mange af deres virksomheder også er optagede af.

På hver sin måde bidrager de 10 til at gøre fremtiden mere bæredygtig gennem innovative løsninger, der mindsker mad-, vand-, energi- og ressourcespild og gør nye miljøeffektive løsninger økonomisk tilgængelige for verdens fattigste. De er med i opløbet om Sustainia Award, fordi har de vist ”betydeligt potentiale” for at påvirke den globale økonomi i en bæredygtig retning. Se tekstboks.

Sustainia udstillingsvindue for bæredygtig vækst

  • Sustainia er et internationalt samarbejde mellem virksomheder, ngo’er og fonde om at identificere og synliggøre modeller for bæredygtig vækst. Den overordnede mission med projektet er at vise, at bæredygtighed ikke er en uopnåelig og fjern fremtidsutopi. Men at det, ved hjælp af eksisterende løsninger og teknologi, er muligt at få økonomisk vækst til at hænge sammen med social og miljømæssig bæredygtighed her og nu.
  • Sustainia er stiftet af Mandag Morgen i samarbejde med Realdania, Novo Nordisk og DNV. Men konceptet omfatter i dag en lang række internationale partnere, herunder UN Global Compact, EU Kommissionen og ikke mindst R20 Regions of Climate Action, der ledes af den tidligere guvernør i Californien Arnold Schwarzenegger.
  • Parterne har i samarbejde etableret et omfattende globalt netværk, der systematisk kortlægger skelsættende bæredygtige løsninger inden for 10 sektorer: uddannelse, energi, sundhed, smarte byløsninger, ressourcer, bygninger, fødevarer, mode, transport og informationsteknologi. De 100 mest bæredygtige løsninger inden for disse sektorer bliver hvert år identificeret blandt over 1.200 indstillede projekter fra hele verden og fremhævet i publikationen Sustainia100.
  • Ud af disse projekter kåres hvert år en ekstraordinær løsning, der vurderes at have et særligt stort potentiale for at fremme den globale bæredygtighed. Løsningen bliver udvalgt af en international jury anført af Arnold Schwarzenegger, der bl.a. tæller bæredygtighedsguru og tidligere premierminister i Norge Gro Harlem Brundtland, formanden for det internationale klimapanel IPCC, Dr. Rajendra K. Pachauri og EU’s klimakommissær Connie Hedegaard.
  • Vinderen af Sustainia Award 2013 afsløres i København 7. november, hvor Arnold Schwarzenegger personligt vil overrække prisen til organisationen bag løsningen.

Læs mere om Sustainia på www.sustainia.me

De 10 løsninger leverer dermed et vigtigt input til den helt nødvendige omstilling, som både erhvervsliv og samfund skal igennem, hvis et stadigt stigende globalt befolkningstal skal kunne opretholde et anstændigt velfærdsniveau inden for grænserne af begrænsede naturressourcer.

Som topchefen for FN’s Global Compact-initiativ,
George Kell, siger:

”Sustainia demonstrerer, at transformationen mod en grønnere og mere inklusiv verden er mulig alle steder.”

Forandringen er ikke mindst vigtig i en dansk kontekst, hvor såvel danske virksomheder som velfærdssamfundet kæmper med at restrukturere økonomien, efter at den globale finans-, klima- og energikrise har vendt op og ned på de globale økonomiske spilleregler.

Vækst i grønne erhvervsildsjæle

Flere og flere virksomheder er opmærksomme på det stigende behov for at sætte økonomien i et nyt gear for at finde svarene i krydsfeltet mellem klodens voksende befolkning og svindende ressourcer. Den voksende internationale underskov af innovative ledere forventer ikke, at politikerne skal levere svarene på klodens udfordringer, men har bevist, at en bæredygtig økonomisk vækst er mulig. Initiativtager til Sustainia Award, Mandag Morgens direktør, Erik Rasmussen, følger den grønne erhvervsbevægelse og ser, at den vokser: De 10 nominerede løsninger er udvalgt blandt 1.200 oprindeligt foreslåede initiativer fra hele verden, og det er langt flere end bare året før.

