Carlsberg: Kvinder øger innovation og værdiskabelse

Mens det generelt går trægt med kvinders indtog på ledelsesgangen og i bestyrelseslokalerne, er en række af Danmarks største virksomheder begyndt at efterspørge kvinderne. En af dem er Carlsberg, der siden 2008 har arbejdet strategisk for at øge andelen af kvinder på ledende poster. Bryggeriets mål er, at 40 pct. af bestyrelsen i 2015 skal være kvinder. Og det er der god forretning i, mener bestyrelsesformand Flemming Besenbacher: “Bestyrelsen formål er at skabe værdi. Det kan man kun ved at sætte det rigtige hold, og her er det altså ikke værdiskabende, hvis alle er danske mænd uddannet på CBS.” Men Carlsberg, Mærsk, Novo og de andre C20-selskaber er stadig undtagelsen. På både det offentlige og det private arbejdsmarked er kvinder med lederstillinger stadig et særsyn.

Marianne Kristensen Schacht

Når bestyrelsen for Carlsberg drøfter, hvordan politiske spændinger i Rusland påvirker forretningen i regionen, kan det amerikanske bestyrelsesmedlem Donna Cordner kvalificere diskussionen med sine erfaringer fra mange år i landet. Det samme kan virksomhedens franske bestyrelsesmedlem Elisabeth Fleuriot, når debatten i bestyrelseslokalet handler om forandringer i højt tempo på det internationale marked for forbrugsvarer med såkaldt høj omsætningshastighed.

[quote align="right" author="Flemming Besenbacher, Bestyrelsesformand, Carlsberg"]Bestyrelsen formål er at skabe værdi. Det kan man kun ved at sætte det rigtige hold, og her er det altså ikke værdiskabende, hvis alle er danske mænd uddannet på CBS.[/quote]

Begge kvinder repræsenterer viden, erfaringer og kompetencer, som kunne være tilført Carlsbergs bestyrelse af mandlige medlemmer. Men derudover kan de to kvinder sammen med deres danske kollega i bestyrelsen, professor Nina Smith, give afgørende input til diskussioner om Carlsbergs produkter målrettet kvinder: Hvilke produkter er de rigtige? Skal de være mindre bitre og have en lavere alkoholprocent? Hvilke størrelser og design skal varerne laves i, og hvordan kommunikeres budskabet om at drikke ansvarligt?

Ikke at de tre kvindelige bestyrelsesmedlemmer er orakler på alle områder, der tilnærmelsesvis vedrører den kvindelige del af Carlsbergs kunder. Men selskabet sælger i dag 98 pct. af produkterne uden for Danmark til både kvinder og mænd i en verden, der både er blevet mere kompleks, og som forandrer sig med markant højere hastighed end dengang i starten af 00’erne, hvor Carlsberg var et mindre regionalt bryggeri.

For at kunne matche og favne den udvikling, skal selskabets øverste beslutningsorgan være så kompetent som muligt. Det er organet kun ved at bestå af en mangfoldig gruppe af kompetente medlemmer på alle parametre: fra kompetencer til internationale erfaringer, relevant branchekendskab og køn, mener bestyrelsesformanden, professor Flemming Besenbacher.  

”Bestyrelsen formål er at skabe værdi. Det kan man kun ved at sætte det rigtige hold, og her er det altså ikke værdiskabende, hvis alle er danske mænd uddannet på CBS. Det at have begge køn repræsenteret i bestyrelsen bidrager derimod positivt til innovationen og til værdiskabelsen,” siger han.

Kvinde – og kompetent

Den nuværende formand kom ind som menigt medlem af Carlsbergs bestyrelse i 2005. Dengang bestod bestyrelsen alene af danske mænd. To år senere opkøbte Carlsberg sammen med konkurrenten Heineken den britiske bryggerigruppe Scottish & Newcastle. Opkøbet forvandlede med ét Carlsberg fra et presset regionalt bryggeri til branchens fjerde største med aktiviteter på 150 markeder og med 41.000 ansatte. Det blev afsættet for et kvantespring i bestyrelsen, som kulminerede med, at man i 2011 formulerede en kompetenceprofil på den samlede bestyrelse såvel som for de enkelte medlemmer. Her stod det klart, at Carlsbergs forvandling krævede oprustning på mangfoldigheden på alle parametre.

[graph title="Carlsberg og kvinderne" caption=" " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8096c-mak_fig01_carlsberg-og-kvinderne_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c1f07-mak_fig01_carlsberg-og-kvinderne_0.png" text="På to år er Carlsberg gået fra 0 kvinder i bestyrelsen til 30 pct. Målet er 40 pct. inden udgangen af 2015."]Kilde: Carlsberg [/graph]

I samme periode foregik en heftig debat i både EU og herhjemme om indførelse af kvoter for, hvor mange kvinder virksomhederne som minimum burde have i bestyrelserne.

”Jeg tænkte, at det her må vi kunne gøre mere intelligent. Det ville være en kæmpe fejl, hvis vi fik et stift og ikke-værdiskabende system dikteret oppefra, frem for at vi som stor international virksomhed selv gik forrest og sikrede, at det her blev værdiskabende for os,” siger Flemming Besenbacher.

Han gik til en headhuntervirksomhed med beskeden om at finde egnede kandidater. Ingen skulle alene være kvinde. Alle skulle også være fagligt stærke, have relevant international og branchemæssig erfaring. Headhunteren kom tilbage med fem gode bud på kvindelige bestyrelsesmedlemmer. Carlsberg valgte to med udenlandsk nationalitet.

”Man skal aldrig gå på kompromis med kompetencerne. De kompetente kvinder er der allerede. Men det kan godt være, der går ti år endnu, før vi har en stor pulje af kvindelige danske bestyrelseskandidater. For så længe vi endnu kun har få kvinder på direktionsniveau, er det svært at finde kompetencerne herhjemme,” siger Flemming Besenbacher.

Værdiskabende

Sammen med transformationen af bestyrelsens profil er der på andre ledelsesniveauer iværksat en række tiltag, der skal øge andelen af kvindelige ledere i den traditionelt mandsdominerede bryggeriverden. På øverste ledelsesniveau i selskabet sidder i dag to mænd. Under dem sidder to kvinder. Kvindelige ledere kan få tilknyttet en coach i form af en seniorleder, og projektet ”One more” skal overalt i organisationen sikre, at der bliver ansat flere kvinder i lederstillinger inden for en bestemt periode. Generelt skal der være kvinder i ansøgerfeltet til lederstillinger, og er de der ikke af sig selv, skal der gøres en ekstra indsats for at finde kandidater.

Læs mere

C20-selskaber opruster: Hver tredje i bestyrelsen skal være en kvinde 
11. august 2014
Efter forårets generalforsamlinger i landets største børsnoterede selskaber sidder der nu en kvinde på 23 pct. af de generalforsamlingsvalgte bestyrelsesposter. Målet er, at andelen de næste tre år skal stige til 30 pct.

Kvindelige ledere har brudt glasloftet - i organisationerne
19. august 2013
I landets humanitære organisationer, patientforeninger og andre interesseorganisationer er hver tredje topleder en kvinde. Det viser Mandag Morgens kortlægning af ledelsen i landets 100 største interesseorganisationer.

Danske bestyrelser mister The Winning Womens Club
5. marts 2012
Danske virksomheder halter efter internationale konkurrenter i kampen om kvindelige bestyrelseskandidater. Fødekæden skranter også, da kun få kvinder kæmper sig til tops på direktionsgangene.

”Budskabet i dag er, at der altid skal være mindst én kandidat af hvert køn. Kompetencer vil altid være det vigtigste. Men derudover er vi nødt til at gøre noget aktivt som virksomhed, hvis vi for alvor vil se forandringer,” siger Flemming Besenbacher.

Hans erfaring er, at spørgsmålet om diversitet i bestyrelsen skal forankres hos bestyrelsesformanden og i bestyrelsens nomineringskomite. ”Ellers sker der altså ikke noget,” konstaterer han.

Selv om bestyrelsesformanden for Carlsberg peger på, at der i forskningen ikke er bevist kausale forhold mellem flere kvinder i bestyrelsen og bedre bundlinje, så er han ikke i tvivl om, at øget diversitet er værdiskabende.

Miljøet i bestyrelsen bliver bedre, og det er fundamentet for at bestyrelsen sammen kan løse de udfordringer og problemer, der opstår, mener han. Samtidig sikrer det, at der kommer input om markedsforhold, forbrugeradfærd og -mønstre fra forskellige nationaliteter, køn og branchebaggrunde.

”Verdenen forandrer sig så hastigt i dag, at det er afgørende med forskellige tilgange til de problematikker, vi diskuterer i bestyrelsen,” siger bestyrelsesformanden.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu