Carlsberg: Kvinder øger innovation og værdiskabelse

Mens det generelt går trægt med kvinders indtog på ledelsesgangen og i bestyrelseslokalerne, er en række af Danmarks største virksomheder begyndt at efterspørge kvinderne. En af dem er Carlsberg, der siden 2008 har arbejdet strategisk for at øge andelen af kvinder på ledende poster. Bryggeriets mål er, at 40 pct. af bestyrelsen i 2015 skal være kvinder. Og det er der god forretning i, mener bestyrelsesformand Flemming Besenbacher: “Bestyrelsen formål er at skabe værdi. Det kan man kun ved at sætte det rigtige hold, og her er det altså ikke værdiskabende, hvis alle er danske mænd uddannet på CBS.” Men Carlsberg, Mærsk, Novo og de andre C20-selskaber er stadig undtagelsen. På både det offentlige og det private arbejdsmarked er kvinder med lederstillinger stadig et særsyn.

Når bestyrelsen for Carlsberg drøfter, hvordan politiske spændinger i Rusland påvirker forretningen i regionen, kan det amerikanske bestyrelsesmedlem Donna Cordner kvalificere diskussionen med sine erfaringer fra mange år i landet. Det samme kan virksomhedens franske bestyrelsesmedlem Elisabeth Fleuriot, når debatten i bestyrelseslokalet handler om forandringer i højt tempo på det internationale marked for forbrugsvarer med såkaldt høj omsætningshastighed.

Begge kvinder repræsenterer viden, erfaringer og kompetencer, som kunne være tilført Carlsbergs bestyrelse af mandlige medlemmer. Men derudover kan de to kvinder sammen med deres danske kollega i bestyrelsen, professor Nina Smith, give afgørende input til diskussioner om Carlsbergs produkter målrettet kvinder: Hvilke produkter er de rigtige? Skal de være mindre bitre og have en lavere alkoholprocent? Hvilke størrelser og design skal varerne laves i, og hvordan kommunikeres budskabet om at drikke ansvarligt?

Ikke at de tre kvindelige bestyrelsesmedlemmer er orakler på alle områder, der tilnærmelsesvis vedrører den kvindelige del af Carlsbergs kunder. Men selskabet sælger i dag 98 pct. af produkterne uden for Danmark til både kvinder og mænd i en verden, der både er blevet mere kompleks, og som forandrer sig med markant højere hastighed end dengang i starten af 00’erne, hvor Carlsberg var et mindre regionalt bryggeri.

Login