”Hele processen har demonstreret omfanget af den grønne erhvervsbevægelse. På bare ét år er antallet af forslag fordoblet, og niveauet bliver stadig højere,” siger Erik Rasmussen.

”Det karakteristiske for bevægelsen er, at den drives frem af ildsjæle – engagerede entreprenører, der har som ambition både at være bedst i verden og bedst for verden. Dermed leverer de også teksten til fremtidens lærebøger om ledelses- og virksomhedsudvikling. Det er endnu for tidligt at sige, hvordan historikerne vil beskrive denne periode, men der er for mig ingen tvivl om, at det, vi oplever i disse år, er det stof, revolutioner laves af,” siger Erik Rasmussen.

Innovation, ansvarlighed og profit

Ser man på løsningerne i konkurrencen om årets Sustainia Award, er de vidt forskellige i brancher og markeder, men de har også tre klare fællestræk:

  • Det er alle løsninger, der bygger på innovation.
  • De fleste er skabt af kommercielle iværksættere, som er drevet af en tro på, at deres produkt kan være profitabelt og samtidig forandre verden på sociale og miljømæssige dimensioner.
  • Deres skabere ser profitorienteringen som en nødvendighed for at kunne reinvestere og anvende markedets kræfter. Men nogle af dem er drevet primært af en social mission.

Resultatet er virksomheder som danske Neutral, der er en af de 10 finalister. Virksomheden udvikler og sælger tøj, der er certificeret efter de højeste miljø- og bæredygtighedsstandarder. Dermed tilstræber Neutral, at alle led i værdikæden – fra råvarer til produktion, salg og bortskaffelse – fungerer så skånsomt for miljøet som overhovedet muligt. Og ikke mindst, at produktionen samtidig bidrager til at forbedre hverdagen for selskabets fair trade-partnere i udviklingslandene, der samtidig uddannes i bæredygtighed. Se også artiklen “Neutral er klar til at erobre verden”.

Selskabet driver en profitabel forretning, samtidig med at det altså også bidrager til at ændre adfærden i hele tøj- og modebranchen. En branche, der i dag står over for en kæmpe udfordring i forhold til at omstille sig fra konkurrence på lave lønomkostninger og kemikalier, der kan speede produktionsprocesserne op, til konkurrence på social og miljømæssig bæredygtighed.

Lean som motor for bæredygtighed

Endnu et fællestræk ved virksomhederne i Sustainia-konkurrencen er, at de i vidt omfang bruger ledelsesfilosofien lean til kontinuerligt at øge deres bæredygtighed og styrke deres forretning. Dette er særlig udtalt i større organisationer, hvor ledelse er en kritisk faktor for at fastholde og udvikle en kultur omkring bæredygtighed på tværs af fagskel, afdelinger og i flere tilfælde landegrænser.

Lean er det velafprøvede ledelsesværktøj, som udspringer af bilproducenten Toyotas anerkendte ledelsessystem Toyota Production System. Det går ud på at reducere alle former for spild og gøre tingene bedre i dag, end de blev gjort i går. Og ser man på tværs af Sustainia-løsningerne, bruger de fleste af de større organisationer systematisk lean til at blive ”mere bæredygtige i dag, end de var i går”.

Det gælder bl.a. sko- og tøjproducenten Timberland, som målrettet bruger lean til at identificere sociale og miljømæssige udfordringer og forbedre såvel arbejdsmiljøet som selskabets miljø- og energimæssige aftryk på tværs af hele værdikæden. Den amerikanske flyproducent Boeing har udviklet et mobilt klasseværelse under betegnelsen Lean Green Training Machine, som skal udbrede forståelsen for både lean og miljømæssig og social bæredygtighed på Boeings fabrikker. Målet er at få medarbejderne til at bidrage aktivt og systematisk med forslag, der kan øge både produktionsprocessernes og produkternes miljøprofil og gøre arbejdskulturen stærkere og mere effektiv. Ligeledes er Microsoft ved at implementere en virksomhedsstrategi under sloganet ”Be lean, be green and be accountable”, der skal bidrage til at gøre Microsoft til en CO2-neutral virksomhed. Strategien drives af selskabets miljøstrategichef Rob Bernard, som udlægger missionen således: Microsoft skal vise verden, hvordan ”teknologi kan bruges til at forbedre anvendelsen af alle ressourcer”.

Dansk hjemmebanefordel

De større danske virksomheder blandt de Sustainia-nominerede løsninger bruger også i stigende grad lean som en motor til at forbedre virksomhedens bæredygtighed. Det gælder bl.a. virksomheden Dinex, der udvikler avancerede udstødningssystemer til motor- og køretøjsproducenter inden for den tunge dieseldrevne sektor, og som i udpræget grad arbejder med miljøledelse.

”Vi er dybt involveret i at arbejde for et mere bæredygtigt miljø, igennem udviklingen og produktionen af nye, innovative løsninger,” siger selskabets direktør, Torben Dinesen.

”I vores daglige forretning arbejder vi løbende på at reducere spild ud fra et lean-perspektiv, og vi ser vores arbejde med konstant at optimere vores forretning gå hånd i hånd med god bæredygtighed.”

I pumpekoncernen Grundfos arbejder man i dag på at udvikle en decideret green lean-strategi.

”Det handler om at gøre miljøparametre til en integreret del af den måde, Grundfos’ lean-organisation arbejder med at reducere spild,” siger miljøingeniør Tobias Breyen. Han står i dag for at udrulle strategien på globalt plan og bemærker i den sammenhæng, at det lader til, at Danmark og danske organisationer har en hjemmebanefordel ved at arbejde strategisk med lean og miljø:

”Miljøorganisationen i Danmark har et højere niveau og er mere moden og fokuseret,” vurderer Tobias Breyen.

Vi kan vinde konkurrencen

Tobias Breyen er ikke ene om at mene, at Danmark har et særligt potentiale for at udvikle miljøledelse og lean til en effektiv forretningsmodel. Den vurdering går igen hos en af verdens fremmeste forskere og konsulenter inden for lean-filosofien, Peter Hines:

”Danmark har et indlysende og meget stærkt grønt miljø. Samtidig er Danmark blandt de nationer i Europa, hvor lean-filosofien har fået bredest fodfæste,” fastslår Peter Hines, der er stifter af Lean Enterprise Research Center på Cardiff University og grundlægger af den globale konsulentvirksomhed S A Partners.

Peter Hines er lige nu aktuel med bogen ”Creating a Lean and Green Business System”, som han har skrevet i samarbejde med den amerikanske bæredygtighedsekspert Hunter Lovins. Bogen afslører, hvordan førende globale koncerner, som Unilever, General Motors, Google, Coca-Cola, Walmart og ikke mindst Toyota – ligesom Sustainia-virksomhederne – alle arbejder på at udbrede en lean and green virksomhedskultur, der kan drive udvikling af nye bæredygtige processer, services og produkter. Det er i den sammenhæng, at Peter Hines vurderer, at danske virksomheder har gode muligheder for at være blandt verdens frontløbere på de nye forretningsmodeller og -potentialer:

”Danmarks stærke miljøforståelse og udbredte lean-kultur giver et solidt fundament for at udvikle lean and green til en stærk konkurrencemodel for danske virksomheder,” siger Peter Hines. Han ser ligefrem Danmark som et ”oplagt laboratorium” for udvikling af en national lean and green konkurrencemodel.

Danmark kan bruge sine gode muligheder for at løfte den vækstmotor, som i dag gør de store Sustainia-virksomheder både rentable og bæredygtige, op på nationalt niveau. På torsdag i New York viser 10 – fortrinsvis nye og mindre virksomheder – at bæredygtighed kan betale sig i erhvervslivet. Danmark kan ifølge Peter Hines få en tilsvarende frontløberrolle i forhold til verdens øvrige nationer ved at blive den første nation, der udvikler en Sustainia-økonomi, der forener bæredygtighed med økonomisk vækst.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu