Bilbranchen: Dansk omstilling til elbiler kræver massivt politisk skub

Statsministerens ønske om en slutdato for udfasning af fossile bilmotorer er et skridt fremad, men langt fra nok, mener Gitte Seeberg, direktør for AutoBranchen Danmark. Hun peger på økonomiske incitamenter og udbygning af infrastruktur som afgørende – et synspunkt, der får opbakning fra såvel oppositionspartier som regeringspartnere.

Mikkel Lind Sorgenfrey

Den grønne omstilling af bilmarkedet i Danmark er i gang. Men hvis der skal ske en grundlæggende omstilling til el på de danske veje inden for rimelig tid, skal politikerne hjælpe elbilerne kraftigt på vej.

Det mener Gitte Seeberg, administrerende direktør for AutoBranchen Danmark, brancheorganisationen for bilforhandlere, værksteder og autolakerere.

”Bilproducenter er i fuld gang med klimaplanerne, for det er den vej, det går for den grønne omstilling. Men det er ikke nok bare at sige, at det går den vej,” siger hun.

”Der bliver solgt biler uanset hvad. Vi vil gerne sælge dem alle uanset slags, men jeg tror ikke på elbilerne uden stor støtte. Afgiften på elbiler skal helt væk, hvis man vil have, at der bliver solgt flere af dem. Der skal muligvis også yderligere incitamenter som tilskud til,” siger hun.

Pia Olsen Dyhr, formand og klimaordfører for Socialistisk Folkeparti, bakker op:

”Det kræver, at forbrugerne har råd til bilerne. Derfor skal vi have kigget på registreringsafgiften, som skal sættes ned for elbiler og op for andre. Desuden skal det være fordelagtigt for den offentlige sektor at køre i elbiler,” siger hun.

Udmeldingerne kommer, efter at Lars Løkke Rasmussen (V) over for Berlingske har åbnet for en deadline for udfasningen af benzin- og dieselbiler, dog uden at ville komme med et konkret årstal.

Det vil regeringspartneren i De Konservative dog gerne. Ifølge partiets klimaordfører, Mette Abildgaard, skal det ikke være muligt at indregistrere en ny benzin- eller dieselbil fra år 2030, som også er året, hvorfra Klimarådet mener, at Danmark bør stoppe salget af benzin- og dieselbiler.

Hos Liberal Alliance, en anden regeringspartner, er man længe gået ind for helt at fjerne registreringsafgiften for elbiler.

S: Ikke nok med et årstal

Fra Socialdemokratiets klimaordfører, Jens Joel, lyder det, at et årstal kun er realistisk, hvis regeringen forpligter sig på en række delmål inden for miljø og transport.

”Vi kan ikke bare sætte os et mål og så læne os tilbage. Jeg frygter, at regeringen sætter mål, som lyder godt, og så fortsætter strategien med at gøre fossile biler billigere og billigere og elbiler dyrere og dyrere,” siger han og uddyber:

”Vi skal have 500.000 grønne biler på vejene i 2030, før vi er på linje med Klimarådet,” siger han.

Ifølge Jens Joel ønsker partiet blandt andet at foretage en justering af firmabilsbeskatningen, så det kan betale sig at vælge en grøn bil på gule plader, at kommuner skal have et kontant tilskud, hvis de skifter de sorte biler ud med nye miljøvenlige alternativer, at afgiften på elbiler ikke må stige som planlagt, og at der skal ske en statslig etablering af ladestandere, der kan lade din bil op på samme tid, det ville tage at fylde en tank.

Norsk omstilling krævede politisk indsats

Danskerne er generelt skeptiske over for elbiler. Med en beskeden markedsandel på under to procent er elbilslaget noget lavere herhjemme end i vores skandinaviske nabolande. Det er der en god grund til, hvis man spørger Gitte Seeberg.

”I Norge oplever de allerede succes. Men den norske udvikling har været understøttet af en gigantisk økonomisk supportering af elbiler foruden særlige fordele på vejene som ladestationer i hele Norge og at kunne springe køerne over. Det har været en sindssygt stor infrastrukturindsats,” siger hun.

I Norge er mere end hver anden solgte bil i dag en el- eller hybridbil.

Ejerskabet af de grønne biler har da også en lang række fordele som afgiftsfritagelse, gratis passage af dyre bybomme, delvist gratis p-pladser og gratis strøm foruden retten til at køre i busbaner.

Spil om klimaplan

Når der i disse uger tales om en slutdato for benzin- og dieselbiler, er det, fordi regeringens udspil til en klimaplan er lige på trapperne. Udspillet, der ventes omkring efterårsferien og derefter skal til forhandling med Folketingets partier, handler om, hvordan Danmark reducerer klimaskadelige udledninger fra de sektorer af økonomien, der ikke er underlagt EU’s kvotehandelssystem. Det er altså transport, landbrug og ejendomme eller populært sagt biler, bønder og boliger. Udspillet har formentlig til hensigt at imødekomme kritikken af, at regeringen ikke lever op til klimamålene, hvad angår den ikkekvotebelagte sektor.

Regeringens finanslovsudspil, der skal vedtages inden jul, lægger op til at give én milliard kroner til klimarelaterede formål over de næste fire år. Heraf er 50 millioner årligt øremærket til naturen. Det danner de økonomiske rammer for klimaudspillet. Om de forholdsvis beskedne midler kan gøre udslaget, må tiden vise, men Gitte Seeberg er skeptisk. Ifølge hende er det dog vigtigt, at der sker noget nu.

”Det er vigtigt at få skabt en omstilling, så bilerne kommer ud at køre på gaden nu, så det ikke sker senere hen fra den ene dag til den anden. Det vigtigste er, at forbrugerne ved, hvad de har at rette sig efter. Men hvis man overhovedet vil den omstilling, så betyder det, at der skal sælges et kæmpe antal elbiler i år og næste år,” fastslår hun.

Her bliver Gitte Seeberg bakket op af Socialdemokratiets klimaordfører.

”Jeg tror ikke, man får danskerne til at købe elbiler fra den ene dag til den anden. Derfor er det så vigtigt at skubbe markedet i gang allerede nu og at få omstillet infrastrukturen. Ude i verden kommer det til at gå stærkt. Men spørgsmålet er, om Danmark skal være en del af den grønne omstilling eller være et sort hul for fossile brændsler,” siger Jens Joel.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu