Cowi: Kinesisk udviklingsplan er det største investeringsprojekt – nogensinde

Cowi er den første danske virksomhed, som bliver en del af Kinas udviklingsplan ’Belt & Road’. ”For os er det starten på en meget spændende fase. Kina har de økonomiske muskler til at gøre noget, som få andre kan i øjeblikket,” siger Tina Vejrum, afdelingschef for Internationale Broprojekter i Cowi.

Når arbejdet med at etablere den kommende 3,4 km lange Karnaphuli Tunnel i Chittagong i Bangladesh begynder i denne måned, er det med danske rådgivere i nøglepositioner.

Rådgivningsvirksomheden Cowi vandt i slutningen af sidste år en kontrakt om at være konsulent på både design og sikkerhed i forhold til selve konstruktionen. Det var der umiddelbart ikke noget specielt revolutionerende ved for en virksomhed som Cowi, der i forvejen er verdensberømt for sine ingeniørkompetencer inden for bro- og tunnelbyggerier og aktuelt er til stede i godt 35 lande.

Men etableringen af den 10 km lange motorvej i det sydlige Bangladesh og tunnelen under den 15 meter dybe Karnaphuli-flod, som har en samlet pris på 530 mio. dollar og skal forbedre infrastrukturen og vækstmulighederne i en region med intensiv tekstilproduktion, er nu alligevel noget specielt. Det er nemlig første gang, at firmaet bliver en aktiv del af Kinas omfattende vision for skabelsen af det 21. århundredes svar på Silkevejen med mere end 1.000 nye infrastrukturprojekter, der skal udbygge handelsruterne på tværs af Asien, Europa og Afrika.

Login